Pirater...

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Jag funderade på vad det är som är så svårt att komma till bukt med detta problem... Visst är det dumt av privatfamiljer att gå utanför den kusten. Men tydligen så avskräcker det inte tillräckligt.
Men det jag undrar är varför dom inte sammarbetar bättre och går i grupper med eskort av det millitära? Jobbar piraterna över en allt för stor kuststräcka så att det är omöjligt att hålla dom i schack? Läste att 660 pers sitter gisslan där just nu...

Kan någon komma med en förklaring?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8648971.ab
 
De tjänar bra på det o då fortsätter de.Och sen blir det väl ett jävla liv om de bombar byarna där piraterna gömmer sej
 
Dom täcker ju nästan ända från kanalen och hela bukten ut och sen minst 75 mil ut i oceanen så det går inte att gå fri någonstans.

Men folk borde kunna vänta in militärfartyg och följa dom tycker man.
 
Tycker mest synd om den 13-åriga tjejen som nog har fullt upp att behaga dom somaliska herrarna just nu... Och kanske ett år framöver..
En västerländsk oskuldsfull flicka i nedre tonåren måste vara värt mer än sin vikt i guld, där nere... :död
 
Där skulle nog militära insatser faktiskt göra en stor insats och skillnad för världen. (syftar inte (främst) på en beväpnad slaktinsats utan att styra upp och strukturera situationen där nere, med sina vapen som självförsvar).

Människor som sysslar med kidnappning här har jag minimal respekt för, speciellt när dom drabbar totalt oskyldiga människor.
 
Jag har inte heller förstått problem med det där.

Det är väl bara skicka ned Henrik Ponten och Antipiratbyrån i en halvdyr båt till farvattnen där.
051211_03.gif


Tänk vad många problem det skulle kunna lösa....
 
Känns som att det är hela världens problem när det är skeppsfolk från hela världen som drabbas. Då kan det inte vara så svårt att sammarbeta och bevaka hela kusten, både från ovan och till sjöss...
 
Känns som att det är hela världens problem när det är skeppsfolk från hela världen som drabbas. Då kan det inte vara så svårt att sammarbeta och bevaka hela kusten, både från ovan och till sjöss...

Problemet är att "piraterna" är fattiga och inte har nåt att förlora.
Snabba cash för dom. Värsta som kan hända är att de blir inlåsta (=helpension med gym, tv-rum osv osv, rena lyxen).

Dock är det inget land som vill ha dom och låsa in dom eftersom det kostar. Somalia struntar blankt i denna verksamhet. Där har man annat att tänka på. Att mätta sitt folk tex.
 
Somalia struntar blankt i denna verksamhet.

"Somalia struntar i.."
Somalia har inte haft en fungerande regering eller centralmakt sedan 90:talet så det är nog inte så lätt att få "Somalia" att agera eftersom det inte finns någon som kan tala för eller representera "Somalia"...
 
Problemet är att "piraterna" är fattiga och inte har nåt att förlora.
Snabba cash för dom.

Läser man på lite om bakgrund så är det nog inte så konstigt att tidigare fiskare istället inlett en ny karriär.

"Piratverksamheten i Adenviken och i delar av Indiska oceanen sägs ha växt fram till följd av att andra länder under lång tid utnyttjat vattnet för illegalt fiske och dumpning av farligt avfall. På grund av att Somalia under långa perioder har varit utan en stark statsmakt fanns ingen kustbevakning som kunde övervaka vattnet för att förhindra sådana övergrepp. Lokala grupper i somaliska fiskesamhällen sägs därför ha organiserat och beväpnat sig för att patrullera vattnen. Det blev snart tydligt att det fanns mer att vinna på ren utpressning och piratverksamhet.

Verksamheten kom att länkas till de pågående konflikterna i Somalia, med inblandning av både krigsherrar och yrkeskriminella. Exempelvis går det att uttyda en ökning av piratverksamheten efter det att SICS besegrats av regeringen och de etiopiska styrkorna i slutet av 2006. De senaste åren har antalet attacker och genomförda kapningar ökat avsevärt. Piraternas attacker verkar bli alltmer djärva. Ofta har fartygens besättningar kidnappats, och stora lösensummor krävts för deras frigivning. Ibland har lösensummor utbetalats till piraterna, men i flera andra fall har gisslan fritagits med militära medel."


http://www.sakerhetspolitik.se/Konflikter/Somalia/Fordjupning/

EU är knappast oskyldiga.

"EU ingår fiskeavtal med länder utanför unionen – främst utvecklingsländer och ofta före detta kolonier. Kortfattat går avtalen ut på att EU köper fiskerättigheter för europeiska fiskeflottors räkning. Avtalen har ifrågasatts av en mängd anledningar. De bidrar till utfiskning av världshaven, småskalig fiskenäring slås ut och livsmedelsförsörjningen hotas för kustbefolkningar för att nämna några exempel. Avtalen finansieras av EU och i förlängningen av skattebetalarna, av dig och mig."

http://svtdebatt.se/2011/02/eu-pengar-starker-diktaturen-i-marocko/

EU har den senaste tiden satsat stora summor på att bekämpa piraternas framfart utanför Afrikas horn. Samtidigt väljer EU att blunda för en annan piratverksamhet, svartfisket. Fiskeflottor från framförallt EU-området och Asien fiskar illegalt i området sedan länge. Europeiska fiskefartyg dammsuger de somaliska vattnen på svarta fångster värda fem gånger så mycket som det europeiska biståndet till landet.

Somalia saknar sedan 1991 en fungerande politisk ledning och är i praktiken ett laglöst land – även vad gäller fisket. Kaoset gör att nio miljoner somalier idag lever i extrem fattigdom. Avtal om fiskerättigheter har ingåtts mellan krigsherrar och fiskeföretag utan inblandning från nationella eller internationella kontrollorgan.


http://www.newsmill.se/print/7467
 
Avlysning av området, kraftigt förstärkt militär närvaro och avsevärt friare ROE skulle nog åstadkomma viss effekt mot symptomen, men som tidigare nämnts är problemet i huvudsak det faktum att Somalia är ett laglöst land fullt av kriminella krigsherrar.
 
Det finns en hel del örlogsfartyg i området, bland annat en svensk korvett (om den fortfarande är kvar), och de klipper ju ett gäng pirater titt som tätt, problemet är väl att de inte kan vara överallt samtidigt, indiska oceanen är ganska stor....sen undrar jag vad de gör med piraterna när de väl är tillfångatagna....släpps de igen? Vem ställer annars dem inför rätta?
 
Det finns en hel del örlogsfartyg i området, bland annat en svensk korvett (om den fortfarande är kvar), och de klipper ju ett gäng pirater titt som tätt, problemet är väl att de inte kan vara överallt samtidigt, indiska oceanen är ganska stor....sen undrar jag vad de gör med piraterna när de väl är tillfångatagna....släpps de igen? Vem ställer annars dem inför rätta?

Har för mig att jag läste härom dagen att Usa hade tagit hem pirater för att ställa dom inför rätta... Men man ser ju på bilder när dom blivit tillfångatagna att piraterna flinar bara. Så antagligen så ser dom det som semester...

Det jag menar är att det måste gå att göra ett bättre system med konvojer och förbjuda privatbåtar i vissa områden, om dom inte har eskort...

Hade vart intressant och veta hur många ickesomaliska fartyg/båtar som passerar området varje vecka...
 
Den är inte bestyckad enligt f.d försvarsminister Odenberg :mattias

I första vändan hade Sverige ett stödfartyg (HMS Trossö) samt 2 Stockholmskorvetter där nere.

I andra vändan var det HMS Carlskrona med helikopter.

Sverige/Marinen fick mycket beröm för båda insatserna (som bla omfattade ledning av hela den internationella styrkan).

I dagsläget har Sverige inga örlogsfartyg i Adenviken

Vad det är för ngt som var obestyckat förstår jag inte
 
Last edited:
Såg en dokumentär på Discovery (tror jag det var) häromdagen om ett amerikanskt fartyg i området som bekämpade pirater.. Rätt intressant faktiskt.

Kort sagt:
Piraterna blåser på med AK och RPG mot fartyget
fartyget skriker på hjälp på radion
amerikansk helikopter kommer till platsen
Piraterna avbryter anfallet och flyr tillbaka mot kusten.
helikoptern ger varningseld med "ma deuce"
Piraterna lämpar stegar och bössor överbord
Örlogsfartyg anländer
pirater omhändertas
pirater släpps i brist på bevis

Ungfär så.. 99 fall av 100 ungefär. Vid några få tillfällen hittar man pirater med bössor som kan överlämnas till myndigheterna, dock inte i Somalia utan Kenya eller Eritrea.
 
De opererar ju över en enorm yta, havet är stort. Fartyg har kapats på avstånd närmare Indien än Somalia så det är mycket svårt att samla upp fartyg i konvojer även om det görs. Jag tror tyvärr att det bara är hårt mot hårt som gäller, personligen anser jag att alla små snabbgående båtar som närmar sig fartyg skall blåsas ur vattnet oavsett om det finns bevis eller inte.

Nu går det ju inte att bara att bomba länder hur som helst men en bra början är att ta ut baserna först. Å andra sidan så kommer de sjömän som redan sitter som gisslan att få betala priset när piraterna börjar hämnas sina kompisar.

Vissa rederier har ju beväpnade vakter ombord vilket fungerar avskräckande, Ryska båtar brukar gå fria också då de inte lägger fingrarna emellan. Läste precis om en Rysk båt vars besättning övermannade piraterna, misshandlade dem, satte tillbaks dem i deras båt, utan proviant, vatten, åror eller navigationsutrustning. Helt rätt i min värld.
 
Det finns en hel del örlogsfartyg i området, bland annat en svensk korvett (om den fortfarande är kvar), och de klipper ju ett gäng pirater titt som tätt, problemet är väl att de inte kan vara överallt samtidigt, indiska oceanen är ganska stor....sen undrar jag vad de gör med piraterna när de väl är tillfångatagna....släpps de igen? Vem ställer annars dem inför rätta?

finns knappt ett rättsystem där nere så majoriteten går fria trots att de lämnas över till myndigheter, svt visade en dokumentär om dett för ett par månader sen
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top