Golf -09 går INTE stänga av.

Det där var jag med om att när jag var i kosovo, några G-wagen stannade inte när man försökte stänga av dem. Men när man tryckte på bromsen stannade motorn.
De hade även en huvudsäkring vid växelspaken som inte var dokumenterad... Jag fick reda på det av en kompis som varit nere som repgruppchef tidigare.
Börjar bli otäckt med nya bilar, för mycket elektronik, hur blir det om 10 år med ärg annat?
Blir väl som med iphone bör ej användas vid kall o fuktig väderlek

Tror vi har en låda omkopplare kvar i garaget efter golfen.
Behövde bytas cirka varannan månad.
Den käkade omkopplare på löpande band.

Jo, speciellt om man sätter i kraftigare lampor, eftersom hela strömmen går en omväg på flera meter in i brytaren.

Jag reläade upp bilen jag åkte med när jag lumpade, så att det bara gick en svag styrström genom brytaren, då höll det bilen ut, dessutom blev lyset mycket bättre då spänningsfallet försvann.

Helt klart en felkonstruktion...

Näe, hade det varit en gammal Golf/Passat hade jag varit stensäker och ryckt säkringarna till lyset för att prova, men dom kanske, kanske, kanske har lärt sig att använda relän istället för att dra 20A genom en plastströmbrytare från östtyskland...

Även spolarvätskan gick via spaken på rattstången på min gamla 1303S. Det var spännande när det sprang läck :yoparty

Det låter ju nästan som att nya bilar har sämre elsystem än min 22 år gamla Peugeot - den har relän till allt.

Personligen är jag inte särskilt förtjust i att man inte längre startar moderna bilar med nyckelblad (om än inbyggd startspärr). Att starta bilen med att trycka in en ömtålig plastdosa känns inte vidare tryggt för tillförlitligheten på sikt. Eller att det ska räcka att ha plastdosan i fickan och trycka på startknappen. Ger mig fan på att jag en dag kommer att bli ståendes långt åt helvete utan att kunna ta mig därifrån.

Kan inte påstå att jag ser fram emot att köpa en begagnad bil i framtiden med all avancerad elektronik som kan få hela bilen obrukbar och färdig för skroten trots att den mekaniskt är i toppskick. Slit och släng samhället kommer att få en helt annan innebörd i framtiden.

Personligen är jag inte särskilt förtjust i att man inte längre startar moderna bilar med nyckelblad (om än inbyggd startspärr). Att starta bilen med att trycka in en ömtålig plastdosa känns inte vidare tryggt för tillförlitligheten på sikt. Eller att det ska räcka att ha plastdosan i fickan och trycka på startknappen. Ger mig fan på att jag en dag kommer att bli ståendes långt åt helvete utan att kunna ta mig därifrån.

Kan inte påstå att jag ser fram emot att köpa en begagnad bil i framtiden med all avancerad elektronik som kan få hela bilen obrukbar och färdig för skroten trots att den mekaniskt är i toppskick. Slit och släng samhället kommer att få en helt annan innebörd i framtiden.

Ord! Här om dagen satt jag i en biltvätt med gubbkombin, en BMW-06 och skulle starta på startknappen då en lampa lös att rattlåset hade hoppat i. Ok, hur gör man då tänkte jag. "nyckeln" eller plastbiten sitter ju i så den borde haja att det är min bil men inte då. Lite nervös över att det snart skulle bli en katastrofsituation med bilar bakom som inte skulle komma någon vart, omöjligt läge att hämta med bärgare och inte ens gå att få i neutral så man kunde rulla ut skiten började jag knäppa på allt och dra i spakar. Till slut, efter att jag låst och sedan låst upp bilen ett par gånger gick det bra. Vet fortfarande inte vad jag gjorde.

Skitbil :mad:

Hade bekymmer på audi -07:an där en hel drös elektronik inte stängde av sig och sedermera döda batteriet. En "omprogrammerin av styrenheter" löste problemet.
Så, in med den till VAG och låt dem flasha om kineslådan.

Ju mer man hör om sånthär, desto mindre vill man ha en nyare bil...

Min gamla LandRover hade 3 säkringar, vilken som matade vad är det ingen som vet, man kunde plocka ut 2 av 3 (valfritt vilka) och allting fungerade ändå, tog man ut den tredje dog allt, satte man tillbaka någon av dom 2 första fungerade allt...

Tänk dig då en modern engelsk bil med el-allt...

Ytterligare en grej med moderna bilar är hur de är byggda och med vilka material. Att reparera en lite krock skadad bil idag kostar så pass mycket att det är inlösen som gäller om den fått ett par år på nacken och värre kommer det nog att bli i framtiden med de senaste starkare stållegeringar. Bra ur säkerhetssynpunkt, men som sagt inte den dagen bilen ska repareras för en mindre incident.

Ytterligare en grej med moderna bilar är hur de är byggda och med vilka material. Att reparera en lite krock skadad bil idag kostar så pass mycket att det är inlösen som gäller om den fått ett par år på nacken och värre kommer det nog att bli i framtiden med de senaste starkare stållegeringar. Bra ur säkerhetssynpunkt, men som sagt inte den dagen bilen ska repareras för en mindre incident.

Det är redan nu så att man lagar en äldre bil medans man skrotar en nyare i vissa fall, en nyare bil är gjord för att veckla ihop sig efter hela bilens längd, medans gamla bilar skrynklar ihop 3dm längst fram.

Det där var jag med om att när jag var i kosovo, några G-wagen stannade inte när man försökte stänga av dem. Men när man tryckte på bromsen stannade motorn.
De hade även en huvudsäkring vid växelspaken som inte var dokumenterad... Jag fick reda på det av en kompis som varit nere som repgruppchef tidigare.
Börjar bli otäckt med nya bilar, för mycket elektronik, hur blir det om 10 år med ärg annat?
G-kärran ville ju bara stå i full beredskap is case of an ambush haha :tummenupp

Håller helt med. Byggkvaliteten överlag är ju skrämmande på nya bilar så troligt hinner de inte bli särskilt gamla innan de är redo för pressen. Och under tiden så har den kostat massor i service varje år, för att lagom efter garantier etc gått ut börjar rosta och krångla.

En sprillans Volvo S40 blir aldrig en ny 240 eller 740. Men tillverkare är ju inte dumma, finns det en efterfrågan och kapital så "behöver" cykeln inte var lika lång :huvet

En sprillans Volvo S40 blir aldrig en ny 240 eller 740. Men tillverkare är ju inte dumma, finns det en efterfrågan och kapital så "behöver" cykeln inte var lika lång :huvet

Syntes tydligt när merca bytte taktik så ekonomerna fick mer inflytande än ingenjörerna.

W124 var en av de pålitligaste bilarna de byggt.
W210 var en av de värsta katastroferna de byggt.

Är det inte bara att ta ur nyckeln tio minuter innan ni kommer hem då? Problemet löst, liksÅm. :näsblod
Gillart! Lite småtufft att få det att gå hem hos försäkringsbolaget när de undrar hur du hamnade i diket brevid Willys...

"- Jo du förstår, det tar ungefär 10 minuter från affären hem. Så när jag handlat klart och rullade ut från parkeringen så stängde jag av bilen och så ehh rattlåset ehh ja..plums." :tuttar

Jag hade åkt till en VW-verkstad, prata lite om att du i övrigt är en nöjd kund men skulle vilja ha hjälp med ditt problem.
VW-koncernen satsar en hel del pengar på nöjd kund osv säg att du bara ska svara positivt på CSS-frågorna så blir nog kundmottagaren våt i brallan och tar det på något goodwill-konto eller liknande.

*/ ?>
Back