Diodblinkers Rizoma funkar inte.

Har googlat runt lite och det verkar inte bara vara du som har problem med dessa prylar. Har kommit fram till följande: "Black box" kallas även för "Load box" och sitter där för att reducera spänningen från 12V till 6V. Så om du kopplar in blinkersena utan dessa boxar finns risken att du bränner dem.

Med detta sagt så verkar det ändå som att vissa får bäst resultat om de använder 1 box samt ett motstånd per krets (en uppsättning på höger och en på vänster sida, alltså.)

Finns en tråd om det här:
http://ducatimonsterforum.org/index.php?topic=32690.0

Hittade ett ställe där du kan beställa dessa boxar separat:
http://www.carpimoto.com/EN/Bike_Ap..._EE060H-Load-Box-for-Rizoma-Led-indicator.htm

Det du kan göra innan du beställer nya grejer är ju som föreslogs tidigare att försöka få tag på en multimeter och mäta om dina boxar funkar som de ska. Dvs du ska ha 12V in och 6V ut från dem.

Hoppas detta inlägg är mer till hjälp än mitt förra. Lycka till, hade jag bott närmare så hade jag gärna kikat förbi och hjälpt till.

Edit:
Här finns bilder på hur det är tänkt att det ska kopplas beroende på om du har originalsystem med respektive LED, 10W eller 21W.
http://www.pjsparts.com/catalog/product_info.php?products_id=642

okej, tack för all info, jag fattar varför högerfram blinkade till en gång efter att kopplat bort den.. den är dööö.. jag tänkte köpa random ledblinkers på ebay, tror dom kostade runt 150 spänn, så dör dom efter ett blink så är det bara garva och kasta åt fanders:)
http://viewitem.eim.ebay.se/Univers...it-Motorcycle-Street-Bike-S/270703088879/item
Det står att dom är 12V så man ska inte behöva koppla nått mer till dom:fakta

Last edited:
Har du verkligen kollat så dom funkar och inte är Kassa????

Om jag haft Rizoma så hade dom suttit på vid försäljning:va

Luktar lite sådär detta.

Har du verkligen kollat så dom funkar och inte är Kassa????

Om jag haft Rizoma så hade dom suttit på vid försäljning:va

Luktar lite sådär detta.
luktar lagom gott, ne men killen innan var en sån där "fräckis" tur bara att han hade den i någon månad innan han behövde pengar till husrenovering, men iaf så tyckte han det var fränare utan baklyse, regplåt och blinkers, men var ju inte så smart av den första ägaren att inte sätta kabelskor på kablarna som gick igenom stänkskärmen och undersadeln, han hade satt skarv så dom var klippta.. men jag ska fortfarande ha kvar rizoma bak, bara att den bak som blinkade snabbare byter jag blackboxen till den fram som fungerade:)

Du kommer fortfarande behöva montera motstånd eller ett lastoberoende relä även om blinkarna är avsedda för 12V spänning då effektåtgången är lägre på dem. Men det är ett väldigt mycket mindre problem.

jag har 2 st motstånd från blinkers fram:)

Du kommer fortfarande behöva montera motstånd eller ett lastoberoende relä även om blinkarna är avsedda för 12V spänning då effektåtgången är lägre på dem. Men det är ett väldigt mycket mindre problem.

Verkligen förtroendegivande när man hittar rena fjantigheter som:
"... It is required to convert the current to 6 volts.."
på hemsidan...Rena dumheterna.
Kan dom inte ens skilja på volt och ampere??

Efter att ha sett kopplingsförslagen på hemsidan med ett resp två resistorer (+blackbox) så gissar jag att det är sä här:
"Blackboxen" är nån form av strömgenerator i sin enklaste form ett motstånd (!) och "resistorerna" är effektresistorer (parallellkopplade internt) på 10W stycket, där man kopplar in ett eller två beroende på om man ska ersätta en 10W eller 21W lampa..
Då stämmer schemat.
Sen gäller det förstås att man kopplar rätt, inkl ha plus och minus på rätt plats..
Och att man inte klantat sig och försökt köra utan blackbox..:rolleyes:

Edit: Stavar som en kratta..

Last edited:

Jo jag känner mig väldigt dum... hade jag varit elak hade jag ringt upp och skällt sönder och samman.. vilken tur att jag är snall och aldrig mer kommer att använda rizomablinkers igen istället:)

Har inte läst alla tips, men ett enkelt sätt att testa den blinker som inte funkar.
Koppla helt enkelt in den på sladdarna på samma blinkers men på andra sidan.

Funkar även den på den sidan så har du ju åtminstone uteslutit fel på själva blinkern.

Verkligen förtroendegivande när man hittar rena fjantigheter som:
"... It is required to convert the current to 6 volts.."
på hemsidan...Rena dumheterna.
Kan dom inte ens skilja på volt och ampere??

Efter att ha sett kopplingsförslagen på hemsidan med ett resp två resistorer (+blackbox) så gissar jag att det är sä här:
"Blackboxen" är nån form av strömgenerator i sin enklaste form ett motstånd (!) och "resistorerna" är effektresistorer (parallellkopplade internt) på 10W stycket, där man kopplar in ett eller två beroende på om man ska ersätta en 10W eller 21W lampa..
Då stämmer schemat.
Sen gäller det förstås att man kopplar rätt, inkl ha plus och minus på rätt plats..

Edit: Stavar som en kratta..

Tycker också det verkar lite märkligt att de skulle tillverka en extra modul för att begränsa spänningen. Vore väl enklare för dem att byta ut dioderna mot varianter som klarar 12V.

Sen att de blandar ihop begreppen för spänning och ström är väl inte så märkligt, är förmodligen någon skrivbordsjockey som suttit och översatt en text från annat språk. Men visst är det klantigt.

Uppdatering:
Vart inte ebay blinkers utom svängde förbi biltema och köpte deras led miniblinkers, skulle ha motstånden till dom oxå men dom var restade men jag visste ju att jag hade motstånd hemma så på nått vis går det ju. men idag kopplade jag in dom utan motstånd och dom blinkade i perfekt takt:banana
Kan starkt rekomendera dom:)

Uppdatering:
Vart inte ebay blinkers utom svängde förbi biltema och köpte deras led miniblinkers, skulle ha motstånden till dom oxå men dom var restade men jag visste ju att jag hade motstånd hemma så på nått vis går det ju. men idag kopplade jag in dom utan motstånd och dom blinkade i perfekt takt:banana
Kan starkt rekomendera dom:)

:tummenupp
Visst. De är 12voltare.
Det verka också som ditt relä fungerar utan motstånd trots den lägre belastningen. Grattis :banana

såg att du löst det men i alla fall.

biltema blinkers är toppen! De har även relä som fungerar perfekt. Men om det ändå inte blinkar som det skall har jag ett tips. På min ktm har jag bara en indikatiorlampa när jag har den inkopplad blinkar båda sidorna tilllsammans tar jag bort den fungerar det perfekt.

såg att du löst det men i alla fall.

biltema blinkers är toppen! De har även relä som fungerar perfekt. Men om det ändå inte blinkar som det skall har jag ett tips. På min ktm har jag bara en indikatiorlampa när jag har den inkopplad blinkar båda sidorna tilllsammans tar jag bort den fungerar det perfekt.
Ett par dioder löser problemet...

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard