Blir det katastrof i Australien

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Hoj
Vakum
Klippt från Nasa:s hemsida.
http://www.nasa.gov/mission_pages/hurricanes/archives/2011/h2011_Yasi.html

Mass evacuations are underway in the northeastern Australian state of Queensland in anticipation of what forecasters expect will be the largest cyclone ever to hit the continent. Yasi has intensified rapidly and currently has winds gusting up to 295 kilometers per hour (183 mph). It is expected to maintain that intensity—equivalent to a Category Five hurricane on the Saffir-Simpson Scale--until landfall in northeastern Queensland between Cairns and Innisfail during the late evening local time on Feb. 2 (early morning Feb. 2 in the United States).

Detta vill man inte uppleva på plats:skrämd

Det blir en bra månad för vindkraften...

Man tycker att dom har haft sitt helvetet med översvämmningen redan.....

Stackars människor och djur som befolkar den delen av världen. Det är bara att buga av vördnad inför naturens krafter och hoppas att det ordnar sig för dem där borta.

Efter det här borde det värsta vara över tycker man. De har ju redan drabbats så hårt.

Hade väl på sätt och vis vara kul att uppleva styrkan av moder natur så att säga... Men, kanske inte på home turf.

I en pansarvagn fastsatt med fet kjetting i marken, så hade jag kunnat tänka mig att titta på spektaklet.

Stackars människor som kommer bli av med sina hem och allt annat dom äger.

Vindbyar på 42 sek/m eller 150 km/h har jag fått uppleva när jag låg på isbrytare. inte många som var kaxiga då... Jag fick uppdraget att ta mig till helikoptern för att surra fast den extra. Med säkerhetsselar på mig. Det var bara krypa som gällde. Vanligtvis så går fartyget i is, men denna gång så hade vi fått larm från ett ryskt fartyg som en pråm hade slitit sig loss ifrån. Så vi va tvugna att gå ut på öppet hav. Det gungade kraftigt kan jag säga.

Last edited:
Vindbyar på 42 sek/m eller 150 km/h har jag fått uppleva när jag låg på isbrytare. inte många som var kaxiga då... Jag fick uppdraget att ta mig till helikoptern för att surra fast den extra. Med säkerhetsselar på mig. Det var bara krypa som gällde. Vanligtvis så går fartyget i is, men denna gång så hade vi fått larm från ett ryskt fartyg som en pråm hade slitit sig loss ifrån. Så vi va tvugna att gå ut på öppet hav. Det gungade kraftigt kan jag säga.

Har upplevt en cyklon på nära håll norr om Brisbane på 70-talet. Även om man
tar det mesta med en klackspark när man är ung och odödlig så är vindstyrkor
på runt 50m/s inte kul på något sätt.
Luften innehåller diverse lösa projektiler av olika slag (korrugerad plåt,
vägskyltar, bitar av hus etc) som kommer susande i mer än 150 blås...spännande:skrämd
Dessutom regnar det nåt helt sjukt. Fast man fryser iaf inte:)

Och här hemma tyckte man att det blåste på rätt bra under stormen Gudrun
med hennes 20 m/s(?) eller vad det nu var.

Som tur var sjonk styrkan till Kat2 nar Yasi nadde land, och drev over Tully och Mission Beach sa det blev mest ett maktigt skadespel, skyfall och starka vindar for oss i Ayr. Vi fick lite skador pa huset av fallande trad men inte alls sa illa som vi befarade, ar utan strom nu dock.

Otur sa slangde besten en hel hog med havsvatten over vagarna sa nu ar Bruce Highway oversvammat, vilket badar javligt illa for var helg pa Gold Coast da vi inte kan ta oss till flygplatsen:(

Last edited:
[YOUTUBE-ID]anwy2MPT5RE[/YOUTUBE-ID]

Annars med facit i hand så gick förhållandevis bra med denna storm.
Edit:
Efter Jörgens länk får jag nog ta tillbaks ovanstående.
Väldigt mycket som händer fortfarande.

Last edited:
Annars med facit i hand så gick förhållandevis bra med denna storm.
Som det så ofta gör. Nu var det iofs Nasa du länkade till men tidningar och TV är ju experter nuförtiden på att piska upp stämningen inför minsta lilla jävla snöby som är på väg.

Egentligen rätt pinsamt att kvällstidningarna inte har något mer intressant att jobba med än väderprognoser.

som det så ofta gör. Nu var det iofs nasa du länkade till men tidningar och tv är ju experter nuförtiden på att piska upp stämningen inför minsta lilla jävla snöby som är på väg.

Egentligen rätt pinsamt att kvällstidningarna inte har något mer intressant att jobba med än väderprognoser.

...+1

Som det så ofta gör. Nu var det iofs Nasa du länkade till men tidningar och TV är ju experter nuförtiden på att piska upp stämningen inför minsta lilla jävla snöby som är på väg.

Jo, i år har väl södra halvan aldrig haft vanligt väder, det har varit "snökaos" "regnkaos" eller "storm" varenda gång vädret har växlar...

Vaddå, firar dom midsommar i skärgården nu?
Eller är bilderna från Stockholm i fjol?

Kanske inte lätt att veta. Men Herald Sun är en nyhetstidning från Australien. I ändelsen com.au framgår detta om inte annat. Även trådnamnet torde utesluta att bilderna i länken är från Sthlms skärgård.

Eftersom cyklonen nu nått in en bra bit över land så har det orsakat stora översvämningar och flodvågor i framförallt Queensland, det är bla detta som syns på de 38 bilderna. Du kan läsa om detta på Herald Sun i länken. Eller bara söka på "Queensland flooding".
http://au.news.yahoo.com/video/national/-/watch/24048602/inland-queensland-alert/

Last edited:
Som tur var sjonk styrkan till Kat2 nar Yasi nadde land, och drev over Tully och Mission Beach sa det blev mest ett maktigt skadespel, skyfall och starka vindar for oss i Ayr. Vi fick lite skador pa huset av fallande trad men inte alls sa illa som vi befarade, ar utan strom nu dock.

Otur sa slangde besten en hel hog med havsvatten over vagarna sa nu ar Bruce Highway oversvammat, vilket badar javligt illa for var helg pa Gold Coast da vi inte kan ta oss till flygplatsen:(

Har ni flyttat till Oz nu? Fick permanent i NZ eller? ;)

Det stora problemet med Queensland i år är väl att det drabbar 'fel' ställen. Cyklonerna brukar dra in längre söderut (och, iofs, senare under hösten) och översvämningarna brukar vara mer förutsägbara. Men det är normalt ganska extremt väder i Queensland jämfört med åtminstone Europa (det är vad jag kan jämföra med) så man skulle kunna göra nåt sånt här reportage om året därifrån.

Förra året drog cyklonerna in över Whitsundays och Townsville och störst var Ului, som också var en Kat5-cyklon men den fick inte särdeles mycket uppmärksamhet i (svensk) media vill jag minnas. Den nedkategoriserades till kat3 när den dragit in över land i Queensland. Jag minns inte om det var samtidigt men ungefär där fick vi i Brisbane t.ex. 200 mm regn på ett dygn och Noosa fick nästan 400 mm under samma period och mycket mer därtill efterföljande dagar.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt