Moral, rätt eller fel?

hur hade du gjort ?

• Antal röstningar
    0
Glöm för guds skull inte bort att alla skrivare har en watermark som görs på alla utskrifter och som går att använda för att spåra exakt vilken skrivare som använts. Denna kan sedan hittas genom skojiga register. Sååå... På jobbet, eller på biblan, men absolut inte hemma. ;)

En gång försökte jag köpa en skrivare anonymt av en av de största varuhuskedjorna
i branchen. Jag stod och tjafsade en kvart i kassan med en lååång kö bakom men de
vägrade mig köp om jag inte uppgav namn och adress.

Jag gick hem och ringde generalagenten och berättade var och vad som hänt och
varför jag ville handla anonymt (pga watermark alltså). De sa att det gick bra att köpa
anonymt. Dagen efter gick jag tillbaks till varuhuset och köpte skrivaren "anonymt"
(de kommer säkert ihåg mig fortfarande) utan problem.

En gång försökte jag köpa en skrivare anonymt av en av de största varuhuskedjorna
i branchen. Jag stod och tjafsade en kvart i kassan med en lååång kö bakom men de
vägrade mig köp om jag inte uppgav namn och adress.

Jag gick hem och ringde generalagenten och berättade var och vad som hänt och
varför jag ville handla anonymt (pga watermark alltså). De sa att det gick bra att köpa
anonymt. Dagen efter gick jag tillbaks till varuhuset och köpte skrivaren "anonymt"
(de kommer säkert ihåg mig fortfarande) utan problem.

Jag har nog aldrig någonsin uppgett namn vid köp av skrivare, dessutom har jag svårt att tro på "watermark" , skulle det vara en särskild patron då som märker papperet med osynligt bläck eller?

Jag tror det är mycket CSI fantasier bakom det där...

Jag har nog aldrig någonsin uppgett namn vid köp av skrivare, dessutom har jag svårt att tro på "watermark" , skulle det vara en särskild patron då som märker papperet med osynligt bläck eller?

Nejdå, det kallas bara watermark. Egentligen är det en förskjutning i färgerna i ett pixelmöster, typ. Påminner en del om QDkoder.

Läs här om du vill lära dig att avkoda sakerna själv.

Sedan går det ju självfallet utmärkt att köpa sakerna anonymt. Betalar ni kontant när ni gör det med? ;)

Du tror inte att han bostongurkan var lite halvt oseriös med sitt inlägg :rolleyes:

Nejdå, det kallas bara watermark. Egentligen är det en förskjutning i färgerna i ett pixelmöster, typ. Påminner en del om QDkoder.

Läs här om du vill lära dig att avkoda sakerna själv.

Sedan går det ju självfallet utmärkt att köpa sakerna anonymt. Betalar ni kontant när ni gör det med? ;)

Jo, jag brukar använda analoga pengar när jag handlar.

Jag har läst lite nu om "watermark" och tydligen är det bara i "the land of the free" det används på riktigt.

USA, världens mest kuvade folk, världens mest ofria folk....

Jo, jag brukar använda analoga pengar när jag handlar.

Jag har läst lite nu om "watermark" och tydligen är det bara i "the land of the free" det används på riktigt.

USA, världens mest kuvade folk, världens mest ofria folk....

Jo, här används det inte speciellt mycket.
Och definitivt inte för att spåra upp någon för förtal vad jag vet.
Tog mest upp det pga att det fattades i foliehattsposten. ;)

Tar du killens hoj, eldar upp den etc etc etc så fixar han bara en ny hoj, kanske en av dina hojar eller dylikt och fortsätter som inget har hänt. Så du har gjort det du kunnat, finns tyvärr inte mycket mer att göra.

för att förtydliga det hela lite för er som undrar

killen i fråga är APA2 från denna tråden http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=211658

han har stulit 8 hojar under förra året, som jag återfunnit.
killen i fråga har inte blivit fälld för något av dem

hojen han kört runt med är en blå R1 av årsmodell 1999
efter att ha pratat med polis, samt gett dem ramnr. (som för övrigt är ändrat) så kan polis inte få fram ett ID på hojen, men ej heller knyta den till en som är efterlyst stulen, därav att han har fått tillbaka den.

nu sitter apan i fängelse för rån & jag slipper honom i 5 år, men jag vet fortfarande vart hojen står & troligtvis någon som ser efter den åt honom.

Det är en inte helt okomplicerad moralisk frågeställning, men för att få lite mer egen klarhet i vad du egentligen vill kan fråga dig själv först: Varför vill du göra åverkan mot hans hoj?

Är det bara för att skada honom för du tycker illa om svinet?

Är det för att han förvärvat hojen olovligt som du vill ha sönder just hojen? Det man inte gjort sig rätt för ska man inte kunna njuta av?

Är det för att demonstrera för honom att hans beteende inte är okej?

Är det för att få utlopp för frustrationen att rättsväsendet inte gör något?

Oavsett vilket skulle jag avråda från alternativet att elda upp hojen.

Har en följdfråga: Hur möjliggör man för polisen att kunna determinera att hojdelarna tillhör en själv och inte tjuven/den nuvarande innehavaren?

Har en följdfråga: Hur möjliggör man för polisen att kunna determinera att hojdelarna tillhör en själv och inte tjuven/den nuvarande innehavaren?

Ja, det är ju snudd på omöjligt som du ser, det skulle vara att man graverar in något i varje vital bit, men det går ju att slipa bort, och är det slipt just där du hade graverat så är det ju ändå inte säkert att det är dina grejor.

nej. mer än så behöver vi inte utveckla det

Oki.

Min gissning är att hojen är stulen utomlands. Eftersom snubben verkar syssla med att sno hojar har han nog växlat en stulen svensk hoj mot en stulen litauisk eller nåt. Svårt för polisen att spåra. Även om det svider så ska du nog låta hojen vara och inte ge dig in på olagligheter.

Problemet med att kapa bromsslangar är ju att han kan överleva
och därmed belasta sjukvårdssystemet också :(

Att sänka sig till samma nivå som apan i fråga förlorar man bara på. Vänta till han kommer ut och sätt dit honom igen! Så kan han sitta där inne och drömma om sin stulna hoj.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt