Golf -09 går INTE stänga av.

tutte

pisslugnt
Gick med
11 Jun 2010
Hoj
cbr1000rr
Hej.
Åkt på ett lite irriterande problem med tjejens golf årsmodell 09,
Startar och går klockrent men när man stänger av och tar ut nyckeln så går motorn fortfarande(?) men stannar efter en 5-10 minuter.

Som vanligt så har garantin gått ut för någon månad sen.

Tacksam för förslag/tips.

Mvh Patrik

kÄtTiNg pÅ tAkeT så fixar det sig!

Kanske går att ställa in det där, nåt hon/du/nån nyligen ändrat på?

Hej.
Åkt på ett lite irriterande problem med tjejens golf årsmodell 09,
Startar och går klockrent men när man stänger av och tar ut nyckeln så går motorn fortfarande(?) men stannar efter en 5-10 minuter.

Som vanligt så har garantin gått ut för någon månad sen.

Tacksam för förslag/tips.

Mvh Patrik

En bekant hade liknande problem med sin VW Tiguan, bensinare '09-någonting. Fixades dock på garantin första kvartalet, men tog VW-verkstaden några veckor... :näsblod

Har den kula?

Jag har varit med om det en gång, saltslask i elhandsken till kulan skickade ström bakvägen i elsystemet när nyckeln slogs av.....

Då är det ljusomkopplaren!

Den var dålig på alla VW från bubblan och framåt, så varför skulle dom ha lärt sig något vid det här laget.

Visst är det härligt med moderna bilar. Lämna in den till någon som kan operera ur elektroniken så man kan använda bilen om ni tänker ha den kvar. annars så sälj den och köp en gammal stålklump.

Är du så säker som det verkar? :yoparty

Näe, hade det varit en gammal Golf/Passat hade jag varit stensäker och ryckt säkringarna till lyset för att prova, men dom kanske, kanske, kanske har lärt sig att använda relän istället för att dra 20A genom en plastströmbrytare från östtyskland...

Åk till verkstan, koppla in en dator och nollställ bilen bara.. Vi fick tillbaks bilen från enkel garantiåtgärd med halva bilens funktioner helt väck, växelindikator, blinkers, färddator osv.. Tog 3 minuter att fixa när jag åkte upp med den.

Kan nog scanna den åt dig med min vagcom ifall du inte vill bjuda någon verkstadsnisse på bullar/hundralappar. PM isåfall så kan jag ta med laptopen+kabel till söder.

Är du så säker som det verkar? :yoparty
Lite googlande visar att det här visst förekommer en del på massa olika märken/bilar.

Man verkar ha hittat lösningen i allt från att täta säkringslådor till att byta diverse delar i elen. Även byte av bromsljuskontakt.

Nån kan visst få stopp på motorn genom att bromsa med antigen färdbroms eller handbroms. Det stödjer ju teorin om att några lyckats komma vidare och bli av med problemet efter att ha bytt ECM.

"Stepping on the brake tells the ECM to cut throttle. There is a possibility that if the brake light switch terminal 1 which is a fused positive (fuse 13) is shorted to terminal 4 that positive would be able to get back to the circuit mentioned above through the normally closed brake light switch to fuse 7 (which gets it's positive via the ignition switch positve mentioned above). Then when you step on the brake, the contact opens and the car stops. So either pull fuse 13 or disconnect the brake light switch and see if the problem goes away."

Lycka till :tummenupp

Är det alltid 5-10 minuter? Rent spontant kommer jag att tänka på kupébelysningen.

Då är det ljusomkopplaren!

Den var dålig på alla VW från bubblan och framåt, så varför skulle dom ha lärt sig något vid det här laget.
Jag har kört en hög med olika VAG. Men aldrig haft problem med ljusomkopplaren.

Däremot så hade jag ett tag en Jetta som man ibland var tvungen att tända innerbelysningen på för att startspärren skulle släppa. :tomten

Jag har kört en hög med olika VAG. Men aldrig haft problem med ljusomkopplaren.

Däremot så hade jag ett tag en Jetta som man ibland var tvungen att tända innerbelysningen på för att startspärren skulle släppa. :tomten

VAG hade som sagt en förkärlek för att dra matningen genom ljusomkopplaren istället för att reläa...

När jag lumpade brann ljusomkopplaren efter ett par mil så vi fick köra 22 mil med ljustutan som enda sätt att tända lyset, ägaren till passaten tog det dock med jämnmod, det var hans tredje ljusomkopplare som brann...

VAG hade som sagt en förkärlek för att dra matningen genom ljusomkopplaren istället för att reläa...

När jag lumpade brann ljusomkopplaren efter ett par mil så vi fick köra 22 mil med ljustutan som enda sätt att tända lyset, ägaren till passaten tog det dock med jämnmod, det var hans tredje ljusomkopplare som brann...

Vill påstå att dom flesta fabrikanter gör så, alla får oxå problem förr eller senare.

Näe, hade det varit en gammal Golf/Passat hade jag varit stensäker och ryckt säkringarna till lyset för att prova, men dom kanske, kanske, kanske har lärt sig att använda relän istället för att dra 20A genom en plastströmbrytare från östtyskland...

Tror vi har en låda omkopplare kvar i garaget efter golfen.
Behövde bytas cirka varannan månad.
Den käkade omkopplare på löpande band.

Lite googlande visar att det här visst förekommer en del på massa olika märken/bilar.

Man verkar ha hittat lösningen i allt från att täta säkringslådor till att byta diverse delar i elen. Även byte av bromsljuskontakt.

Nån kan visst få stopp på motorn genom att bromsa med antigen färdbroms eller handbroms. Det stödjer ju teorin om att några lyckats komma vidare och bli av med problemet efter att ha bytt ECM.

"Stepping on the brake tells the ECM to cut throttle. There is a possibility that if the brake light switch terminal 1 which is a fused positive (fuse 13) is shorted to terminal 4 that positive would be able to get back to the circuit mentioned above through the normally closed brake light switch to fuse 7 (which gets it's positive via the ignition switch positve mentioned above). Then when you step on the brake, the contact opens and the car stops. So either pull fuse 13 or disconnect the brake light switch and see if the problem goes away."

Lycka till :tummenupp

Det där var jag med om att när jag var i kosovo, några G-wagen stannade inte när man försökte stänga av dem. Men när man tryckte på bromsen stannade motorn.
De hade även en huvudsäkring vid växelspaken som inte var dokumenterad... Jag fick reda på det av en kompis som varit nere som repgruppchef tidigare.
Börjar bli otäckt med nya bilar, för mycket elektronik, hur blir det om 10 år med ärg annat?

*/ ?>
Back