Pickup-besatt.

Fin historia. Ibland, eller rättare sagt ytterst sällan, ligger Murphy bakfull och orkar inte intervenera.

Väldigt sällan i mitt fall. Samma sak när jag letade dieselvärmare till den. Var på vippen att köpa en 5,2kw för 26 lök men kollade en sista gång på blocket och se på fan, där var en sprojlans 9,1kw för 11 lök.
Passade dessutom som en buttplugg bakom ena batterilådan. (jag klantade mig emellertid när jag byggde fästet så det ser ut som skit :mad:)

Haha, ja se amerikaner. Underligt att de inte lade till ett "High Output" också, skrivet i plast på skärmarna. :lol

På Långforden står inget annat än modellbeteckningen. På de europeiska kåmbis jag haft har det däremot stått motorstorlek, att det är 4x4 (quattro, XI), tfsi, csi, pms, osv... a4 2.0tfsi Quattro.. "den här bilen innehåller insprutning".
Men visst, självklart i den luxuösare, klart mer stryktåliga, europeiska kråmplasten.
 
På Långforden står inget annat än modellbeteckningen. På de europeiska kåmbis jag haft har det däremot stått motorstorlek, att det är 4x4 (quattro, XI), tfsi, csi, pms, osv... a4 2.0tfsi Quattro.. "den här bilen innehåller insprutning".
Men visst, självklart i den luxuösare, klart mer stryktåliga, europeiska kråmplasten.
4 liter och 190 hk, hela 47,5 hk per liter. :lol
 

Bifogat

  • 33627390004_large.jpg
    33627390004_large.jpg
    34.5 KB · Visningar: 52
http://www.autotraderclassics.com/c...tml:uShipController.init&conversationId=57783
http://www.autotraderclassics.com/c...tml:uShipController.init&conversationId=57783
http://www.autotraderclassics.com/c...tml:uShipController.init&conversationId=57783

Så många fina pickisar, så lite tid (pengar)...

4 liter och 190 hk, hela 47,5 hk per liter. :lol

Javafan, för att vara jänkare så är det ju riktigt bra:D Vi snackar ju trots allt om landet som klämmer sisådär 150 häst ur V8:or på 6 liter:D
 
Last edited:
Javafan, för att vara jänkare så är det ju riktigt bra:D Vi snackar ju trots allt om landet som klämmer sisådär 150 häst ur V8:or på 6 liter:D

Tja, tar du 7.3L Powerstroken 94-97 så har du 712Nm/7.3L
~98Nm/L
BMW hade då sin M51 på 260Nm/2.5L
104Nm/L

Börjar du då tänka på bränsleförbrukning.
712Nm på ca 3.5ton och 1.4L/mil
260Nm på ca 1.7ton och 0.7L/mil

Så jävla stor skillnad är det inte.

Att sedan BMWn har en annan effektkurva bättre lämpad för autobahnkryssning och petar ur sig 141kusar på 4600rpm
medans Forden är anpassad för att lastas tungt och hostar ur sig sina 235hk på 2800rpm är en annan femma.

Edit: FU Starstriker
 
Last edited:
Tja, tar du 7.3L Powerstroken 94-97 så har du 712Nm/7.3L
~98Nm/L
BMW hade då sin M51 på 260Nm/2.5L
104Nm/L

Börjar du då tänka på bränsleförbrukning.
712Nm på ca 3.5ton och 1.4dl/mil
260Nm på ca 1.7ton och 0.7dl/mil

Så jävla stor skillnad är det inte.

Att sedan BMWn har en annan effektkurva bättre lämpad för autobahnkryssning och petar ur sig 141kusar på 4600rpm
medans Forden är anpassad för att lastas tungt och hostar ur sig sina 235hk på 2800rpm är en annan femma.

Sant, men nu pratar vi inte vrid per liter utan effekt per liter:)
Håller helt med om vad du säger, och jag hade valt forden alla dagar i veckan. Men du måste medge att det låter ganska patetiskt med en litereffekt på ca 20 hästar (som är fallet för exempelvis en 6.2:a) ;)
 
Sant, men nu pratar vi inte vrid per liter utan effekt per liter:)
Håller helt med om vad du säger, och jag hade valt forden alla dagar i veckan. Men du måste medge att det låter ganska patetiskt med en litereffekt på ca 20 hästar (som är fallet för exempelvis en 6.2:a) ;)

Tja, om kollar man på motorer som är byggda för effekt snarare än hållbarhet och vrid så kan man hitta motorer med 90literhästar i amerikat också.
 
Tja, om kollar man på motorer som är byggda för effekt snarare än hållbarhet och vrid så kan man hitta motorer med 90literhästar i amerikat också.

Visst, det finns ju monstermotorer på 400hk+. Men ganska sällan original, och absolut inte moderna motorer. Numera ligger det väl i allmänhet på sisådär en 30 literhästar, vilket jag tycker är ganska så lite:)
 
Visst, det finns ju monstermotorer på 400hk+. Men ganska sällan original, och absolut inte moderna motorer. Numera ligger det väl i allmänhet på sisådär en 30 literhästar, vilket jag tycker är ganska så lite:)
Jasså?


5.7LHemin i 300C ger 60literhäst och är en sugmotor.
Den europeiska sugmotor jag kört som kommer i närheten är 220hk/3.2L.
Men så drack den 1.1L också.
6.4L Hemin ger 82literhäst

Fords nya 3.5L V6 (dubbelturbo) ger 104literhäst

Pentastar 3.6L V6 ger 79literhäst i sugutförande.
 
Last edited:
Det är bara de som smäller dit en klibba med "High Output".
Visst, men litereffekterna är de samma. Europeisk 50-talsnivå.

Jasså?


5.7LHemin i 300C ger 60literhäst och är en sugmotor.
Den europeiska sugmotor jag kört som kommer i närheten är 220hk/3.2L.
Men så drack den 1.1L också.
6.4L Hemin ger 82literhäst

Fords nya 3.5L V6 (dubbelturbo) ger 104literhäst
Men herregud, ge er någon gång. En europeisk prestandamotor, eftersom du nu även drog upp prestandamotorer, ger också drygt 100 literhästar. Utan överladdning.

BMW och Audi tar ut mer än 130 literhästar ur sina överladdade prestandamotorer. Dock utan "High Output"-klibba från Hobbex.
 
Last edited:
Jasså?


5.7LHemin i 300C ger 60literhäst och är en sugmotor.
Den europeiska sugmotor jag kört som kommer i närheten är 220hk/3.2L.
Men så drack den 1.1L också.
6.4L Hemin ger 82literhäst

Fords nya 3.5L V6 (dubbelturbo) ger 104literhäst

Pentastar 3.6L V6 ger 79literhäst i sugutförande.

Jo, men hur "vanliga" är motorerna du räknade upp? Hur stor del av alla V8:or som amerika spottar ur sig kan de utgöra? Min gissning: Inte särskilt stor.

Du får säga vad du vill, och som du påpekar så finns det undantag från regeln. Men faktum är att majoriteten av alla amerikanska V8:or är helt vanliga cheva 350 på ca 180 hästar, dvs med en litereffekt på ca 30 hk:) Och det får du käbbla hur mycket du vill om, 350:n är ändå den vanligaste och mest sålda V8:an:D
 
Jo, men hur "vanliga" är motorerna du räknade upp? Hur stor del av alla V8:or som amerika spottar ur sig kan de utgöra? Min gissning: Inte särskilt stor.

Du får säga vad du vill, och som du påpekar så finns det undantag från regeln. Men faktum är att majoriteten av alla amerikanska V8:or är helt vanliga cheva 350 på ca 180 hästar, dvs med en litereffekt på ca 30 hk:)

Jag vill inte kalla en sedan 8år nerlagd motor för modern.
350n producerade f.ö. 255hk i motorsvagaste modellen sista åren (L31)

Edit: Det är klart de tillverkar "sämre" motorer än i europa.
Men det är inte så milsvid skillnad som folk vill få det till.
 
Last edited:
Jag vill inte kalla en sedan 8år nerlagd motor för modern.

Modern eller ej, den utgör ändå majoriteten av V8:or. Och är ratad till ca 180 hästar, dvs ca 30 per liter. Så jag vidhåller att amerikanarna är dåliga på att ta ut effekt ur sina motorer, trots enorma slagvolymer:)

Jag menar, min civic på 1,5 liter har strax under 100 hästar. Det är ca 66 literhästar, dvs hade den motorn haft samma slagvolym som en jänkeV8 så hade den innehållit strax under 400 hk. DET är ett hyfsat förhållande:fakta
 
Nyheter
ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Back
Top