de kommer jag inte ihåg, men det var min utbildningsansvariga dietist som var ansvarig för deras diet innan OS så källan är iaf tillförlitlig![]()
Tror inte att någon OS-medaljör i längdskidåkning har gjort detta. Jag tror att det bara är en snackis av de som förespråkar den dieten. Det är dock inget för längdlandslaget...
Du behöver ju inte gå ner mer än 500kilokalorier bara för att du drar ner på kolhydrater?
Att dra ner kolhydratsintaget till nära noll inbillar jag att hjärnan klarar alldeles utmärkt.
Men jag anser att tallriksmodellen med 1/3 kolhydrater är way off för någon som vill gå ner i vikt.
Kroppen är så sinnrikt konstruerad, att äter du en kalori, så tar du även upp den. Hur den förbränns och hur du mår är en annan sak. Dock är det klart att äter du en kalori så måste du förbruka den för att bli av med den.
Om du sedan äter en kalori smör eller socker är skit samma. Likaså hur du förbränner den. Du kan frossa bort den genom att frysa eller så kan du skotta snö för att bli av med den kalorin. Hur mycket effekt du får ut av den kalorin i rent kroppsarbete är dock olika. Huttrar du så blir det mest värmeenergi och du kommer inte så långt. Cyklar du däremot långsamt kan du komma en bit framåt.
Allt annat är hokus pokus.
Last edited: