Pirater...

Väldigt rätt faktiskt, det är som sagt därför ryssar löper mindre risk att attakeras. Ovan nämd blockflöjt finns inte ombord där, tror inte ens att det finns i det ryska vokabuläret.

Nej, det finns många skäl att ogilla ryssar men deras beslutsamhet är inte en av dem. :tjetjenien

Får faktiskt inte ha vapen ombord alls, blockflöjt är det hårdaste men det hjälper föga mot en RPG.

Väldigt rätt faktiskt, det är som sagt därför ryssar löper mindre risk att attakeras. Ovan nämd blockflöjt finns inte ombord där, tror inte ens att det finns i det ryska vokabuläret.

Fast blockflöjt och stalinorgel är ungefär samma sak efter en flaska vodka....

Ett par av dessa på relingen och allt är frid och fröjd.

m2_50cal.JPG

Fast monterad 12.7 med skydd för skytten är standardutrustning på samtliga fartyg som Sverige sänt till regionen under ME01 och ME02

Ja, fast nu jobbade jag ju på en riktig båt, ingen som det "grå bolaget" bemannade. :tungan

Det var en pik till punshpatrioterna som tycks tro att Sverige endast skickat blockflöjtar och "fördömanden".

Sverige har ju i relation till sin storlek som nation, egen handelsflotta, och storlek på sjöförsvar ansträngt sig tämligen omfattande vad gäller enheter till den internationella styrkan i området. Detta redan innan (till skillnad från Danmark) ngn svenskflaggad båt ännu blivit kapad och skapat opinion i landet.

Last edited:
Det var en pik till punshpatrioterna som tycks tro att Sverige endast skickat blockflöjtar och "fördömanden".

De har inte iced en enda Al-qaidian där nere. De har dock spelat en del flöjt, true. Svenskar i strid är och förblir mjukisar. Skjut någon för fan, det är det ni har jivären till liksom. :mad:

För den som vill se en orgie i blockflöjtande kan jag rekommendera utsällningen på Sjöfartsmuseet om just pirater, synnerligen äckligt PK. :mattias

ja som sagt om man nu kan och får så är själva skyddet av ett fartyg löst med t.ex en 12,7 med Spårljusbrandsprängprojektil, och en AG90 ombord + mörkermatriel.
ekonomiskt måste det ju också vara kontra att betala lösen etc.

sen om det löser problemet på sikt är ju en annan fråga, våld är ju direkt ingen nyhet där nere.

att jobba med sånt här skydd borde betala bra, hm . .

ja som sagt om man nu kan och får så är själva skyddet av ett fartyg löst med t.ex en 12,7 med Spårljusbrandsprängprojektil, och en AG90 ombord + mörkermatriel.
ekonomiskt måste det ju också vara kontra att betala lösen etc.

sen om det löser problemet på sikt är ju en annan fråga, våld är ju direkt ingen nyhet där nere.

att jobba med sånt här skydd borde betala bra, hm . .

Det är ju även en rättslig fråga, att låta civila rederier få öppna eld på internationellt vatten. Samt konsekvenserna av att på detta vis släppa på principen om statligt våldsmonopol. Jag tror att rederierna själva drar gränsen vid LRAD men ytterst ogärna vill hantera eldvapen ombord av denna anledning.

Sedan är det ju säkerhetsaspekten. Det är nog en tidsfråga innan ett LPG/LNG-fartyg eller tanker fattar eld under bordningsförsök. Man ska inte ha dessa fartyg i närheten av eldstrider öht.
1277093391_353a94d9d9.jpg

Ska man ha vapen ombord på handelsfartygen är det nog lämpligast att dessa bemannas av en militär personal som lyder under en internationellt sanktionerad styrka.

Last edited:
Lösningen ÄR att skjuta bort varenda pirat ur vattnet, fruktan är det enda dom kan ta till sig.

Att sänka sig till deras nivå är bara en vinst för dom.
Ska man verka som bättre människa så ska man föregå med gott exempel.
Man ska helt enkelt se till att det inte lönar sig att kapa, att något annat inne på land/ vatten blir mer lönsamt.

De har inte iced en enda Al-qaidian där nere. De har dock spelat en del flöjt, true. Svenskar i strid är och förblir mjukisar. Skjut någon för fan, det är det ni har jivären till liksom. :mad:

För den som vill se en orgie i blockflöjtande kan jag rekommendera utsällningen på Sjöfartsmuseet om just pirater, synnerligen äckligt PK. :mattias

De har ju avvärjt flera igångsatta angrepp, även bordat sciffs och gripit piraterna. Samt varit ledningsfartyg för hela den internationella styrkan.
Det är ju snyggt jobbat att ha klarat detta utan att ha skjutit ihjäl ngn tycker jag.:tummenupp

Sjöhistoriska heter det!!:mad:

Min point är att det behövs två typer av åtgärder kopplat till piratverksamheten.
1. På kort sikt gäller att lösa säkerheten för sjöfarten, bäst är nog internationella insatser, i likhet med vad som hittills skett. Så att det blir transparens på operationerna och kontroll på våldet. Inte legosoldater typ blackwater som hyrs in av rederierna.

2. Är att genom internationella ansträngningar få ordning på landet, så att förutsättningarna för den här typen av verksamhet försvinner. Utan ett fungerande styre, eller ens en egen kustbevakning eller fungerande polis så kan ju såna här maffialiknande strukturer härska och expandera helt ostört.

Håller helt med.

Får man fråga, var du en sån där som inte fick göra lumpen för du var för våldsromantiserande och sitter och runkar till vapen?

Last edited:
Får man fråga, var du en sån där som inte fick göra lumpen för du var för våldsromantiserande och sitter och runkar till vapen?

Har man inte suttit i den situationen själv att bli riskerad att bli kapad ska man nog hålla tyst. Det är lätt att sitta i sitt radhus i Bagarmossen med sin falukorv på tallriken och tycka synd om de stackarna som bara måste kapa fartyg.

Som jag skrev innan, små båtar som närmar sig fartyg i hög hastighet ska vara fullt legitima mål att skjuta sönder och samman, naturligtvis med piraterna och deras utrustning i.

Edit: Såg ju att du bodde på Söder, men same same.

Last edited:
Har man inte suttit i den situationen själv att bli riskerad att bli kapad ska man nog hålla tyst. Det är lätt att sitta i sitt radhus i Bagarmossen med sin falukorv på tallriken och tycka synd om de stackarna som bara måste kapa fartyg.

Som jag skrev innan, små båtar som närmar sig fartyg i hög hastighet ska vara fullt legitima mål att skjuta sönder och samman, naturligtvis med piraterna och deras utrustning i.

Edit: Såg ju att du bodde på Söder, men same same.

Jag tycker inte synd om några pirater, och tycker du har rätt i sak så döm inte ut mig på det där sättet är du snäll.

Ganska beklämmande att se folk bosatta i Sverige hylla en syn på våld som bara finner sin motsvarighet i de mörkaste totalitära åren under 1900-talet, resten av europa har gått vidare, Ryssland har gått lika hårt åt Tjetjeniens civilbefolkning som tyskarna gjorde åt deras egen under kriget.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back