Trafikanter vid vägarbeten

Ett litet problem är väl tyvärr VARGEN KOMMER VARGEN KOMMER

Hur många vägarbeten har man inte på 2 år åkt förbi på kvällstid eller natt där det blinkas frenetiskt med gula ljus bla bla och det är tex 30km/h eller 50km/h på motorvägen.

När man passerar i lugnt tempo (lagligt) tittar man noga vad de gör eller om man hittar några som jobbar (sittandes i ett lite högre fordon ser man över räcken etc) så hittar man aldrig några som jobbar.

Att sänka farten väldigt mycket fast arbeterna är på sidan av och arbetarna inte är på plats gör att man inte bryr sig.

Nästa vecka åker man förbi samma bygge, saktar in men inte lika mycket, man tittar och inte en arbetare på hela bygget.

Tredje gången man åker förbi skiter man i gulblinken för man har åkt genom så många gånger utan arbete. Tyvärr är det den gången det arbetas...

Om det skyltades bättre vid vägarbeten, bärgningar etc och även tidig varning och dessa skyltningar togs bort eller ökades på farten när det inte jobbades skulle nog många fler bli bättre på att respektera NÄR det är arbete!

Jag har varit med om flera gånger att de på 3filig (åt varje håll) motorväg kvällstid bara ställer en bil med gulblink i vänsterfilen och jobbar på mittremsan. Måste vara bästa sättet man kan göra för att skapa en olycka!
En varningskylt en bit ifrån, sedan en rad med konor med blinkande ljus som 'leder' över till en annan fil en bit före arbetet tycker jag vore lämpligt minst.

Inte för att jag har någon aning om du är en sådan men:
Vissa som jag känner och säger sig ha den där inställningen susar förbi i vanlig fart sålänge det inte står någon arbetare precis inom "farozonen" vid vägen.

Det många missar är ljudnivån.
Det kan nog stämma in ganska bra på mig. Har aldrig ens haft en tanke på ljudnivån faktiskt, men ska ha det i åtanke i fortsättningen :)

Ett litet problem är väl tyvärr VARGEN KOMMER VARGEN KOMMER

Hur många vägarbeten har man inte på 2 år åkt förbi på kvällstid eller natt där det blinkas frenetiskt med gula ljus bla bla och det är tex 30km/h eller 50km/h på motorvägen.

När man passerar i lugnt tempo (lagligt) tittar man noga vad de gör eller om man hittar några som jobbar (sittandes i ett lite högre fordon ser man över räcken etc) så hittar man aldrig några som jobbar.

Att sänka farten väldigt mycket fast arbeterna är på sidan av och arbetarna inte är på plats gör att man inte bryr sig.

Nästa vecka åker man förbi samma bygge, saktar in men inte lika mycket, man tittar och inte en arbetare på hela bygget.

Tredje gången man åker förbi skiter man i gulblinken för man har åkt genom så många gånger utan arbete. Tyvärr är det den gången det arbetas...

Om det skyltades bättre vid vägarbeten, bärgningar etc och även tidig varning och dessa skyltningar togs bort eller ökades på farten när det inte jobbades skulle nog många fler bli bättre på att respektera NÄR det är arbete!

Jag har varit med om flera gånger att de på 3filig (åt varje håll) motorväg kvällstid bara ställer en bil med gulblink i vänsterfilen och jobbar på mittremsan. Måste vara bästa sättet man kan göra för att skapa en olycka!
En varningskylt en bit ifrån, sedan en rad med konor med blinkande ljus som 'leder' över till en annan fil en bit före arbetet tycker jag vore lämpligt minst.

Det är ju sant det med. Blir ofta förundrad över hur mycket det kan slöas på vägarbeten.

kör alltid mina bilar som om jag stulit dem. dessvärre är jag inte helt respektlös. tätbebyggt och 30 sträckor håller jag hårt på (barn o annat löst folk har inget på/vid sidan av 70-110 vägar att göra). vägarbeten/bärgningar saktas det även ner för också, tyvärr inte till er rekommenderade hastighet(jag gör ju en bedöming först såklart om det är folk runtomkring fordonet).

Rädsla för blåljus? har vi alla inte den. Jävla ögontjänare som vi är(vet inte hur det är med resten av er, men nog fan har jag respekt för det blå skenet, lappen kan ju ryka ffs(nä seriöst jag ser hellre att min lapp ryker än att jag får leva resten av livet med att veta att jag kört på/ihjäl nån i trafiken))

Förstår er situation, kan fan inte vara kul att ha en sån arbetsmiljö. även om det inte är farligt för egen del så kan jag nästa likna det vid att måla om ett trapphus. en jävla massa löst pack som ska kliva förbi en stup i kvarten, gå emot nymålade ytor(haha visserligen är det alltid kul(lite som make my day punk..... ) att se stressade idioter få färg på sig för att det inte kunde vänta på att jag klev ur vägen :D)

Här är en som berättar ganska bra faktiskt.

http://www.unt.se/24unt/#category=10080&date=playlist&clip=1235635&startTime=0m0s

Mest sedda -> Svårt för bärgare när E4 smalnar av.

Jag säger inte att de e rätt o fel...

Men i detta fallet så¨försöker bärgaren att ta så lite plats som möjligt.
Detta resulterar i att folk kör på..

Hade han istället ställt sig på på högra körbanan så hade bilen tagit upp halva vägen= folk saktar in för de blir trångt
Sen slänger man snabbt upp bilen och kör sakta till en avtagsväg där man kan fästa o justera bilen i säkerhet.

Men det ska inte behöva vara så...

Men i detta fallet så¨försöker bärgaren att ta så lite plats som möjligt.
Detta resulterar i att folk kör på.
.

Det är ju också såhär att de inte får stänga av körfältet utan klartecken från polisen vad jag vet.

Slangskydd får ner hastigheten.

Blir lite jobb för bilmeken oxå.

Är du här nu också :huvet

Last edited:
Vägbyggarna/planerarna får skylla sig själva till stor del också.

Här i stan ska dom dra om E4 runt stan istället för genom stadskärnan som det byggdes på 50 talet.

Då börjar dom med att skylta om vägens dragning, sen fräser dom bort den väg som har fungerat i 60 år SEN börjaar dom bygga om den nya dragningen.

Det skulle ha varit jävligt mycket smidigare att bygga om småvägarna som skulle bli ny E4 innan man ledde om all trafik dit, det skulle ha varit jävligt smidigt att fräsa bort den gamla vägen efter att trafiken varit omledd in på en ny och fin väg.

Dom som har planerat det här vägbygget torkar sig garanterat i arshlet innan dom skiter och drar sedan upp byxorna och funderar varför det är kladdigt...

Det är dom som hr planerat vägbygget som har utsatt vägarbetarna för onödiga risker.

Dessutom har dom inte skyltat upp/ner hastigheten beroende på om det jobbas eller inte, den skyltades ner vid byggstart och har sedan varit löjligt låg trots att inga arbeten har utförts ens i närheten av vägarna, klart som fan att folk slutar respektera skyltningen.

Där det står gubbar/maskiner på eller vid vägen och arbetar saktar jag in, oavsett om det är skyltat eller inte.

Vägbyggarna/planerarna får skylla sig själva till stor del också.

Här i stan ska dom dra om E4 runt stan istället för genom stadskärnan som det byggdes på 50 talet.

Då börjar dom med att skylta om vägens dragning, sen fräser dom bort den väg som har fungerat i 60 år SEN börjaar dom bygga om den nya dragningen.

Det skulle ha varit jävligt mycket smidigare att bygga om småvägarna som skulle bli ny E4 innan man ledde om all trafik dit, det skulle ha varit jävligt smidigt att fräsa bort den gamla vägen efter att trafiken varit omledd in på en ny och fin väg.

Dom som har planerat det här vägbygget torkar sig garanterat i arshlet innan dom skiter och drar sedan upp byxorna och funderar varför det är kladdigt...

Det är dom som hr planerat vägbygget som har utsatt vägarbetarna för onödiga risker.

Dessutom har dom inte skyltat upp/ner hastigheten beroende på om det jobbas eller inte, den skyltades ner vid byggstart och har sedan varit löjligt låg trots att inga arbeten har utförts ens i närheten av vägarna, klart som fan att folk slutar respektera skyltningen.

Där det står gubbar/maskiner på eller vid vägen och arbetar saktar jag in, oavsett om det är skyltat eller inte.
Det största problemet är just att de som planerar bygget inte själva står ute på vägen och arbetar, utan det är vi som får leva med att alla susar förbi i 100km/h en halvmeter från där man står...

Var i Kina för några veckor sedan. Där kan vi snacka.om oskyddade vägarbetare.

I motorvägens vänsterfil hade en snubbe ställt sin cykel och stod bredvid och pysslade lite med något i vägbanan, helt utan varningsskyltar. Detta i kombination med att det körs lite hursomhelst...

Undra hur.många som dör där borta i trafiken.

Jag brukar sakta in ganska bra när jag kommer fram till vägarbeten, och ofta får jag en vinkning tillbaka som tack. Det känns bra :)

Sen i framtiden tänker jag jobba inom entreprenadbranschen så man tänker lite annorlunda också. Jobbar inom transportbranschen nu och även här saktar jag ner/går åt sidan/underlättar för lastbilar när det blir trångt och dom blir också väldigt tacksamma!

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt