Hjälp med mått till DB-killer

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Hej jag har en cbr 600 f4i som jag moddat med en ny avkapad ljuddämpare.

Problemet är att grannarna bli vansinniga av ljudet när jag köra så tänkte försöka göra ett ryck och få tyst på den.

Hjälp mig hur jag får tyst på hojen utan att tappa för mycket effekt men lite mer bottendrag skadar dock inte då det är en stunthoj

Last edited:
Kolla på ebay om du inte kan hitta en sån där insats billigt. De brukar ange mått på grejerna.

En liten fundering!

Tänkte du inte på det när du kapade dämparen?

Ju mer du stoppar igen röret, desto mer effekt tappar du!
Du skulle ha förlängt och packat om dämparen istället om du vill ha kvar effekten och få den att gå tystare!

De flesta sätter ju på slipon, (många av dessa är dessutom "bullerlagliga") så det borde finnas många originaldämpare över!

Last edited:
En liten fundering!

Tänkte du inte på det när du kapade dämparen?

Ju mer du stoppar igen röret, desto mer effekt tappar du!
Du skulle ha förlängt och packat om dämparen istället om du vill ha kvar effekten och få den att gå tystare!

De flesta sätter ju på slipon, (många av dessa är dessutom "bullerlagliga") så det borde finnas många originaldämpare över!

Jo men grejen när jag byggd det s tyckte jag det var skönt med härligt rått ljud men eftersom inte dom som bor där ag tränar stunt tycker det så har jag fått tänka om.

Grejen är ju att den är väldigt öppen och jag tycker att täpper jag igen den lite så kommer jag få lite bättre tryck från bottenregistret och det skulle bara vara till min fördel.
så sluta gnäll och hjälp mig, hur mycket dämpar en dbkiller om man köper en färdig?

Ok! :krama

Börja med att köpa/tillverka ett slutrör med 45-60graders vinkel i passande dimension och fäst det ytterst på ljuddämparen, nedvinklat mot marken. Det brukar dämpa mycket utan att hindra flödet!

Ju mer dämpullsvolym du har i systemet, desto större blir vanligtvis skillnaden med db-killern!

Det finns flera olika längder och modeller som de kallar "*killer"

Med killern så måste du få avgaserna att ta så lång väg som möjligt inne i dämparen!

De vanligast insatserna är de som sitter i Harleys och "Harleykopiornas" dragpipes, och är bara ett plåtrör med invikta flikar som bromsar och slår sönder ljudet!

Nackdelen med dessa i dragpip'sen, är att de bromsar flödet FÖR mycket utan att dämpa tillräckligt, för det finns ingen volym och dämpull i de systemen, så jag kan inte säga hur mycket det kommer att dämpa ljudet i din!

Fördelen är att de kostar från 50-60:-/st och upp beroende på längd och dimension, så du kan köpa på dej flera olika och labba lite!

Förklarande bild på insatsen finns HÄR och förläng det befintliga slutröret med en 45-60graders vinkel!

Last edited:
Jag har en liten kort Akrapovic dämpare liggande med en db-killer i. Jag kan plocka ur den och ta en bild på den. Kanske är det nåt du kan använda?

Jag har en liten kort Akrapovic dämpare liggande med en db-killer i. Jag kan plocka ur den och ta en bild på den. Kanske är det nåt du kan använda?

Ja jättegärna. Ta bild och skicka:)

En lite tanke bara. Om man bygger en plugg och täpper igen utblåset lite grann sen man sen fäster en tjock gummislang på som får sticka ut en liten bit.

Då till följdfrågan, finns det värmebeständiga gummislangar som pallar att sitta som utblås till avgaserna?

Last edited:
Ja jättegärna. Ta bild och skicka:)

En lite tanke bara. Om man bygger en plugg och täpper igen utblåset lite grann sen man sen fäster en tjock gummislang på som får sticka ut en liten bit.

Då till följdfrågan, finns det värmebeständiga gummislangar som pallar att sitta som utblås till avgaserna?

Inte vad jag känner till!
Varför ska du ha en slang där då? :va

Inte vad jag känner till!
Varför ska du ha en slang där då? :va

Det var bara en tanke att omljuder studsar mot gummi så borde det ju dæmpas end del.

Snackar ingen lång bit men enliten bit somman kan vinkla lite.
Borde ju dæmpa en del om ljudet måste stutsa mot gummi innan det slæps ut.
Mensoms sagt var bara en spontan tanke

Här är en bild. Jag har fler och kan mäta den om det behövs.

g7uv_76b_u9lbi.jpg

Du kan få köpa min för en hundring. Jag har ingen nytta av den. Jag kan inte garantera att den passar bara. Infästningen är en skruv på undersidan, i öppningen på utblåset.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard