Energi-intag, fettförbränning m.m.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Jag och min bror rök ihop ordentligt idag.

Jag anser (baserat på kurser om idrott, hälsa, avhandlingar m.m.) att en genomsnittsmänniska som vill gå ner ett par kilo i vikt kan skära ner på sitt kolhydratsintag till nära noll. Eftersom kroppen "inte behöver" kolhydrater annat än för energi och för att hålla blodsockernivån i balans.

Däremot kan man öka fett och proteinintaget för att tillfredsställa energibehovet och samtidigt få i sig nödvändiga aminosyror, vitamner, antioxidanter och fettsyror och kombinera detta med konditionsträning för att få en hög fettförbränning.

Min bror å andra sidan (baserat på Kemi B)
Anser att man måste stoppa i sig stora mängder kolhydrater för att kunna förbränna fett optimalt enligt någon kedja som jag inte hittar någon information om.

Vad är det för kedja han talar om egentligen?

"Jag och min bror rök ihop ordentligt idag"

- När en sporthojare skriver det så förväntar man sig klädbitar, tänder och kroppsvätskor utsprida i en 25m radie.

Inte Kemi B ;)

- När en sporthojare skriver det så förväntar man sig klädbitar, tänder och kroppsvätskor utsprida i en 25m radie.

Inte Kemi B ;)
Och frågan, Hur gömmer jag liket, matar grisarna eller löser upp i lut?

Inte nått dravel om fettkjedjor

Inte Kemi B ;)

Han är lillebror.
Han har alltid fått stryk.

Jag har alltid fått tråkiga påföljder.

Nuförtiden är det enklare att helt enkelt utnyttja hans totala brist på teknisk kunskap.
:router
:tändhatt

Låter som din broder yrar.. antagligen pga överdos av kolhydrater

Du har rätt i det du säger, att kolhydrater egentligen inte behövs. Kroppen kommer med tiden att lära sig bränna fett istället för kolhydrater på en sådan kost. Exempelvis så kör några av våra svenska os-medaljörer i längdskidlandslaget på en kolhydratsfattig diet och presterar maximalt på detta! Bror din har iofs en liten poäng i det han säger, att kolhydrater används vid fettförbränningen, med kroppen kommer vänja sig efter ett tag med kolhydratsfattig kost!

mvh marcus, hälsoutvecklare, PT, kostrådgivare mm

Du har så rätt så. Däremot har jag också hört talas om det din bror pratar om (men som han nog missuppfattat lite), och det är att "fettet förbänns i kolhydraternas låga". Dvs ska du träna aktivt för att förbränna fett (och inte bara svälta dig och gå ner tack vare minskat intag av kolhydrater) så behöver du lite kolhydrater för att det ska fungera ordentligt. Så som jag förstått det ska det handla om att kroppen går in i matbrist-mode när den märker att den inte får i sig tillräckligt i förhållande till vad den förbränner, och då upphör förbränningen (detta för att vi tidigare skulle överleva hårda vintrar när det var ont om mat och så vidare). Så om du ska träna bort fettet behöver kroppen få i sig lite extra energi för att förbränningen av dina fettlager ska gå igång ordentligt, annars så tar kroppen vara på det den har och förbränning uteblir... Har jag hört. Vet inte om det är sant, kan vara. Du har hur som helst rätt, för snabb viktminskning funkar atkins och liknande alldeles utmärkt.

Du har så rätt så. Däremot har jag också hört talas om det din bror pratar om (men som han nog missuppfattat lite), och det är att "fettet förbänns i kolhydraternas låga". Dvs ska du träna aktivt för att förbränna fett (och inte bara svälta dig och gå ner tack vare minskat intag av kolhydrater) så behöver du lite kolhydrater för att det ska fungera ordentligt. Så som jag förstått det ska det handla om att kroppen går in i matbrist-mode när den märker att den inte får i sig tillräckligt i förhållande till vad den förbränner, och då upphör förbränningen (detta för att vi tidigare skulle överleva hårda vintrar när det var ont om mat och så vidare). Så om du ska träna bort fettet behöver kroppen få i sig lite extra energi för att förbränningen av dina fettlager ska gå igång ordentligt, annars så tar kroppen vara på det den har och förbränning uteblir... Har jag hört. Vet inte om det är sant, kan vara. Du har hur som helst rätt, för snabb viktminskning funkar atkins och liknande alldeles utmärkt.

Förbränningen upphör när man är nere på riktigt låga nivåer av kcal. Då går som dun säger kroppen in i svältläge och sparar allt fett den kan. Men detta behöver man inte oroa sig för om man ligger ca 500kcal under normalt intag vilket brukar rekomenderas.

Du behöver inte kolhydrater. Men utan dom slutar hjärnan att fungera.
Hjärnan går på kolhydrater.

Du behöver inte kolhydrater. Men utan dom slutar hjärnan att fungera.
Hjärnan går på kolhydrater.

i normalt fall använder sig hjärnan av ca 120g kolhydrat per dag, men slutar man äta kolhydrater helt så använder kroppen andra system för att hålla den igång, bla ketonerna som bildas vid ketos

Förbränningen upphör när man är nere på riktigt låga nivåer av kcal. Då går som dun säger kroppen in i svältläge och sparar allt fett den kan. Men detta behöver man inte oroa sig för om man ligger ca 500kcal under normalt intag vilket brukar rekomenderas.

Just det. Skulle kunna vara det brorsan tänker på menar jag.

Exempelvis så kör några av våra svenska os-medaljörer i längdskidlandslaget på en kolhydratsfattig diet och presterar maximalt på detta!

Har hört det många gånger, men exakt vilka är det? Ingen har kunnat namnge de än.

Du har rätt, men... "Skära ner till nära noll".
Nej fan, det är ingen hit.

2500 kcal per dag är en generell nivå för en vuxen man. Att lägga sig 500 under sin nivå är ett vettigt val för att minska i vikt, men att sikta på noll är korkat.

Har hört det många gånger, men exakt vilka är det? Ingen har kunnat namnge de än.

de kommer jag inte ihåg, men det var min utbildningsansvariga dietist som var ansvarig för deras diet innan OS så källan är iaf tillförlitlig :)

Du har rätt, men... "Skära ner till nära noll".
Nej fan, det är ingen hit.

2500 kcal per dag är en generell nivå för en vuxen man. Att lägga sig 500 under sin nivå är ett vettigt val för att minska i vikt, men att sikta på noll är korkat.

Du behöver ju inte gå ner mer än 500kilokalorier bara för att du drar ner på kolhydrater?

Att dra ner kolhydratsintaget till nära noll inbillar jag att hjärnan klarar alldeles utmärkt.
Men jag anser att tallriksmodellen med 1/3 kolhydrater är way off för någon som vill gå ner i vikt.

Last edited:
Sant, jag läste fel.... har nog för lite kolhydrater i kroppen för att hjärnan ska funka :tungan ;) ;)

En egen "teori" jag har, vi har bäst kunskap om kost m.m. nu än någonsin, men var i bättre form för 30-100 år sedan och bakåt i tiden.
Förr i tiden gjorde det inget att allt var dräpt i grädde, såser m.m. för folk rörde på sig.
Problemet nu för tiden är mestadels inte vad folk sätter i sig, utan att folk inte rör på sig.

Träna/va aktiv och sov bra så löser sig det mesta, men för att ENKELT snabba upp resultaten så gäller det att vara medveten och ta aktiva val om ens kost också.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg