Vad säger polisen om trimmad moppe?

Ah, en sak till du ska tänka på om rejält trimmade moppar. Dom tar mängder med soppa.
Har för mig att min "något" trimmade moppe drog runt 1.2L milen. :p

Jag tänkte likadant men köpte istället en 150cc-scooter och bränner omkring med den. Toppar runt 120km/h, accar som fan och drar inte mycket sås alls, runt 3dl/mil vid full gas.
Köpa? Överflödig just nu känns det som.
SH-pris så klart :tummenupp

Vad är det för scooter? : )

Av det lilla som jag minns från moppeåldern så sitter det någon strypning på variatorn som gör att inte moppen går så fort.
Slänger man på en 70 cc cylle och låter variatorstrypningen sitta kvar så borde jag uppnå lite ös. : )

Utväxlingen upp till fullt utslagen variator kommer i alla fall att vara densamma så det är ingen bra ide.
Variatorstrypningen ska bort och sen får man labba med olika vikter/fjädrar för att få kopplingen att greppa vid rätt varvtal.

Nä, framförande av icke registrerat fordon.
Är man vuxen, har hojkort och beter sig som folk så ska det till en riktigt grinig snut för att man ska åka dit (men det är klart att risken finns ju alltid).
Fördelen med en klass1-moppe är ju att den har regskylt så att det är en moped istället för en MC vet ju inte farbror blå för än de slagit på regnr.

Precis min tanke, håller man inte på att gasa satan inne på områden och kör med skallen så tror jag inte att man riskerar att få polisen efter sig.
Annars blir det väl bumserace som på moppetiden. :crash

Utväxlingen upp till fullt utslagen variator kommer i alla fall att vara densamma så det är ingen bra ide.
Variatorstrypningen ska bort och sen får man labba med olika vikter/fjädrar för att få kopplingen att greppa vid rätt varvtal.

Det är centrifugalkoppling som på minimotos alltså?

Ah, en sak till du ska tänka på om rejält trimmade moppar. Dom tar mängder med soppa.
Har för mig att min "något" trimmade moppe drog runt 1.2L milen. :p

Det är ju bara charmigt.

Last edited:
Ska jag köpa en lätt mc så kan jag lika gärna ta hojen. Grejen var att det skulle vara en moppe.

Men frågan är vad polisen säger, och det polisen säger är att du kör omkring på en MC. Dessutom en oreggad MC. Att det en gång i tiden var en moppe, och att det sitter en mopperegplåt på den, har ingen betydelse.

Lika kul blir det f ö om man drar omkring på trottoarerna på en kinamini. Det är med andra ord en riktigt dålig idé, inte alls så kul att det är värt det...

Du kan alltså, i polisens ögon, lika gärna avregga KTM:en, ta bort plåten och köra den på cykelbanan. Det är svaret på din fråga. Jag vet inte om det blir mildare på något sätt av att det definitionsmässigt är en oreggad lätt MC, men jag skulle tro att det är fordon som fordon.

Hur sannolikt det sedan är att de plockar dig och säger den saken, det är en helt annan diskussion.

Finns ju Scootrar som är lika smidiga som moppar med 3-400cc :tummenupp

Även om man har körkortsbehörigheten som krävs är det olagligt att köra en trimmad moped på allmän väg. Ett betydligt mindre brott än om man saknar körkortet, men precis som upprepad fortkörning eller besök i fyllecellen kan det vara droppen som får bägaren att rinna över så körkortet blir indraget.

Som andra redan sagt, har man hojkort finns det inga fördelar med en trimmad moped framför en 125cc eller större scooter.

Säger som så många sagt innan, köp en 100-150cc scooter istället.

-Billigare försäkring(inte ovanligt att de är billigare i inköp också)
-Bättre ös
-Mer mångsidig om man vill åka längre.
-inga bekymmer med farbror blå

Har själv en gammal fyrtakts yamaha som funkar kanon som pendlarfordon, väger inte mer än en moppescooter, kostar cirka 800kr/år i försäkring, toppar 90 och drar 0.25l/mil, kanske inte så snygg men den kostade bara 3papp.

Visst kan det vara kan det ju vara kul att skruva och trimma moppe men det kan man ju med en mc-scooter också. Finns nästan inga rationella skäl att skaffa en trimmad moped om man har mc-kort.

Det är troligen ett mildare straff att köra med någon "moped-liknande" halvstor offroad-hoj t.ex. på cykelbana, än att köra runt där med trimmad moppe. Dessutom så finns då även pulvret till att kunna köra iväg fort om det är "någon" som blir alltför efterhängsen.

Stadsparken per enduromaskin är en upplevelse! :tummenupp

/H. Uligan

Trimmade mopeder tenderar att vara starkare och snabbare i minnet än i verkligheten. Jag hade en Aprilia SR125 scooter för några år sen, kostade mindre än ett busskort att äga per månad, drog nada och man kunde ta motorvägen ifall man ville.

Gamla polis Bengtsson som var verksam i och omkring Örkelljunga sa: Kör him å ställ möget. Första gången han tog någon med trimmad moped. Åkte man dit en gång till tog det hus i helvete. :) det var lite slappare förr.

Gamla polis Bengtsson som var verksam i och omkring Örkelljunga sa: Kör him å ställ möget. Första gången han tog någon med trimmad moped. Åkte man dit en gång till tog det hus i helvete. :) det var lite slappare förr.

Jag stod på en kväll när polisen stoppade två trimmade moppar och tänkte: "Haha, nu får de jävlarna gå med hjälmen hem under armen, rätt åt dem när de ser ut som nåt katten har ätit upp och spytt upp på mattan".
Men se på fan, snutjävlarna sa att de minsann inte fick åka på den gatan efter 21 och sen fick de åka därifrån :mad:
De kunde åtminstone ha slitit bort den förbannat fula ögonbrynsringen på den ena spolingen.

En tjejbekant blev tagen med trimmad moppe.

Domen kom efter att hon skaffat körkort, så hon fick gladeligen skicka tillbaka det i 6 månader.

Köp en 125cc scooter istället är min åsikt.

En polis jag kände som barn sålde sin sons moped och lät honom köra en helt laglig, besiktad, godkänd och försäkrad 125'a istället för den trimmade mopeden.

Olovlig körning skulle det ha blivit i bägge fallen, men motorcykeln var i alla fall godkänd, så att det skulle ha inneburit lägre straff för sonen att åka dit på den.

Dessutom ville han att bromsarna/ramen skulle matcha effekten, på den tiden hade mopederna låsningsfria bromsar redan från fabrik i 30km/h....

Dessutom ville han att bromsarna/ramen skulle matcha effekten, på den tiden hade mopederna låsningsfria bromsar redan från fabrik i 30km/h....

Jag har fortfarande inte kört en enda Honda Mt-5 som man kan låsa hjulet med på något underlag :brinnerup

En sådan körde kusinen i moppefuckotiderna
bullit-3616781.jpg

själv åkte man runt på en monkey z50.

men dessa gilera bullit är rätt ovanliga men satan vad den gick. drog man ut pluggen gjorde den lätt 100km/h.

Skulle inte tro dom säger så mkt.

Såvida dom inte haffar dig såklart :rolleyes:

*/ ?>
Back