Hur mycket är 2,5/8 tum i mm?

  • Thread starter Thread starter Teo
  • Start date Start date

Ja det är låsringar till hjullagret och ingen mutter. Därav specialverktyget. Det är inhandlat på ebay nu och redan skickat. Nu ska jävlarimej dras hjullager.

Är det någon i Sthlmsområdet som har ett momentnyckel som drar 300 nm man kan låna tro?

Skjutmått är bra.

Det var dåligt med skjutmått i ungkarlslyan... har mestadelen av mina verktyg i garaget.
 
Last edited:
1 feet = 12 Inch.
1 yard = 36 inch = 3 feet

en inch (tum) = 25,4 mm
En Feet (fot) = 30,48 cm
En Yard = 0,91 meter...

Vore ju bra som om det fanns nån logik i det systemet också...

Och varför är det smidigare att mäta ventilspel som 0,016 tum istället för 0,4 mm?

Dom är inte riktiga på andra sidan atlanten...
 
1 feet = 12 Inch.
1 yard = 36 inch = 3 feet

en inch (tum) = 25,4 mm
En Feet (fot) = 30,48 cm
En Yard = 0,91 meter...

Vore ju bra som om det fanns nån logik i det systemet också...

Och varför är det smidigare att mäta ventilspel som 0,016 tum istället för 0,4 mm?

Dom är inte riktiga på andra sidan atlanten...

De är kristna och hävdar att människan är Guds bästa skapelse och då använder man tummar, fötter ,örsnibbar och till och med kroppstemperaturen som måttenheter till skillnad från oss som tror på vetenskap och använder vatten som måttenhet.
 
En indirekt och mer praktisk fördel med tum-systemet på motorcyklar är att UNC (tum-systemets grovgänga) ger mycket robustare gängor i alumium. Mycket sällan man drar sönder en alugänga på tex HD.
Konstruktörer använder alltid gängsystemets grovgänga i alu

Den vanliga M-gängan har däremot ofta för liten stigning för att funka bra som grovgänga i mjuka legeringar som tex alu. Ofta som gängan till tex kamlageröverfallen blir sallad på en del japshojar vid återmontering trots angivet moment. Dessa överfallsskruvar orkar ofta bara med fullt moment när de monteras första gången på fabriken.
 
Last edited:
De är kristna och hävdar att människan är Guds bästa skapelse och då använder man tummar, fötter ,örsnibbar och till och med kroppstemperaturen som måttenheter till skillnad från oss som tror på vetenskap och använder vatten som måttenhet.

Mtp OCC-videon du länkade till i första inlägget.
Kolla in Mikeys konst. Lite svårt att veta om den mannen är seriös eller ej :D

http://cgi.ebay.com/Signed-you-MIKE...233?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1c1926c7e9

"Ninja" :rofl

http://cgi.ebay.com/Mikey-Teutul-Or...72274572?pt=Art_Paintings&hash=item1c18a0c88c

"Tragedy" :rofl

http://cgi.ebay.com/Mikey-Teutul-Or...79440850?pt=Art_Paintings&hash=item1c190e21d2
 
En indirekt och mer praktisk fördel med tum-systemet på motorcyklar är att UNC (tum-systemets grovgänga) ger mycket robustare gängor i alumium. Mycket sällan man drar sönder en alugänga på tex HD.
Konstruktörer använder alltid gängsystemets grovgänga i alu

Den vanliga M-gängan har däremot ofta för liten stigning för att funka bra som grovgänga i mjuka legeringar som tex alu. Ofta som gängan till tex kamlageröverfallen blir sallad på en del japshojar vid återmontering trots angivet moment. Dessa överfallsskruvar orkar ofta bara med fullt moment när de monteras första gången på fabriken.
Men jänkarna använder väl järn:va
 
En indirekt och mer praktisk fördel med tum-systemet på motorcyklar är att UNC (tum-systemets grovgänga) ger mycket robustare gängor i alumium. Mycket sällan man drar sönder en alugänga på tex HD.
Konstruktörer använder alltid gängsystemets grovgänga i alu

Den vanliga M-gängan har däremot ofta för liten stigning för att funka bra som grovgänga i mjuka legeringar som tex alu. Ofta som gängan till tex kamlageröverfallen blir sallad på en del japshojar vid återmontering trots angivet moment. Dessa överfallsskruvar orkar ofta bara med fullt moment när de monteras första gången på fabriken.

Motorer med mm-gänga behöver inte samma moment.:D
 
Är det bara jag som har sett avsnittet av OCC när dom ska mäta något på en chopper och dra av 5/8 delar från 7"9/16 och ingen av dom kan räkna ut vad det blir :D'

Det slutar med att dom höftar till, sen undrar folk varför grejerna från det landet inte fungerar...
 
Är det bara jag som har sett avsnittet av OCC när dom ska mäta något på en chopper och dra av 5/8 delar från 7"9/16 och ingen av dom kan räkna ut vad det blir :D'

Det slutar med att dom höftar till, sen undrar folk varför grejerna från det landet inte fungerar...

Är det bara du som inte kollade första inlägget i den här tråden?
 

Mikey Teutul, Tragedy:
tragedy.jpg
$6.100


Jackson Pollock, No. 5:
294px-No._5%2C_1948.jpg
$140.000.000


Jag tror att Mikey har större förutsättningar för en framtid som konstnär än som mopedbyggare.
 
Last edited:
Jag försökte borra, men det gick åt helvete. Jag fick räkna istället.

(2 + 5/8)*25,4 = 66,675 mm

Nu har jag inte läst hela tråden, men man kan säkert räkna ut det på besvärligar sätt också. ;)
 
Är det bara du som inte kollade första inlägget i den här tråden?

Doh :huvet

Kollade med mobilen, utan att kolla klippet....

När jag nu kollar tråden på datorn ser ju mitt inlägg skitkorkat ut...

Jag bjuder på det.
 
Youtube fungerar på Iphone :mattias

Jo, men inte inbäddade klipp va, utan enbart med appen?

Speciellt inte om man använder tapatalk till forumen
.
Jag har också en enkom app för YouTube, men den har jag använt typ två gånger.
Tapatalk prövade jag, men jag föredrar webbläsaren.
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top