Hycklare eller ska jag säga mäklare?

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Haft ont i magen sen i söndags, inte kunnat käka eller sova ordenkligt då jag och tjejen skulle köpa en bostad i sthlms innerstad. Vi vann budgivningen och säljaren accepterade vårat slutgiltiga bud, dan efter sket tjejen i en viktigt lektion, åkte 20mil och mötte upp mig efter jobbet för att skriva under köpeskontraktet.
När vi är på plats ringer personen som budat under oss och bjuder över oss. Vi bjuder lite till och personen budar över igen:mad:

Fan vad arg man är, fick trösta tjejen efter att hon bröt ihop och själv var man så förbannad.

Nu när jag börjat leta bostadsrätt har jag insett att det finns så många brister inom bostadsförsäljningen och mäklare.

Mäklaren sa själv att det är jätte tråkigt och kände sig dum, men va fan är det för moral och skam de har i kroppen? Tycker man det som kommer ske är fel borde man väl se mellan fingrarna eller försöka göra nåt åt saken. Ex. säga till köparen att skiten är såld eller liknande. Fan vad jag hatar mäklare, och det var ett dödsbo som en anhörig i småland skulle sälja, den jävla snålläningen var så okänslig att man ser svart.

Ah måste skriva av mig lite, så jävla förbannad och nere för jag såg verkligen ett drömboende för oss och bara för några minuter för sent så vart allt bara bortblåst.

Det finns så jävla mycket skit och brister inom denna mäklarbransch, allt är på mäklarens och säljarens villkor och som köpare verkar man inte ha några rättigheter, och muntligt avtal verkar inte gälla här, men inom allt annat gäller det. Detta gynnar inte bostadsmarknaden i framtiden så va fan fixas det inga vettiga lagar kring detta skit som pågår?

Inte mäklarens fel.
Med nuvarande regelverk är det säljaren som bestämmer vem han skall sälja till, och en lya är inte såld förrän kontraktet är påskrivet.

Edit: Vilken lya var det?

Fan vad surt!
Men jag tror du skulle ha gjort samma sak själv om du skulle sälja!
Som säljare vill man ju alltid ha så mycket som möjligt.
Men om det är moraliskt rätt vet ja fan inte.

Köparen är kung, oavsett om det är bostäder eller får och hojar.

Säljaren är svin som säljer till högstbjudande:gnissla

Last edited:
Nu är det ju säljarens fulla rätt att ändra på sig, klart att han vill sälja för så mycket som möjligt. Sen är det ju inte mäklarens fel, han är skyldig att framföra alla bud. Även de som kommer in efter budgivningen är klar.

Men visst är det surt, samma sak hände mig när jag budade på en lägenhet och jag "vann" budgivningen. Inte var man glad precis.

Inte mäklarens fel.
Med nuvarande regelverk är det säljaren som bestämmer vem han skall sälja till, och en lya är inte såld förrän kontraktet är påskrivet.

Det är mäklarens fel, för den ser bara bonus o mer bonus och vill gärna trissa upp det så mycket det går, tackar säljaren nej till det? tror inte det. Men nån jävla skam får man väl ha i kroppen, har det gått så pass långt att vi är där och ska precis skriva på pappret kan man väl lika gärna se det som såld. Tar bara 3sek att skriva på så dessa sekunder är väl inte mycket att "handla rätt" på om man har en moral eller skam.

Ingen bryr sig om detta när de ska sälja eller köpt sin bostad, eller mäklarna för de får ju mer betalt. Men inte fan är det rätt att göra så för det när man vet hur mycket det kan förstöra för personen som gett ett bud och säljaren accepterat och sedan får en käftsmäll och vaknar på golvet.

Muntligt avtal gäller vid andra affärer, så varför ska det inte gälla denna äckelhycklar bransch?

Förstår att det kan kännas surt men så är det och hur skulle det vara annars?
Problemet är att för folk som ska köpa ett boende är det en stor, livsförändrande affär och man blir ganska lätt lite upptagen av sin egen situation och känner kanske lite att allt ska flyta på smidigt för en själv. Men det är ju andra parter inblandade och för dessa är affären nästan lika stor och dessa tänker så klart på sin situation.
Rent objektivt så är det som Starstriker säger.

Har själv köpt, renoverat och sedan sålt ett antal lägenheter och alla budgivningar har varit väldigt olika. Har även varit med om budgivningar där nya bud kommit in väldigt sent och ändrat utgången. Det gäller att vara strategisk, ta risker och vara lite ful om man ska göra en bra affär. Ingen på marknaden finns där för just din egen fördel annat än du själv.

Dessutom känner man sig alltid lite besviken hur det än går. Förlorar man en budgivning så känns det skit men vinner man en och skriver på så är man ändå den dåren som ville betala mer än övriga på marknaden.

• Gilla
Reaktioner: Zee
Min bror vann en budgivning och hade cirka 100 m kvar till mäklarens kontor där han skule skriva på kontraktet. Mäklaren ringer och berättar att säljaren har bestämt sig för att sälja till en kollega för ett lite lägre pris tom. Tyvärr är verkligheten att säljaren bestämmer.
Lyckligtvis bestämde sig de på våningen ovanför att sälja för att grannen under fick "bra pris", så oturen vände för min bror och han fick en ännu bättre lya istället.
Lyan var inte menad för er helt enkelt. Ni kommer hitta något bättre som ni kommer trivas i. :tummenupp

Ingen bryr sig om detta när de ska sälja eller köpt sin bostad, eller mäklarna för de får ju mer betalt. Men inte fan är det rätt att göra så för det när man vet hur mycket det kan förstöra för personen som gett ett bud och säljaren accepterat och sedan får en käftsmäll och vaknar på golvet.

Muntligt avtal gäller vid andra affärer, så varför ska det inte gälla denna äckelhycklar bransch?

Misstnker du att mäklaren fulbudat eller var det andra budgivare som kom in sent?

Mäklaren sa själv att det är jätte tråkigt och kände sig dum, men va fan är det för moral och skam de har i kroppen? Tycker man det som kommer ske är fel borde man väl se mellan fingrarna eller försöka göra nåt åt saken. Ex. säga till köparen att skiten är såld eller liknande. Fan vad jag hatar mäklare, och det var ett dödsbo som en anhörig i småland skulle sälja, den jävla snålläningen var så okänslig att man ser svart."

Nu är det ju så att mäklarens uppdrag är att medla affären, inte göra den. Hade han sagt åt en annan köpare att den var såld utan att få "order" om det från säljaren så hade DET kunnat leda till anmälan och prick.

Däremot är det katastrof med regelverket, och tro mig, det tycker mäklarna också. Förstå själv att ha en kontraktsskrivning bokat och ha allt klart, sen ringer köparna 2 timmar innan och säger att de ångrat sig. Då ska 2an i budgivningen kontaktas, som garanterat inte kommer stå för det budet då det lades i förhållande den som nu dragit sig ur. 3an kanske redan har hittat nåt annat och kommit vidare i tanken..

Vips, så ska allt börja om i stort sett från början. Men lägger man ut det direkt igen känner köparna igen det och anar oråd = ingen intresserad alls - trots en superbudgivning första gången.

Säljarna i sin tur har (mot mäklarens inrådan) redan köpt nytt och MÅSTE sälja för att få loss insatsen. Affären strular och givetvis är det mäklaren som är dum i huvet, ska anmälas och helst skjutas på torget.

Var arg på snållänningen, men mäklaren har inte gjort nåt fel, faktiskt.

Fan vad surt!
Men jag tror du skulle ha gjort samma sak själv om du skulle sälja!
Som säljare vill man ju alltid ha så mycket som möjligt.
Men om det är moraliskt rätt vet ja fan inte.

Ja lätt o säga när man inte utsatts för det själv! åker man 50mil och en hoj inte är i det skick som sagt så spys det galla över säljaren här på SH men att köra med så fula knep i en affär som är ett av de störta man gör i sitt liv är okej ifall säljaren/mäklaren beter sig som anus.

Sedan sitter man där och ska göra en sådan stor affär och det är så mycket skit runt låtsatsbudare som är mäklarna själva eller vänner till dem, lockpriser och allt annat helvete runtomkring så tycker jag man ska ändå ha lite mer moral i kroppen om man vill behålla ryktet för sitt yrke.

Varför inte ha en riktigt budgivning där alla som är med måste ha lånelöfte för att få delta, budgivningen sker i en lokal där alla deltagare måste delta eller nån som har en fullmakt med sig. Och när högsta budet är lagt så är bostaden såld.

Idag vet man inte vem säljaren är (ex som detta dödsboet) man vet inte vilka budgivarna är (kanske deras låtsatskompis) och det hetsas in i det sista så man bara vill stoppa pennan i hjärtat på gamjäveln när pappret rycks undan och de har mage till att säga att de fått ett högre bud.

Tyvärr är verkligheten att säljaren bestämmer.

Hur skulle det vara annars? Jag vill ha kontrollen på min lägenhetsförsäljning tills papper är påskrivet. Det känns som att så fort man lagt ut lägenheten på annons så är det div köpare som vill styra över affären. Folk har redan "flyttat in" i sina tankar och känner att det är deras lägenhet för att de bestämt sig mentalt (vilket jag självklart förstår och har gjort själv) men man måste komma ihåg att det bor någon jeppe i lägenheten just nu och det är denne som sätter ramarna.

Kommer någon dåre och kollar på en hoj jag ska sälja och denne är en dumskalle så tänker jag inte sälja till denne. Det anser jag mig ha rätten till.

Det är mäklarens fel, för den ser bara bonus o mer bonus och vill gärna trissa upp det så mycket det går, tackar säljaren nej till det? tror inte det.

Muntliga avtal gäller inte vid fastighetsaffärer enligt jordabalken och så har det varit sen läääääääääänge..

Vidare så har du fel. En mäklare som kanske 50´ i provision tar hellre det för en smidig affär, än 57´ för en strulaffär som drar ut på tiden och riskerar att kosta massa mer både energi och annonspengar! :fakta

Sedan sitter man där och ska göra en sådan stor affär och det är så mycket skit runt låtsatsbudare som är mäklarna själva eller vänner till dem, lockpriser och allt annat helvete runtomkring så tycker jag man ska ändå ha lite mer moral i kroppen om man vill behålla ryktet för sitt yrke.

Varför inte ha en riktigt budgivning där alla som är med måste ha lånelöfte för att få delta, budgivningen sker i en lokal där alla deltagare måste delta eller nån som har en fullmakt med sig. Och när högsta budet är lagt så är bostaden såld.

Idag vet man inte vem säljaren är (ex som detta dödsboet) man vet inte vilka budgivarna är (kanske deras låtsatskompis) och det hetsas in i det sista så man bara vill stoppa pennan i hjärtat på gamjäveln när pappret rycks undan och de har mage till att säga att de fått ett högre bud.

Begär ut en lista på budgivarna. Det är mäklaren skyldig att dela ut. De flesta mäklarna jag haft i olika fall har haft helt öppen budgivning med info om samtliga budgivare för samtliga budgivare.

Man har faktiskt lite ansvar själv över det man lägger miljoner kronor på så luska så mycket ni kan innan. Man köper ju inte en båge bara för att säljaren säger att den är jetefin.

Det är mäklarens fel, för den ser bara bonus o mer bonus och vill gärna trissa upp det så mycket det går, tackar säljaren nej till det? tror inte det.

Nix. Som sagt. Det är INTE mäklarens fel. De är skyldiga att informera säljaren om alla bud, och det är säljaren som bestämmer till vem han säljer.

Muntliga avtal gäller inte vid fastighetsaffärer enligt jordabalken och så har det varit sen läääääääääänge..

Vidare så har du fel. En mäklare som kanske 50´ i provision tar hellre det för en smidig affär, än 57´ för en strulaffär som drar ut på tiden och riskerar att kosta massa mer både energi och annonspengar! :fakta

Helt sant. Folk tror att mäklarna tjänare hundra tusentals kronor på varje lägenhetsaffär men det mäklare tjänar bra på är att de visar 10 lägenheter på en helg. De vill hellre braka av affärerna i stället för att försöka krama ut några tiotusingar till.

Om mäklare är så bra varför lägger de ut en lägenhet för ex. 1,5mil de får några bud och när säljaren inte är nöjd med priset trotts att ingen vill höja ändrar de priset till acceptpris med 400k mer? varför inte sätta budstarten direkt där säljaren minimum vill ha ut för bostaden?

Nix. Som sagt. Det är INTE mäklarens fel. De är skyldiga att informera säljaren om alla bud, och det är säljaren som bestämmer till vem han säljer.

Så är det och visst blir man besviken om man redan fantiserat om hur det kommer bli att flytta in så skiter det sig. Men det är en del av bostadsaffärer.

Hur skulle det vara annars? Jag vill ha kontrollen på min lägenhetsförsäljning tills papper är påskrivet. Det känns som att så fort man lagt ut lägenheten på annons så är det div köpare som vill styra över affären. Folk har redan "flyttat in" i sina tankar och känner att det är deras lägenhet för att de bestämt sig mentalt (vilket jag självklart förstår och har gjort själv) men man måste komma ihåg att det bor någon jeppe i lägenheten just nu och det är denne som sätter ramarna.

Kommer någon dåre och kollar på en hoj jag ska sälja och denne är en dumskalle så tänker jag inte sälja till denne. Det anser jag mig ha rätten till.

Det jag syftade på är ämnet tråden behandlar - Att mäklaren skulle vara hycklare, vilket det inte var då säljaren bestämmer. :)
Trevlig kväll!:tummenupp

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back