Hur öppnar börserna på måndag....?

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Jahapp, en galen diktator mördar sitt folk i Lybien, Japan är mitt uppe i en pågående naturkatastrof med möjliga härdsmältor.

Man behöver inte vara Einstein för att räkna ut hur det kommer se ut på världens börser imorgon, men hur illa tror ni det blir? :gnissla

En annan fråga är hur det kommer att bli med tillgången på Japanska varor i värden framöver?

Bilar, hojar, elektronik, m.m. ???

Kommer nog ta lång tid innan japan har återhämtat sej och återupptagit tillverkningen av varor..

Nu kommer nog priserna att bli helt annorlunda för konsumenterna i mång år....

Suzuki GSXR-1000 2012 = 290.000:- ??? om det kommer några..

Köpläge som fan nu, behåll och köp mer :yoparty

Min Avanzadepå ligger på -19.9% på en månad och då ligger en av mina 7 olika aktier ändå på plus :brinnerup

Någon gång vänder det, men det tar nog en liten stund...

Ok så ni som är ekonomigenier tycker att jag ska göra vad om jag har tex 10000 att leka med?
ringa banken och få dom placerade eller är det för sent?

Goxx: skulle lyfta in 10.000:- i en fond som uppvisat bra avkastning under längre tid, köpläge kommer det vara på det mesta imorgon....
Jag räknar kallt med att OMX sjunker minst 5-6% bara imorgon.

ahme. jag vill ju tjäna på andras misär..

Goxx: skulle lyfta in 10.000:- i en fond som uppvisat bra avkastning under längre tid, köpläge kommer det vara på det mesta imorgon....
Jag räknar kallt med att OMX sjunker minst 5-6% bara imorgon.

det var ett roligare tips, ska genast börja titta runt.

olja och sånt lär det väl vara för sent att hålla på med?

Last edited:
Jag gick precis 500 000 sek plus på min lägenhetsförsäljning, vet inte riktigt hur jag ska placera dem än tack o lov. Annars hade jag också drabbats av fallet som kommer på måndag, så jag funderar på vad jag ska satsa på innan rekylen kommer.

Edti: Jag ligger ganska tung i malm, olja och offshore ska man snitta ner sig om möjligheten kommer?

Last edited:
En fråga jag rekommenderar att ni ställer er själva:
Hur mycket är jag beredd att förlora av min insats? 10%, 20% eller kanske 40%?
När behöver jag pengarna? Hur mycket MÅSTE jag bara ha då?
Detta är ett spel och det finns en bra uppsida men även en trist nersida.

Ja, ja tänker ni! Men nu är det så att jag jobbar i denna bransch sedan 12 år tillbaka och har sett såväl glädjeyra som sorg och desperata tårar. Se för guds skull till att det är pengar du har råd att förlora även om ingen vill förlora.
Det kommer flera tåg men med olika innehåll så ta det lugnt och var smart. Se även till att skaffa dig en så kallad traidingbok. Sätt o förväg dina riktkurser för målet, gå ur och kanske köp mer. Följ den!
Lycka till!:tummenupp

En grej till! Marknaden reagerar inte alltid som den borde. En bolag går bra men aktien går ner. :va Det handlar om psykologi.

Last edited:

Ja, ja tänker ni! Men nu är det så att jag jobbar i denna bransch sedan 12 år tillbaka och har sett såväl glädjeyra som sorg och desperata tårar. Se för guds skull till att det är pengar du har råd att förlora även om ingen vill förlora.
Det kommer flera tåg men med olika innehåll så ta det lugnt och var smart. Se även till att skaffa dig en så kallad traidingbok. Sätt o förväg dina riktkurser för målet, gå ur och kanske köp mer. Följ den!

En grej till! Marknaden reagerar inte alltid som den borde. En bolag går bra men aktien går ner. :va Det handlar om psykologi.

Ingen fara här, jag kan förlora allt jag har insatt i aktier utan det egentligen gör något. Jag satsar aldrig pengar jag inte har råd att förlora, jag har legat -70% i vissa aktier men har legat kvar och sen har det vänt med besked. Jag skulle aldrig låna för att köpa aktier eller belåna de jag har heller för den delen.

Min taktik är jag har X tusen för att köpa aktier för, när jag har nåt mitt kursmål säljer jag, sätter undan vinsten och köper nåt annat för de urspungliga X tusen. Många har säkert synpunkter på det, men jag jag tycker att det känns bra att ha säkrat vinst istället för att sätta in den också och riskera att förlora det.

Om man vill börja handla lite med aktier, hur gör man?
Antar att jag måste starta ett konto nånstans?
Var hittar jag bra information?

Kan man överhuvudtaget köpa ett gäng bottenlåga aktier (tex japanaktier nu) för att om några år sälja för dubbla insatsen? Antagligen inte för då skulle varenda normalbegåvad människa göra så..

:90talist

Försöker övertyga mitt barn om att sälja fonderna, eller åtminstone ta ut vinsten, så fort som möjligt vilket är imorgon. Precis fyllt myndig och det är alltså första gången det går att rädda några pengar. Pga av den ömma modern har det inte gått att samarbeta om att plocka hem vinst under resans gång, så det enda som sålts är det som denna moder genom bankens försumlighet och medhjälp stoppat i egen ficka = förlorade pengar. Tycker alldeles för stor andel av sparandet ligger i fonder och det finns varken aktivitet eller kunnande på det hållet iaf. Jag är väl mest försiktig men min gissning att nu bör man snabbt hämta hem vad man kan. Sätta på fasträntekonto utom moderns räckhåll när vi sett hur pass räntorna kommer stiga. Behöver ju inte pengarna i nuläget.

Nu gick det inte att göra idag, måste ha dosa eller göra det som kassatjänst. Man kan ju låta det insatta kapitalet stå kvar och se vad som händer. Vettigt? (Kort svar räcker).

Jo, såklart men jag tänkte försöka rädda något så tidigt som möjligt imorgon. Är det kört?

Ja, teorin tyder väl på nedgång, och den brukar väl starta ganska brant. En god indikator torde väl vara att gå upp före öppning och studera asiatiska index och börser.

Det är knepigt att fånga en fallande kniv :)

edit: Mitt första inlägg var inte menat som ett svar på ditt, mer ett historiskt faktum. Oro är aldrig bra för aktier och handel.

Den psykologiska effekten skapar säkert lite minus i början på dagen.

Men kan någon ge en rationell föklaring till varför någon annan börs än den japanska ska rasa?

Det enda logiska jag resonerar mig fram till är den enes bröd den andres död. dvs resten av världen gynnas nog mest av katastrofen i japan. Om japsarna inte kan leverera bilar, motorcyklar, mobiltelefoner osv så kommer andra delar av världen få sälja lite mer istället. Sen ska allt trasigt i japan ersättas med nya prylar vilket sätter ytterligare snurr på hjulen.

Japanerna har förvisso endel kapital placerat i övriga världen varav endel kanske kommer dras hem pga kostnader. Men största smällen landar väl på försäkringsbolagen som i sin tur brukar vara återförsäkrade hos andra bolag så viss spridning till resten av världen får vi väl där.

Jag gissar att omx30 åker ner dit den bottnat tidigare runt 1080 dvs -2% och därefter kommer börsen fortsätta tugga sig uppåt i sakta mak.

Köpläge som fan nu, behåll och köp mer :yoparty

Min Avanzadepå ligger på -19.9% på en månad och då ligger en av mina 7 olika aktier ändå på plus :brinnerup

Någon gång vänder det, men det tar nog en liten stund...

Sju olika aktier?

Då vill jag i sådana fall slå ett slag för fonder. Förstår mig inte på att så många sitter med breda portföljer av aktier, förutom då möjligtvis för kuriosan att sitta med just aktier istället för fonder. Och för inlärningens skull möjligen.
Aktier researchar man annars stenhårt och satsar fokuserat.
Tycker jag i alla fall. Men vi har alla våra metoder, det får man inte glömma.

Det är nog dumt att sälja allt man har i ren panik imorgon, om inte pengarna behövs akut.
Börsen kommer svaja rejält, men det är ju inte jordens undergång....

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt