(Ganska) gammalt bilracingspel som jag ej minns namnet på

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
För ett antal år sen, troligen inom det senaste decenniet, så spelade jag ett tag ett sjukt bra bilracingspel. Det var inte ett "verklighetstroget" spel, typ Gran Turismo, utan man körde runt med vad som jag tror skulle föreställa små radiostyrda bilar. Man kunde uppgradera sin bil för de prispengar man vann, fjädring, motorer, motorstyrning, bromsar etc, och jag minns att ett av företagen som levererade utrustning hette Caltech (tror jag). Man hade kunde också aktivera "nitro" för att accelera fortare. vilket mer eller mindre behövdes för att klara vissa partier. Generellt var det väldigt högt tempo i spelet, speciellt på de senare banorna.

Rent grafiskt var det lite som tecknad film (dock EJ s.k. cel shading, om jag minns rätt), man kunde också justera kameraläget i viss mån. Dock endast utifrån perspektiv, om jag minns rätt. De flesta banorna var rätt spejsade, som jag minns det. Klar arkadkänsla på spelstuket iaf. Förmodligen ett PC-spel, men det KAN ha varit ett Xbox-spel också.

Spel som jag vet att det INTE är:
Ignition (grafiskt är det dock lite likt, spelet jag letar efter är dock nyare)
Death Rally
Mario Kart (:rolleyes:)

Någon spelguru som har en susning om vilket spel jag snackar om?

Re-Volt? Det spelade jag som fan ett tag.

Re-Volt_1.jpg

Tänkte också Death Rally direkt, men det är inte senaste decenniet det :)

Fan va sugen jag blev på att spela det nu! Måste emulera fram lite DOS på Macen tror jag...

Tänkte också Death Rally direkt, men det är inte senaste decenniet det :)

Fan va sugen jag blev på att spela det nu! Måste emulera fram lite DOS på Macen tror jag...

Drog för ett tag sen hem en DVD full med DOS-spel, måste vara runt 1000, kanske dags att rara-upp :D

hehe .. när jag läste beskrivningen så tänkte jag direkt på Pro Am Racing. Fan vad jag skulle vilja spela det igen. Truly epic !

Drog för ett tag sen hem en DVD full med DOS-spel, måste vara runt 1000, kanske dags att rara-upp :D

Man börjar väl bli gammal när man alltid tänker att det var bättre förr :va

Men sanningen är att jag slutade spela spel helt när det blev "för" mycket.

g]

Laddade ner detta nyss. Ganska underhållande spel måste jag säga. Rolig tanke med RC-bilar :tummenupp

Last edited:

Laddade ner detta nyss. Ganska underhållande spel måste jag säga. Rolig tanke med RC-bilar :tummenupp
Det är grymt! När det kom ut var jag som mest aktiv med tävlandet på riktigt med, jäklar vad man var inne i det :yoparty

Samma här.

Fattar faktiskt inte hur vuxna människor kan lägga en massa tid på att försöka leva i en fantasivärld :va

Bilspel med ratt kan jag tycka är kul, i 5 minuter. Alla andra tper av spel känns helt meningslösa :brinnerup

Lite Big Red Racing kanske, även det har spelats friskt! :yoparty

http://en.wikipedia.org/wiki/Big_Red_Racing

Big Red Racing är en gammal favorit för mig också, men det är inte rätt.

Det första jag tänker på är ju Death Rally, men det säger du ju att det inte är. Ett annat spel som låter lite som din beskrivning är ju Re-Volt, men är inte helt likt ändå.

Så jag bettar på att det är följande gamla klassiker (om vi pratar PC):

Ivan Iron Man Stewarts Super Off Road

http://www.abandonia.com/en/games/28/Ivan+Iron+Man+Stewarts+Super+Off+Road.html

Till Amiga fanns ju klassiker som "Super Cars" & "Super Cars II".

http://en.wikipedia.org/wiki/Super_Cars_II

Re-Volt var ett bra tips, dock inte rätt. Däremot hittade jag ett screenshot på rätt spel när jag googlade Re-Volt. Missledande nog var det på sidan benämnt som Re-Volt, det var inte förrän jag kollade filnamnet på screenshotet som jag hittade svaret, och det är:

Sjukt kul spel från typ 2001 (så mitt antagande om att det var släppt senaste decenniet stämde på håret), som dels inte kräver att man sitter och tuggar igenom hundra olika träningsbanor för att kunna hantera fordonet, men samtidigt håller i längden genom att man blir bättre och bättre på att göra olika stunts. Typ, 720° volter, framåt och bakåt, snurra runt, i luften, eller på banan etc etc. Här ska skummas igenom internet för att hitta nån bortglömd version av detta fantastiska spel:

stuntgp-preview3.jpg

stuntgp_profilelarge.jpg

Tack alla som svarat i tråden!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...