Luftfuktare, vad köpa?

grebbe

Torque junkie
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
Triumph Speed Triple RS -19
Någon som har koll på luftfuktare?

Bor i en lägenhet och luften är sådär. Man kan se när grabben rör sig i sängen på natten att det slår blå blixtar ibland. Dessutom så har båda kidsen lite torr hud, och även jag.

Så min tanke var att en luftfuktare skulle kanske förbättra läget lite. Dock så var det lite svårare att hitta recensioner på sådana saker än någon allt-i-allo teknik pryl.

När man börjar titta runt så låter det ju super med en luftrenare (jonisering) integrerad, men det kanske är tjurbajs?

Sedan dillas det om varm och kall ånga... fördelar/nackdelar?

Denna skämmer ju inte ut sig designmässigt i alla fall.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=759370

Men om det är någon som har lite koll på dessa tingestar eller erfarenheter så är ni väldigt välkomna att upplysa mig om dessa.

Ställ ut lite skålar med vatten i lägenheten med snygga stenar och liknande saker i vattnet som prydnad. Enklare och billigare

Kjell&Co har två olika, jag köpte den mindre av dom, den har även "Jonisator" som går att köra oberoende.

Dock har den en irriterande blå lysdiod som lyser upp "ångan" om man hade tänkt sig att ha den i sovrummet eller så.

Funkar bra.

Köp en hygrometer också, då ser du att dom där skålarna med vatten är fullständigt värdelösa, dom dunstar kanske en dl per dygn om dom står vid ett element, det är för lite, luftfuktaren klämmer ut två liter på 4 timmar om det behövs, och då syns skillnaden på hygrometern också.

Last edited:
Har en sådan till juniors rum. Den gör sitt jobb bra men har inget att jämföra med.

Vad är en luftfuktare bra för? Har en sambo som envisas med att torrhosta på kvällarna/nätterna och gnälla på damm och nästäppa o.s.v... Är en luftfuktare the shit då eller vad har man dem till?!

Vad är en luftfuktare bra för? Har en sambo som envisas med att torrhosta på kvällarna/nätterna och gnälla på damm och nästäppa o.s.v... Är en luftfuktare the shit då eller vad har man dem till?!

Läs Kjell & Companys lilla beskrivande ruta i katalogen, den förklarar det hela rätt bra...

Just nu ska nog inte jag yttra mig i frågan.

Ja, har du för torrt inneklimat så är en luftfuktare bra, kanske inte en luftavfuktare däremot.

Den billiga varianten som faktiskt funkar är att hänga såna där fula saker i porslin på elementen som man häller vatten i samtidigt som man vattnar blommorna.

Ja, har du för torrt inneklimat så är en luftfuktare bra, kanske inte en luftavfuktare däremot.

Den billiga varianten som faktiskt funkar är att hänga såna där fula saker i porslin på elementen som man häller vatten i samtidigt som man vattnar blommorna.

Jag hade redan en luftfuktighetsmätare, men såna där porslinssaker gör nästan ingen skillnad.

Att vattna blommorna gör en jävulsk skillnad däremot, likaså att våttorka golvet.

Samt en luftfuktare som pumpar ut 2l vatten som kallånga... det gör skillnad...

Jag hade redan en luftfuktighetsmätare, men såna där porslinssaker gör nästan ingen skillnad.

Att vattna blommorna gör en jävulsk skillnad däremot, likaså att våttorka golvet.

Samt en luftfuktare som pumpar ut 2l vatten som kallånga... det gör skillnad...

Blommor gör stor nytta helt klart men även elementprydnaderna funkar. Dock inte lika bra som en luftfuktare så klart.
Men skålar med vatten på fönsterbrädan funkar troligtvis lika bra.

Blommor gör stor nytta helt klart men även elementprydnaderna funkar. Dock inte lika bra som en luftfuktare så klart.
Men skålar med vatten på fönsterbrädan funkar troligtvis lika bra.

Tro mig, jag har avläst luftfuktighetsmätaren varje timme, att ånga ut vatten i luften är svårt på annat vis än med luftfuktare med ultraljud.

Ångar du ut varmt vatten får du inte alls samma höjning i luftfuktighet konstigt nog, den ångan kondenserar tillbaka till bunden fukt på något vis.

En ångmaskin hade nog grabben gillat att elda med (2,5år), men jag känner lite mer tveksam till det :-)

Får tacka för tipsen/erfarenheterna.

Den större på kjell&co verkar inte vara en hit eftersom det står att den ljuder när vattnet börjar ta slut. Kanske inte så roligt om det händer kl 04.00...

Om jag tolkar er rätt så är kallånga att föredra (och billigare för elräkningen).

En ångmaskin hade nog grabben gillat att elda med (2,5år), men jag känner lite mer tveksam till det :-)

Får tacka för tipsen/erfarenheterna.

Den större på kjell&co verkar inte vara en hit eftersom det står att den ljuder när vattnet börjar ta slut. Kanske inte så roligt om det händer kl 04.00...

Om jag tolkar er rätt så är kallånga att föredra (och billigare för elräkningen).

Larmet går väl att stänga av på den stora?

Däremot går nog inte den blåa nattlampan att stänga av på den lilla, jag har bara använt den i någon månad utan att undersöka saken närmare....

Ett svagt gurglande kan man höra från den ibland när den går, men det är bara charmigt.

Tro mig, jag har avläst luftfuktighetsmätaren varje timme, att ånga ut vatten i luften är svårt på annat vis än med luftfuktare med ultraljud.

Ångar du ut varmt vatten får du inte alls samma höjning i luftfuktighet konstigt nog, den ångan kondenserar tillbaka till bunden fukt på något vis.

Testa att dammsuga så att inte allt damm suger upp fukten innan den hinner nå dina slemhinnor :gnissla
Eller så har du för kalla element helt enkelt, framledningstemperatur lika med noll?

Testa att dammsuga så att inte allt damm suger upp fukten innan den hinner nå dina slemhinnor :gnissla
Eller så har du för kalla element helt enkelt, framledningstemperatur lika med noll?

Oljefyllda el-element och vedkamin.

På vedkaminen har alltid stått keramikkrus som har omvandlat någon liter om dagen, det är provat på elementen också.

Gröna växter som man vattnar ofta, våttorkning av golv ofta och utraljudsfuktare är skiten.

Då gör det faktiskt ingen skillnad att ta bort krusen med vatten.

Oljefyllda el-element och vedkamin.

På vedkaminen har alltid stått keramikkrus som har omvandlat någon liter om dagen, det är provat på elementen också.

Gröna växter som man vattnar ofta, våttorkning av golv ofta och utraljudsfuktare är skiten.

Då gör det faktiskt ingen skillnad att ta bort krusen med vatten.

Har inte du tonårsdöttrar? Jag har läst att det tom brukar leda till fuktskador, att de duschar heeela tiden:confused:

"Den Svenska Historien #9" gör även mig lite fuktig.. Eller vad menade du?

Ferlin!

Last edited:
Larmet går väl att stänga av på den stora?

Ett svagt gurglande kan man höra från den ibland när den går, men det är bara charmigt.

Man sätter på olika mycket vikter bara.
Gillar också gurglel och väsandet.
IMG_2399.jpg

Jag hade även en större modell, men den fick jag inte ha kvar i lägenheten för hyresvärden, för mycket stomljud.
Har bara kvar larmanordningen i lyan.

IMG_2400.jpg

Jättekul Jörgen, fast du kommer aldrig att veta hur träffsäker du var...

Låter som en dyr historia det där.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...