Moral, rätt eller fel?

hur hade du gjort ?

• Antal röstningar
    0

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Ska göra en historia kort.

Du vet att en viss person stjäl motorcyklar.
du har satt dit honom XXXX antal ggr, men åker aldrig in.

killen har en hoj, som du vet inte är ärlig. Polis tipsas & hojen tas in för teknisk undersökning, men kan inte bevisa att identiteten på hojen tillhör en stulen hoj. killen får tillbaka den gång på gång

så min fråga, hur hade du gjort ?

Med fördel, sabba skiten för honom. Att sno den och sänka i hamnen eller bränna upp den är lockande. Dock är väl risken att "Herr Hojtjuv" skaffar sig en ny hoj på liknande sätt som denna införskaffats och ytterliggare en stackare blir av med sin hoj. Om du däremot sabbar den litet diskret, klipp någon kabel, kapa bromsslangar(ger för övrigt en spännande överraskning vid nästa inbromsning), punktera däck eller något annat smidigt så kanske han inte ger sig ut på "marknaden" direkt utan fixar den på egen hand. Att skaffa nya bromsslangar är lättare än att sno en ny hoj.

För övrigt saknade jag alternativet; Gör kaoz med honom, klippa hans tung osv. :tummenupp

Jag skulle satt upp lappar med bild och namn överallt, så alla vet vem hojtjuven är.

Finns många alternativ som jag skulle vilja klicka eller nämna men samtidigt får det mig att fundera på om han har en hoj så kanske han inte snor andra, eller?

Du har ju gjort det du kan göra egentligen och känner du inte vem som äger hojen så kan du ju inte tipsa ägaren heller direkt.
Men släng ut bilder på hojen till höger och vänster, rätt som det är kanske ägaren får syn på den och då kan ju han få göra vad han vill med hojen och killen.

Och om polisen har gjort en teknisk undersökning som inte sa något så kommer du med andra ord sabotera eller stjäla killens EGNA hoj :svenskarättssystemshaveri

Trots allt bara en hög med plast och plåt, ingen mening att skaffa fiender över en sån skitgrej om det inte är din hoj.

Så länge han låter mig vara och ger fan i mina grejer eller nån jag känner så hade skött mina egna affärer istället för att lägga mig i vad andra gör och inte gör...

Jag är inte den typen som gärna lägger mig i andras affärer!

Lägg upp en bild här och se om ägaren känner igen den...?

Jag hade lätt försökt sätta dit honom igen och igen till idioten åker in.
Så jävla less på alla jävla looosers som är så jävla sopiga att de inte kan ge fan i andra personers saker.
Om man nu inte har pengar så man inte kan köpa de man vill så man väl ta tag i sitt liv och se till att man tjänar mer pengar, alla kan bara dom vill.
Nej istället ska man bli en ännu större looser än vad man redan är och sno grejer som andra personer kämpat för att få..

Jag skulle satt upp lappar med bild och namn överallt, så alla vet vem hojtjuven är.
Kan inte sånt klassas som förtal? :va

Så länge han låter mig vara och ger fan i mina grejer eller nån jag känner så hade skött mina egna affärer istället för att lägga mig i vad andra gör och inte gör...

Jag är inte den typen som gärna lägger mig i andras affärer!
Check, snor nån din hoj lovar jag att inte bry mig :tummenupp

Wonderwizard, du har gjort ett toppenjobb med det här hittils, sjunk inte till idiotens nivå.

Har polisen utrett motorcykeln och inte kunnat finna den oärlig så är den ju inte det, även om du vet att varenda pryl utom ramnummret är snott.

Dom som har fått grejorna/hojen stulen har ju säkert fått ut nytt på sina försäkringar redan.

Släpp det istället för att bli kriminell själv.

Säkert men tjuven måste bevisa vem det är som satt upp lappar. Borde inte vara omöjligt att göra det svårt för tjuven att skaffa bevis.

Säkert men tjuven måste bevisa vem det är som satt upp lappar. Borde inte vara omöjligt att göra det svårt för tjuven att skaffa bevis.
Nej, bara att skriva ut på privat skrivare, eller med usb-kabel direkt i skrivarn på jobbet och aldrig ta i pappren med bara händer så kan SKL få en ganska hård match, och så långt går det aldrig.

Självklart ska man inte spara något heller, och helst inte ha något annat olagligt på datorn ifall farbror blå vill titta lite i den. När man går runt å sätter upp dom så ska man inte ha dom kläder man brukar ha på sig, helst såna man aldrig har haft förr, å inte kommer ha sen. Ingen mobil med sig, för den är spårbar, och självklart vanliga skor, men såna man inte brukar ha. Till och från hemmet bör man åka kommunalt, utan att visa ansiktet för övervakningskamerorna, så att polishundarna inte kan spåra. Allt man behöver använda köper man kontant i stora affärer långt hemifrån, där man normalt aldrig handlar. Självklart ingen mobil med då heller, och pengarna ska inte tas ut i närheten. Tänk på att betala biljetterna kontant och bara använda dom vid just det tillfället.

Låter man bli att tappa mjäll, hårstrån och spotta under uppklistringen, och självklart inte blir tagen på bar gärning borde man klara sig :tummenupp

/P. Aranoid

Nej, bara att skriva ut på privat skrivare, eller med usb-kabel direkt i skrivarn på jobbet och aldrig ta i pappren med bara händer så kan SKL få en ganska hård match, och så långt går det aldrig.

Självklart ska man inte spara något heller, och helst inte ha något annat olagligt på datorn ifall farbror blå vill titta lite i den. När man går runt å sätter upp dom så ska man inte ha dom kläder man brukar ha på sig, helst såna man aldrig har haft förr, å inte kommer ha sen. Ingen mobil med sig, för den är spårbar, och självklart vanliga skor, men såna man inte brukar ha. Till och från hemmet bör man åka kommunalt, utan att visa ansiktet för övervakningskamerorna, så att polishundarna inte kan spåra. Allt man behöver använda köper man kontant i stora affärer långt hemifrån, där man normalt aldrig handlar. Självklart ingen mobil med då heller, och pengarna ska inte tas ut i närheten. Tänk på att betala biljetterna kontant och bara använda dom vid just det tillfället.

Låter man bli att tappa mjäll, hårstrån och spotta under uppklistringen, och självklart inte blir tagen på bar gärning borde man klara sig :tummenupp

/P. Aranoid

Glöm för guds skull inte bort att alla skrivare har en watermark som görs på alla utskrifter och som går att använda för att spåra exakt vilken skrivare som använts. Denna kan sedan hittas genom skojiga register. Sååå... På jobbet, eller på biblan, men absolut inte hemma. ;)

Förhoppningsvis täcker försäkringen det så det löser sig nog ändå..
Men visst jag förstår vad du menar och även om jag gärna inte lägger mig i vad andra gör så har man väl kanske lite samvete kvar i kroppen också..
Men om nu polisen redan gjort en utredning och inte kunnat göra nåt så är det väl lika bra att släppa de och hoppas på att ägaren hade nån försäkring som täckte det?

Jo visst tjuven måste bevis vem som satt upp lappar... Men innan man sätter upp lappar borde man inte först kunna bevis att tjuven verkligen är en tjuv och att hojen i fråga verkligen är stulen?

Last edited:
Men innan man sätter upp lappar borde man inte först kunna bevis att tjuven verkligen är en tjuv och att hojen i fråga verkligen är stulen?

I just det här fallet råder ingen tvivel, tjuven har snott flera andra hojar tidigare och Wonderwizard har sett till att han har åkt dit för det.

Länka till den tråden för dom som inte har läst den.

Glöm för guds skull inte bort att alla skrivare har en watermark som görs på alla utskrifter och som går att använda för att spåra exakt vilken skrivare som använts. Denna kan sedan hittas genom skojiga register. Sååå... På jobbet, eller på biblan, men absolut inte hemma. ;)
Beror lite på åldern på skrivarn också, jag har en gammal Seikosha SL95'a ligger å skräpar nånstans. 24-nålars matrisskrivare, den har inga såna finesser, heller :hihi Men den gör pappren 20% större och kan väcka medelstora villakvarter :näsblod

Beror lite på åldern på skrivarn också, jag har en gammal Seikosha SL95'a ligger å skräpar nånstans. 24-nålars matrisskrivare, den har inga såna finesser, heller :hihi Men den gör pappren 20% större och kan väcka medelstora villakvarter :näsblod

Det är ju sant. :)
Matrisskrivare är fan manligt. :)

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8