Pirater...

För dom som är intresserade så går "Piratpatrullen" på NatGeo nu.

Det är ju en ganska så stor fråga.
1. Vi har sabbat hela kusten för dom, med våra sopor.
2. Vi har fiskat ut deras vatten.
3. Vi har ignorerat deras problem med allt vi ställt till med.

Att dom nu ger igen, på ett iof felaktigt sätt är inget som förvånar. Och så länge det är mer lönsamt för dom att kidnappa skepp än fiska för sin överlevnad så gör dom det. Precis som att jag också byter jobb för att tjäna mera. Vi har ju faktist förstört deras fiskevatten.
Rederierna betalar ju så glatt varje gång så det är klart att dom fortsätter. Sen håller dom alltid ett par hundra i gisslan så inte världen går in och skjuter hej vilt på dom.
Lösningen på problemet är nog bra mycket mer komplex än att bara meja ner pirater. Då sänker ju vi oss till deras nivå och dom tjänar mest på det.

Det är ju en ganska så stor fråga.
1. Vi har sabbat hela kusten för dom, med våra sopor.
2. Vi har fiskat ut deras vatten.
3. Vi har ignorerat deras problem med allt vi ställt till med.

JAG har inte gjort något av ovanstående.

Sverige har inte gjort något av ovanstående.

Två fel gör dessutom inte ett rätt, och jag tror knappast att dom skulle fiska så att dom överlevde även om det fanns fisk när man kan fräsa runt med vapen och vara tuff istället.

Det är bara att kolla hur dom beter sig på landbacken, inte fan odlar dom pären eller föder upp djur, dom skjuter på varandra och stjäl det dom vill ha istället.

Bor man vid en väg kan man ju sätta upp en tullstation och råna folk där istället för att jobba, att skjuta någon som sätter sig på tvären är ju knappt ett brott.

Det finns inget människovärde kvar där.

Rederierna betalar inte "glatt", dom betalar för livet på sina besättningar.

Lösningen ÄR att skjuta bort varenda pirat ur vattnet, fruktan är det enda dom kan ta till sig.

Last edited:
Det är nog bara en tidsfråga innan rederier börjar anlita "contractors" som skydd på fraktfartygen. Ombord med ett par tränade personer som har lite beväpning och problemet är över.

För ett sånt uttalande krävs att man har örnkoll på allt man konsumerar. Helst närproducerade jeans, mat, ja allt.

Jag har rätt bra koll på det, framförallt på fisken jag konsumerar, du vet
den JAG har fiskat upp där borta.

Även om JAG skulle (av misstag) ha konsumerat en fisk därifrån så är ju felet den som har dragit upp fisken emot gällande bestämmelser, inte mitt som vilseledd konsument.

Jag har svårt att tro att vi har svenska fiskebåtar där borta.

Är det dessutom så att utfiskningen är problemet skulle ju piraterna kunna vända sina vapen mot dom som fiskar där, men det har dom inget intresse av, dom vill kidnappa, plundra och utpressa.

Rederierna betalar inte "glatt", dom betalar för livet på sina besättningar.

Lösningen ÄR att skjuta bort varenda pirat ur vattnet, fruktan är det enda dom kan ta till sig.

Det där med fisket är ganska mycket bullshit, Somalia har aldrig haft en fiskeindustri, de har på sin höjd haft ett litet kustfiske för mer eller mindre husbehov och inne vid kusterna finns det fortfarande fisk. Men det är mer lönsamt att kapa fartyg.

Jag kan intyga att det inte alls är kul att sitta i maskinrummet med en vattenslang för att kyla ner överhettade bärlager för att maskinerna går på 105% bara för att risken att bli överfallen är mycket överhängadne och man behöver så hög fart som bara är möjligt..

Vid ett tillfälle under transiten drog skepparen av "general alarm" för att två snabbgående båtar närmade sig men av någon anledning avbröt de, troligen för vi var ett konstruktionsfartyg utan last. Mindre än en timme senare hörde vi panikrop på VHF:en från en tanker som blev bordad, troligen av samma drägg som kom emot oss. Jag kan ärligt säga att jag har aldrig varit så rädd i mitt liv

Våld är det enda som kommer att fungera, hårt och skoningslöst. Skjut dem ur vattnet, så enkelt är det. Tyvärr komme som sagt de stackare som redan sitter kidnappade få betala för det så därför tror jag inte att det kommer att hända.

• Gilla
Reaktioner: GuW
Jag har rätt bra koll på det, framförallt på fisken jag konsumerar, du vet
den JAG har fiskat upp där borta.

Även om JAG skulle (av misstag) ha konsumerat en fisk därifrån så är ju felet den som har dragit upp fisken emot gällande bestämmelser, inte mitt som vilseledd konsument.

Jag har svårt att tro att vi har svenska fiskebåtar där borta.

Är det dessutom så att utfiskningen är problemet skulle ju piraterna kunna vända sina vapen mot dom som fiskar där, men det har dom inget intresse av, dom vill kidnappa, plundra och utpressa.

Jag förstår din point...Men jag tror du tänker alldeles för inskränkt. Bara det att du låser på fisk tex.

Angånde att angripa de utländska fiskefartygen så var det så piratverksamheten började. I brist på egen kustbevakning angrep lokala fiskare tjuvfiskande utländska fartyg, efter en kapning med lösen så upptäcktes vilken lönsamhet som här fanns att tillgå. Piratverksamheten inriktades sedan på handelsfartyg och expanderade. Det är inte längre några fiskare som utgör merparten kaparna, verksamheten styrs av kriminella maffiliknande organisationer iland.

Min point är att det behövs två typer av åtgärder kopplat till piratverksamheten.
1. På kort sikt gäller att lösa säkerheten för sjöfarten, bäst är nog internationella insatser, i likhet med vad som hittills skett. Så att det blir transparens på operationerna och kontroll på våldet. Inte legosoldater typ blackwater som hyrs in av rederierna.

2. Är att genom internationella ansträngningar få ordning på landet, så att förutsättningarna för den här typen av verksamhet försvinner. Utan ett fungerande styre, eller ens en egen kustbevakning eller fungerande polis så kan ju såna här maffialiknande strukturer härska och expandera helt ostört.

Last edited:
Orsak och verkan

Om vi skall leta orsak och verkan får vi nog gå tillbaks till kolonialtiden om vi skall skylla på den vita mannen. Afrikas tidigare historik styrs av klaner och stammar, inte landsgränser. Dessvärre styrs den också av klankrig och slaveri i tusentals år. Många av de krig Afrika har idag kommer antingen från landsgränser som "de vita" skapat eller krig med lång historik. Givetvis har vi haft samma situation i Europa med olika stormaktstider men vi har också klarat av att gå vidare...

Däremot är det sorgligt att se att Afrikas nationer trots sina tillgångar är väldigt dåliga på att bygga upp stabilitet. Visst kan man skylla på hemska oljebolag men de flesta verkar inte tveka på att sälja morsan, enkom egen vinning. Att skapa demokrati kräver lite större patos än så. Jag gillar det inte men jag tror tyvärr att enda sättet att få Somalia på fötter är att knäcka krigsherrarna totalt, då krävs rysk handlingsförmåga - inte svenska bidrag...

Våld är det enda som kommer att fungera, hårt och skoningslöst. Skjut dem ur vattnet, så enkelt är det. Tyvärr komme som sagt de stackare som redan sitter kidnappade få betala för det så därför tror jag inte att det kommer att hända.

Ett par av dessa på relingen och allt är frid och fröjd.

m2_50cal.JPG

I motvikt till det generella påståendet ovan, att "Afrika är kört för all framtid" , så är här ett inslag som säkert de flesta sett. Men det speglar vilken enorm utveckling som Ghana gjort sedan 90-talet.
http://svtplay.se/v/2322005/det_nya_afrika_mobiltelefoner_forandrar_livet_i_ghana

Citat från Globalis ang Ghana.

"Under 1980-talet införde Ghana ekonomiska reformer med stöd från Världsbanken och Internationella valutafonden (IMF). Egendom ägd av staten såldes och de offentligt anställda blev uppsagda. Reformerna bidrog till en markant ekonomisk tillväxt och blev kända som typiska exempel på den nya politiken. I början av 2000-talet blev Ghana inkluderad i Världsbanken och IMF:s skuldavskrivningsprogram. Detta innebar att mycket av Ghanas stora utlandsskuld blev avskriven. Utlandsskulden har dock fortsatt vara stor och ekonomin är beroende av guld- och kakaoexporten. Mer än hälften av befolkningen försörjer sig på lantbruk. Det finns många utvecklade industrier i landet och särkskilt runt städerna Accra (huvudstad) och Tema. Även om Ghanas export är stor importeras dock många varor. Landet är med i det västafrikanska frihandelssamarbetet ECOWAS och har handelsförbindelser med Västeuropa och Asien. Majoriteten av utrikeshandeln går via hamnstäderna Tema och Takoradi. Ghana satsar mycket på utbyggnad av infrastruktur för att kunna bli en transportknytpunkt i regionen. "

http://www.globalis.se/Laender/Ghana

Last edited:
Typisk kulturkrock. De vet att om de ger sig på afrikaner så blir de ihjälskjutna, västerlänningar går dock bra för vi får inte krengka någon. :mattias

Samma problem som i Rosengård eller var helst det kulturkrockas.

Personliga jaktvapen då?
Får faktiskt inte ha vapen ombord alls, blockflöjt är det hårdaste men det hjälper föga mot en RPG.

Typisk kulturkrock. De vet att om de ger sig på afrikaner så blir de ihjälskjutna, västerlänningar går dock bra för vi får inte krengka någon. :mattias

Samma problem som i Rosengård eller var helst det kulturkrockas.

Väldigt rätt faktiskt, det är som sagt därför ryssar löper mindre risk att attakeras. Ovan nämd blockflöjt finns inte ombord där, tror inte ens att det finns i det ryska vokabuläret.

Last edited:
Får faktiskt inte ha vapen ombord alls, blockflöjt är det hårdaste men det hjälper föga mot en RPG.

Väldigt rätt faktiskt, det är som sagt därför ryssar löper mindre risk att attakeras. Ovan nämd blockflöjt finns inte ombord där, tror inte ens att det finns i det ryska vokabuläret.

Jo. Det heter регистратор. Iaf enligt Google. :)

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!