Köpa portabel dator (kanske mac)?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag måste skaffa en portabel dator. Ska mest skriva på den så prio ett är ett trevligt tangentbord. Ca 13 tum, lätt och smidig och så ska den klara att spela upp 720p.

Kan ev tanka mig en macbook pro men jag anser att de är sjukt överprisade. Vad är billigare men ändå trevligt?

Är man tvungen att formatera alla för att bli av med allt skit som följer med?

Vad ska jag ha?

Den här tycker jag ser bra ut, har själv fastnat lite för den. Har bara kört bärbara Asus innan och alltid varit nöjd.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=613039

Ser minst sagt trevlig ut. Aningen dyr kanske. Steget till Macbook Air/pro är ju inte särskilt stor.

Sweclockers gjorde nåt test på fyra stycken 13-tummare för ett tag sen. Då vann Acer TimelineX. Det var lite förvånande eftersom Acer ju inte haft så bra rykte hittills.

Här är testet:
http://www.sweclockers.com/recension/13259-acer-3820tg-asus-u35jc-msi-x360-och-toshiba-r630/1

Ja Acer verkade trevligt. Tack för länken.

Om ska surfa och sånt är macbook pro det enda alternativet. Skönare surfmaskin tror jag inte finns! Det braiga är multitouchen som gör livet bättre för en!

Om ska surfa och sånt är macbook pro det enda alternativet. Skönare surfmaskin tror jag inte finns! Det braiga är multitouchen som gör livet bättre för en!

Multitouch har Acern med...

Och den går precis lika bra att surfa med.

Ja det kanske den har! Är den samma som macen? Min sony jag hade innan hade inte det, och den var iaf helt osurfbar i jämförelse...

Näe, mackens är magisk och fantastisk, på Acern gör man inget väsen av den.

Jag skulle tippa att ungefär 80-90% av alla datorer som dagligen surfas på nätet saknar multitouch, tala inte om för dom att det är osurfbart utan...

Jag ser inte heller riktigt nödvändigheten med det, men vad vet jag...

Stora händer och 13"burk gör att jag hela tiden kommer emot och stör :D

Annars är det väl ett syfte i att kunna scrolla smidigt etc.

Jag köpte en Mac och ångra mej inte en sekund, problemfritt är ordet.
Tyst, blir inte så satans värm, virusfritt osv osv.
Tangentbordet är ju svårt att avgöra åt någon annan.
Men onödigt att köpa pro'n, skiljer nästan inget mot vanliga macbooken.

Det är skillnad på multikultituch och multikultituck...

Macens nya platta är faktiskt i en klass för sig. Den var delvis Ballmers förtjänst då han sågade Apple som bara hade en knapp på datorn varpå Apple plockade bort den med i protest.

Jag har en mus men den använder jag aldrig för plattan är så sjukt mycket bättre/enklare att göra allt med.

Enda problemet är att man blir handikappad när man hamnar på en dator utan den.

Till TS: Ska du ha en Mac att surfa, skriva, kolla film på med 13" så är det nya Air som gäller.
Annars finns ju en uppsjö av Win-datorer som gör jobbet för mindre pengar.

Inget som är en nödvändighet kanske men att kunna scrolla, bläddra mellan fönster/program, "högerklicka"/(komma åt menyraden på mac), vrida bilder, zooma+ att ha ett stort antal personliga kortkommandon som allt sköts med 1-4 fingrar är sjukt skönt när man får kläm på det.

Speciellt om man är på resande fot och inte vill behöva hitta ställen att ha musen på.

Last edited:
Som alltid när man kollar på Mac så är det någon 1000-lapp till för samma prestanda (komponenter) när de är nya.

Kör inte fast på det. Bortsätt ifrån datorn som först och främst är en riktig kvalitetsprodukt så får du en Mac. Vad det innebär är en dator som är OSX (Unix-kompatibel) utan en föråldrad bios. Ett operativsystem som fortfarande är många år före sin tid samt mjukvara (iLife) värt en del pengar på köpet. Denna Laptop känns inom 3år fortfarande väldigt ny, och inom 5år får du förmodligen minst 50-60% av ursprungspriset för den. (Jämfört med en "plastig" PC som idag kostar 10papp och om 5år 1200kr.

Lyckas du hitta en beg. Macbook Pro dessutom för under 9.000 (av senaste modellen) så är det ett kap. Som jag skrev i en annan tråd så fick jag via jobbet en top-lapptop från HP (2540p) som då kostade närmare 25' kr. Denna efter endast 3månader var omöjlig att sälja för mer än 40% av priset.

Min rekommendation är att gå till en butik och kläm och känn på en Mac så du verkligen får se vad den kan göra med så enkla grejor som att starta, stänga sig, surfa...kolla film mm. Du kommer snabbt inse att det är så pass likt en Windows-burk att du redan vid första kontakt inte känner dig helt borta, men så pass mycket bättre samspelt (mjukvara/hårdvara) att du inte vill titta tillbaka.

Lycka till med köpet.

Jag har en mus men den använder jag aldrig för plattan är så sjukt mycket bättre/enklare att göra allt med.

Inget som är en nödvändighet kanske men att kunna scrolla, bläddra mellan fönster/program, "högerklicka"/(komma åt menyraden på mac), vrida bilder, zooma+ att ha ett stort antal personliga kortkommandon som allt sköts med 1-4 fingrar är sjukt skönt när man får kläm på det.

Tänka sig, jag har haft laptop i flera herrans år och aldrig ens funderat på att koppla in en mus, och det utan magisk musplatta med multikulti...

Tänka sig, jag har haft laptop i flera herrans år och aldrig ens funderat på att koppla in en mus, och det utan magisk musplatta med multikulti...
Problemet är att man inte förstår hur bra den är förens man har provat, och då är det för sent. Man är för alltid fast i Mac träsket därefter.

Som sagt, ingen nödvändighet. Jag är bara lat nu när man sitter snett bakåtlutad med ett par fingrar försiktigt hasande över plattan medan fönster flipprar förbi på skärmen, saker poppar upp och sedan ner igen, underverk skapas, världar förgörs, osv..

Det är inte hela världen att behöva leta reda på scrollisten med pekaren för att bläddra men sjukt skönt att slippa.

Problemet är att man inte förstår hur bra den är förens man har provat, och då är det för sent. Man är för alltid fast i Mac träsket därefter.

Vet inte om man ska säga tyvärr eller vad man ska. Fördelen är ju att man upptäcker att något kan faktiskt fungera så sjukt mycket bättre än man väntade sig.

Nackdelen - Nu vill man ha mer! En ny skrivbordsmac, en ny Mac Mini som media-center/server, alla kompisar släktingar mm. De måste ju också få uppleva den här skillnaden! Man gör bort sig på varenda sammandrag med att övertyga folk om att de varit blinda :D

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt