Trafikanter vid vägarbeten

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Ja, Jag blir förbannad då jag varit med om det själv.

Finns många idioter där ute i trafiken. Åkte med i bärgningsbil på praktiken jag hade i höstas. Och jag blir förbannad av de som inte kan visa hänsyn i trafiken. Respekt för blåljus har ni(trafikanterna) iallafall har man märkt, Men inte gult varningsljus.

Min handledare på praktiken berättade om när han stog och bärgade en bil när det kom 2 långtradare på bredd när han stog och spännde bilen som stog på flaket på en landsväg. Han blev VÄLDIGT smal mot sin bil då kan man ju säga.

Kan ni inte försöka sakta ner vid vägarbeten och sen gasa på efter igen?
Finns många vägarbetare som fått backspeglar i ryggen.

Kan ni inte även försöka sprida detta lite att man ja fan jag säger MÅSTE sakta ner vid t.ex. en bärgningsbil som inte har mycket skyltar och sådant att ställa ut.

Jag försöker inte skälla på er jag försöker få er att sänka farten vid vägarbeten då det är deras arbetsplats och det är farligt.

Det är som att säga jag skickar inte polisen på er för att ni ska få böter om ni kör berusade. Jag vill bara rädda någons liv.

Det bästa sättet att lära folk att det är jävligt dumt att blåsa förbi vägarbeten är att låta dem jobba lite vid vägen själva.
Det är ganska otäckt, och man ser en väldig massa riktigt dåraktiga påhitt när man står där och skrapar kantgrus.

Folk är idioter! Utgå ifrån att alla är det!

Att jobba på vägarna är skrämmande.. Givetvis värre när man står oskyddad ute, men även för oss i maskiner/bilar osv.

Kör plogbil på vintern och man blir faaan mörkrädd.. Ibland får man bara lust att åka hem o lägga sig. Och då är man ändå inte rädd om livet.. bara ett stort obehag i kroppen över mänskligheten :rolleyes:

Ni är alla idioter! :banana

Nått som funkar, ställ något som syns på vägen, folk saktar in för de är rädda om sin bil......

Nått som funkar, ställ något som syns på vägen, folk saktar in för de är rädda om sin bil......

Jag har gett tips på att de ska ha med sig ett varningstält el liknande där det står "Bärgning" "Farthinder".

Men det tar ju även plats detta.

Om någon undrar så utgår jag från bärgare då jag har erfarenhet från dem och de har bara sina varningsljus och inte mycket skydd runt sig.

Jag har gett tips på att de ska ha med sig ett varningstält el liknande där det står "Bärgning" "Farthinder".

Men det tar ju även plats detta.

Om någon undrar så utgår jag från bärgare då jag har erfarenhet från dem och de har bara sina varningsljus och inte mycket skydd runt sig.

Räcker med en vägkona (50cm hög) för att folk ska fatta.
Men annars är juh regeln att använda sitt fordon som skydd...

Jag kan väl erkänna att jag kör ganska bra mycket fortare än de tillfälliga hastighetsbegränsningar som finns vid vägarbeten och dylikt, men endast då jag anser att det är helt riskfritt.
Skulle situationen kräva det skulle jag självklart till och med kunna köra saktare än hastighetsgränsen.

Lite sunt förnuft brukar vara den bästa lösningen, både för vägarbetare och för trafikanter.

Räcker med en vägkona (50cm hög) för att folk ska fatta.
Men annars är juh regeln att använda sitt fordon som skydd...

Jo, De använder sina fordon som skydd. Likaså utrycknings fordon. De jobbar bakom bilar.

En bärgare blev t.ex. påkörd bakifrån och åkte in i en lastbil framför. Kan säga att den hytten var inget som man kunde renovera sen.

Men ta det lugnt vid arbetsplatser om ni har bråttom. Om ni kraschar så har du mer att tänka på än det där oviktiga mötet.

Gulflagg respekteras inte, oljeflagg däremot. En sådan skulle ni ha :)

Seriöst, förstår att man blir förbannad. Försöker alltid sakta in men ibland glömmer man bort sig i den ombonade bilen och kör fortare än man tror. Kommer man från 120+ och det blir 70 eller 50 så är det lätt att det går för fort, fartblind som man är. De där trottoarkantsguppen de lägger ut ibland vid vägarbeten får ju ner farten rejält iallafall.

Respekt för blåljus har ni(trafikanterna) iallafall har man märkt, Men inte gult varningsljus.

Nej, det har dom inte! :mad:

Var ute på trafikolycka nyss. Helt avstängd väg med rött ljus och blixtpuckar tvärgående... Tro fan att det kommer ett äckel i taxibuss och kör rätt över och bara ska förbi!

Jag blir förbannad, stoppar honom och frågar om lampan lyste rött;
-Öhh, jaa.. Det gjorde den nog.

-IDIOT! Rött betyder stanna! :kulspruta

/Brandman

Nej, det har dom inte! :mad:

Var ute på trafikolycka nyss. Helt avstängd väg med rött ljus och blixtpuckar tvärgående... Tro fan att det kommer ett äckel i taxibuss och kör rätt över och bara ska förbi!

Det är även ett problem hos många. Folk är bara rädda om fordonen DE äger.

Taxi chaufförer är ju ett annat djur. En på fritidsgården sa "Ni får inte köra så fort med mopederna". Smart som jag är så svarar jag "Jaha, Hur är det med fartreglerna med taxibilarna då?" (Hon kör taxi ibland om nån undrar).

Kan ju även säga att hon blev ganska tyst efter det :D

Och de som säger att de tappar respekt för gult ljus pga. nån bonne kör med varningsljuset på på åkern köper jag inte.

Om inte stora jävla lastbilar med gigantiska varningsmarkerade "kuddar" och hutlöst stora blinkande varningspilar m.m. får folk att sakta in vet jag inte vad man ska göra. smälla upp en berlinmur över vägen?

Typ sånthär:
tma_1.jpg

Om inte stora jävla lastbilar med gigantiska varningsmarkerade "kuddar" och hutlöst stora blinkande varningspilar m.m. får folk att sakta in vet jag inte vad man ska göra. smälla upp en berlinmur över vägen?

Typ sånthär:
tma_1.jpg

TMA skydd är bra men de kostar också

Typ sånthär:
tma_1.jpg

Se, Trafikanter är dumma i huvet. De behövs 2 skyltar som berättar samma sak för de att fatta, Eller. De fattar endå inte.

Se, Trafikanter är dumma i huvet. De behövs 2 skyltar som berättar samma sak för de att fatta, Eller. De fattar endå inte.

Det behövs nog en hastighetskamera med ett stycke projektilvapen kopplat till sig. ;) Kör man för fort får man en kula i motorblocket. ;)

Jag kan väl erkänna att jag kör ganska bra mycket fortare än de tillfälliga hastighetsbegränsningar som finns vid vägarbeten och dylikt, men endast då jag anser att det är helt riskfritt.
Skulle situationen kräva det skulle jag självklart till och med kunna köra saktare än hastighetsgränsen.

Lite sunt förnuft brukar vara den bästa lösningen, både för vägarbetare och för trafikanter.

Inte för att jag har någon aning om du är en sådan men:
Vissa som jag känner och säger sig ha den där inställningen susar förbi i vanlig fart sålänge det inte står någon arbetare precis inom "farozonen" vid vägen.

Det många missar är ljudnivån.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...