Energi-intag, fettförbränning m.m.

de kommer jag inte ihåg, men det var min utbildningsansvariga dietist som var ansvarig för deras diet innan OS så källan är iaf tillförlitlig :)

Tror inte att någon OS-medaljör i längdskidåkning har gjort detta. Jag tror att det bara är en snackis av de som förespråkar den dieten. Det är dock inget för längdlandslaget...

Du behöver ju inte gå ner mer än 500kilokalorier bara för att du drar ner på kolhydrater?

Att dra ner kolhydratsintaget till nära noll inbillar jag att hjärnan klarar alldeles utmärkt.
Men jag anser att tallriksmodellen med 1/3 kolhydrater är way off för någon som vill gå ner i vikt.

Kroppen är så sinnrikt konstruerad, att äter du en kalori, så tar du även upp den. Hur den förbränns och hur du mår är en annan sak. Dock är det klart att äter du en kalori så måste du förbruka den för att bli av med den.

Om du sedan äter en kalori smör eller socker är skit samma. Likaså hur du förbränner den. Du kan frossa bort den genom att frysa eller så kan du skotta snö för att bli av med den kalorin. Hur mycket effekt du får ut av den kalorin i rent kroppsarbete är dock olika. Huttrar du så blir det mest värmeenergi och du kommer inte så långt. Cyklar du däremot långsamt kan du komma en bit framåt.

Allt annat är hokus pokus.

Last edited:
Ja vet inte iaf men jag käkar massa proteiner och fett - går då aldrig upp i vikt - väger desutom inte skit o blåser bort - lider då fan inte av bristsymptom på nått.

Vid fysiskt aktivitet typ fisketälningvandringaråretrunt tälta i massa minus stegrar jag dock upp kolhydrat intaget kraftigt - dock med bibehållet intag av fett och proteiner.

Det kan gå mycket mer än 2500 enheter som nominalvärde temporärt - över 10000

Kroppen är så sinnrikt konstruerad, att äter du en kalori, så tar du även upp den. Hur den förbränns och hur du mår är en annan sak. Dock är det klart att äter du en kalori så måste du förbruka den för att bli av med den.

Om du sedan äter en kalori smör eller socker är skit samma. Likaså hur du förbränner den. Du kan frossa bort den genom att frysa eller så kan du skotta snö för att bli av med den kalorin. Hur mycket effekt du får ut av den kalorin i rent kroppsarbete är dock olika. Huttrar du så blir det mest värmeenergi och du kommer inte så långt. Cyklar du däremot långsamt kan du komma en bit framåt.

Allt annat är hokus pokus.

Jag har aldrig påstått något annat. Jag sade bara att man kan dra ner kolhydratsintaget för att få lite lämpligare insulinnivåer och förbränna fett istället förkolhydrater.

Men sedan blandade Werzion antagligen ihop kalorier och kolhydrater.

Har själv gått ner 20 kg genom att träna hårt och hålla ner på kolhydrater, men med tiden har jag insett att det hela handlar om att mat enligt lchf (eller liknande metoder med flashiga namn) metoden gör att man känner sig mättare pga. av att mat bestående av mycket fett och proteiner ger en betydligt större mättnadskänsla. Numera äter jag en mer balanserad kost som gör att jag orkar träna hårdare och mår bättre utan att överdriva åt varken fett eller kolhydratshållet.....

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg