Skillnad mellan olika tändstift

Suffix (anordnade efter hur bra de är):
E
ES
EG
EV
EVX
EIX
EGV
osv

Har letat lite och sett att skillnaden mellan EG och EGV är att det senare har platina istället för nickel. Vad ger detta för fördel? Är det bättre än IX?
 
Finns det fler nackdelar med att åka med ett hårdare stift, mer än att hojen blir mer svårstartad?

Risken är att stiften blir för kalla och inte rengörs från sot som det ska. Man får då driftstop. Inte så kul.

I Crossen har jag alltid kört ett steg mjukare stift för att minska risken att bli stående i skogen, pga att jag har gasat för dåligt. (2-t)

Mats
 
Varför longlife-stift på en hoj som det tar 5min att byta på?

Påminner mig om den gången jag renoverade en polares topp på bilen och hade stift som var ett steg varmare. Han lovade att sätta i rätt när han kom hem bara bilen blev klar.

Två veckor senare hade han brott ner till en fest, efter 5mil på fulla spjäl sköt han av oljelocket, har fortfarande kvar kolven med hålet.:D

Så, använd MINST det stiftet som hör till hojen om inte kallare.
 
Last edited:
Varför longlife-stift på en hoj som det tar 5min att byta på?

"Iridiumstiftet håller minst dubbelt så länge som standardtändstift och ger högsta tändsäkerhet, jämn förbränning och optimal motoreffekt."


Varför inte? de kostar ju ungefär lika mycket som origstiften.
 
Irdiumstift är ganska dyra , tror man kan få dom för 250 spänn styck i GB.
Snubben i honda butiken ville väl ha en 450 spänn.

ijr8-B9 har jag på min hoj - och den har rullat över 8000 mil....original..och den rullar inte alltid så lungt som dom bakom vill - men dom håller.

Alltså - stiftena håller ganska länge:D

Skall dock byta dom i år under vinterservicen

När det gäller Rstift avstörda dom flesta stift avsedda att brukas är r-stift moderna bågars cpu,ecu med mera kan få fnatt annars
 
Irdiumstift är ganska dyra , tror man kan få dom för 250 spänn styck i GB.
Snubben i honda butiken ville väl ha en 450 spänn.

ijr8-B9 har jag på min hoj - och den har rullat över 8000 mil....original..och den rullar inte alltid så lungt som dom bakom vill - men dom håller.

Alltså - stiftena håller ganska länge:D

Skall dock byta dom i år under vinterservicen

När det gäller Rstift avstörda dom flesta stift avsedda att brukas är r-stift moderna bågars cpu,ecu med mera kan få fnatt annars

Jag har fått pris på 100kr för Iridium till Quarnan. Knåda tog 110 för det felaktiga och 185 för orig.
 
Varför longlife-stift på en hoj som det tar 5min att byta på?

Där finns 3 parametrar man är ute efter i en stiftelektrod:
1. Leder ström bra
2. Värmetålig
3. Hård/motståndskraftig

1. Givetvis för att det skall bli bra gnista ffa om där är svårantänd blandning (turbo/högt komp) eller dåligt med energi (kickstart)
2. Vid maxvrid och fulla spjäll går det varmt, samtidigt skall det klara av att inte slå igen när man fiskör
3. Livslängd. Kanten på elektroden måste vara spesig för att få en förutsägbar gnistpunkt. När den blir rund är stiftet slitet med kass gnista som följd.

Iridium är väldans motståndskraftigt och värmetåligt, strömledningsförmågan är bättre än Nickelbaserade men inte på absolut topp. Tack vare sina goda motståndskraft kan man dessutom göra elektroden tunnare vilket ger bättre antändning i cylindern och ger därmed potentiellt mer effekt samtidigt som det minskar risken för att slå igen.

Guld/Palladium som sitter i EGV leder ström bäst av allt och tål värme bra men håller inte längre än ett standard E/ES.

Jag har fått pris på 100kr för Iridium till Quarnan. Knåda tog 110 för det felaktiga och 185 för orig.

Att ta 110kr för ett CR8E är rån de kostar typ 35kr på Mekonomen....

Irdiumstift är ganska dyra , tror man kan få dom för 250 spänn styck i GB.
Snubben i honda butiken ville väl ha en 450 spänn.

När det gäller Rstift avstörda dom flesta stift avsedda att brukas är r-stift moderna bågars cpu,ecu med mera kan få fnatt annars

Det är nästan bara Honda som åker med IXR stift som är special special efter deras egen spec. CR9EIX passar dessutom i de flesta Hondor och kan köpas av mig för hundringen stycket.

Har du någonsin sett en ECU/CDI få spader av icke R stift? Var det i så fall pga felaktigt internt motstånd eller radioavstörningen?
Detta var ett problem på 80-talet när teknologin var ung men knappast idag. På vissa marknader kvarstår dock lagar om att tändningen måste vara radiavstörd och därmed specas det som original..
 
Last edited:
Jag beställde alldeles nyss iridium stift för £5,90 per styck från den länk som rekommenderades längre upp i länken.
 
Ja det stämmer speciellt i Africa m.fl med mycket Am rundradio men nu är väl utvecklingen i kapp.

Sjukhusutrustning,flygplanselektronik och annat som är livsuppehållande klarar numera av säkert både r-lösa stift,mobiler och så men r-stift skall man ha om man kan ändå.

Det skapar lite onödig elektrosmog
 
Avstörda stift kan även vara en fördel om man ska använda induktionsklämma från logger eller dynobänk.
 
Där finns 3 parametrar man är ute efter i en stiftelektrod:
1. Leder ström bra
2. Värmetålig
3. Hård/motståndskraftig

1. Givetvis för att det skall bli bra gnista ffa om där är svårantänd blandning (turbo/högt komp) eller dåligt med energi (kickstart)
2. Vid maxvrid och fulla spjäll går det varmt, samtidigt skall det klara av att inte slå igen när man fiskör
3. Livslängd. Kanten på elektroden måste vara spesig för att få en förutsägbar gnistpunkt. När den blir rund är stiftet slitet med kass gnista som följd.

Iridium är väldans motståndskraftigt och värmetåligt, strömledningsförmågan är bättre än Nickelbaserade men inte på absolut topp. Tack vare sina goda motståndskraft kan man dessutom göra elektroden tunnare vilket ger bättre antändning i cylindern och ger därmed potentiellt mer effekt samtidigt som det minskar risken för att slå igen.

Guld/Palladium som sitter i EGV leder ström bäst av allt och tål värme bra men håller inte längre än ett standard E/ES.



..


Jojo, men jag menar mest varför, när ett stift kostar några tior och tar några minuter att byta.
Det är ju knappast så att en orig. hoj inte funkar som den skall med ett orig. stift.

Men tror man att det märks på hojen så ok testa.

Har du någonsin sett en ECU/CDI få spader av icke R stift? Var det i så fall pga felaktigt internt motstånd eller radioavstörningen?
Detta var ett problem på 80-talet när teknologin var ung men knappast idag. På vissa marknader kvarstår dock lagar om att tändningen måste vara radiavstörd och därmed specas det som original..

Vet en eu-moppe som stekte framlampan i ett (5st), ägaren hade satt i ett vanligt stift vid en service, bytte till avstört och lamporna höll.

Det du, det tog ett tag att hitta.:huvet
 
Last edited:
Jojo, men jag menar mest varför, när ett stift kostar några tior och tar några minuter att byta.
Det är ju knappast så att en orig. hoj inte funkar som den skall med ett orig. stift.

Men tror man att det märks på hojen så ok testa.

Läs igen så förstår du.....

Bättre strömledning. Bättre flammväg. Bättre temperaturstabilitet vid belastning. Anledningarna är många på en hårdtrimmad motor. Fast visst fan är det dyrt...
 
Läs igen så förstår du.....

Bättre strömledning. Bättre flammväg. Bättre temperaturstabilitet vid belastning. Anledningarna är många på en hårdtrimmad motor. Fast visst fan är det dyrt...

Sorry, missade att den vart ubertrimmad.


Men jag refererade till originalhojar, som jag skrev, om du läser igen.:krama

Ja visst är dom dyra och jag fattar att man använder dom på motorer som antingen har gömt dom eller något vasst bygge.

Men att köpa dom till en vanlig hoj eller bil bara för att killen som flinar på andra sidan disken säger att dom är bra fattar jag inte.
 
Irdiumstift är ganska dyra , tror man kan få dom för 250 spänn styck i GB.
Snubben i honda butiken ville väl ha en 450 spänn....
Styck??? :eek: Ja det finns säkert nån ockrare som försöker ta ut såna priser men...

Jag beställde precis fyra stycken Iridiumstift till Gixxern för totalt 350 kr inkl frakt (eBay)
 
Ska byta stift på min TTR600. Har hajjat så mycket som att siffran efter DPR anger värmetålighet, stämmer det? Kan använda båda stiften nedan. Spelar det egentligen någon roll vilket jag väljer / blir den enklare att kicka igång hojen med det ena eller andra? Hojen används enbart till grusbus, och kör bara i plusgrader.

Aktuella stift:
NGK Iridium Spark Plug DPR8EIX-9
NGK Iridium Spark Plug DPR9EIX-9
 
Ska byta stift på min TTR600. Har hajjat så mycket som att siffran efter DPR anger värmetålighet, stämmer det? Kan använda båda stiften nedan. Spelar det egentligen någon roll vilket jag väljer / blir den enklare att kicka igång hojen med det ena eller andra? Hojen används enbart till grusbus, och kör bara i plusgrader.

Aktuella stift:
NGK Iridium Spark Plug DPR8EIX-9
NGK Iridium Spark Plug DPR9EIX-9


Om du kan välja så är det väl en god take att välja det som anges till din hoj, dvs 8

Förresten, kompisen köpte en ny Varadero 2007. I dom sitter det iridiumstift som standard. Serviceschemat säger att dom ska bytas vid 4800 mil. Dock, Varaderon har i dagsläget gått 14000 mil. Stiften är aldrig bytt så orginaliridiumen still kicking :)
 
Last edited:
Tja jag kör bara på nologys silver stift. Silver är motståndskraftigt mot det mesta o sedan leder silver bättre än någon annan metall Legering
mina heter LOS motsvarar ngk 9-10 o har m14 lång gänga effter 1000 mil i min wr250 2t går det inte att se på stiftet att det är använt. .

annars är NGK BP-ES dachit varför skulle promod o nitrometan bilarna köra med skit stift?
Mvh
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top