Köpa portabel dator (kanske mac)?

Jag som "aldrig" skulle köpa Mac måste erkänna att touchpaden är förjävligt bra. Då kör jag själv DELL hemma och har haft löpande nya IBM och numer hyfsade high-end DELL på jobbet.

Styrplattan och multitouchen på Macär sjukt bra. Det är inte så att det missar lite, lite ibland utan den bara funkar och helt suveränt. Man behöver aldrig ta om pga att den inte riktigt kände vad man gjorde. Det här med funktioner för 2, 3 och 4 fingrar är supersmart. Har man inte testat så prova och återkom sen.

Sambon har en Mac och jag tyckte lite synd om henne och ville köpa en BT-mus men hon sa "jag tycker att det funkar bra". "Yeah right..." tänkte jag men får erkänna att jag hade fel. OK, man kanske inte vill hålla på med fotoredigering utan mus men allt annat går bra med Mac:ens styrplatta. Själv drar jag med musmatta och mus när jag ska sitta någon annanstans :)

Man märker det inte förens man testat!
Så du får helt enkelt pröva!

Jag börjar faktiskt hålla på GuW nu konstigt nog. Han är fanimej härligt tjurskallig när det gäller Mackonvertering. :D

Ni kan nog tjata er hesa på honom, han kommer klamra sig fast vid sin AT likt gubben i den där filmen med mjölkpallen.

Fan också! Jag tycker inte om GUW's resonemang men måste erkänna att han åtminstone gör det rätt. Därav kan man inte såga hans åsikter helt.

Skulle vilja göra en insamling så vi kan köpa en "lånemac" till honom han kan få använda i 6 månader. Sen skulle jag vilja höra hans åsikter när han fått chansen att jämföra själv...

Fan också! Jag tycker inte om GUW's resonemang men måste erkänna att han åtminstone gör det rätt. Därav kan man inte såga hans åsikter helt.

Skulle vilja göra en insamling så vi kan köpa en "lånemac" till honom han kan få använda i 6 månader. Sen skulle jag vilja höra hans åsikter när han fått chansen att jämföra själv...

Jag tror att det första jag ska göra när jag drar in massa pengar (vilket fanimej vore på tiden :mad:) är att köpa den dyraste jäkla Macen till GuW. 21:st century prank!

:banana

Vet inte om man ska säga tyvärr eller vad man ska. Fördelen är ju att man upptäcker att något kan faktiskt fungera så sjukt mycket bättre än man väntade sig.

Nackdelen - Nu vill man ha mer! En ny skrivbordsmac, en ny Mac Mini som media-center/server, alla kompisar släktingar mm. De måste ju också få uppleva den här skillnaden! Man gör bort sig på varenda sammandrag med att övertyga folk om att de varit blinda :D

Just därför tyvärr, inget går upp mot en ny i-Enhet när man väl är där :D

Last edited:
Jag tror att det första jag ska göra när jag drar in massa pengar (vilket fanimej vore på tiden :mad:) är att köpa den dyraste jäkla Macen till GuW. 21:st century prank!

:banana

Har precis stoppat in en OSX-skiva i Mackbooken och kört en Timemachine-backup mot servern så jag kan få tillbaks min dator. Ska nu installera ett nytt system i den sen skicka upp datorn till GUW. Tänker göra detta som ett 4-veckors projekt för att se om man kan påverka en så inbiten man till nytänkande.Tycker han fortfarande att en Win/PC är så överlägsen så accepterar jag det utan diskution.

PM:a din adress till mig GUW så får du en Macbook Pro uppskickad. Det ända jag kräver av dig är att du skickat ner (bekostar portot för att skicka den till mig) om 4 veckor igen.

Du får ett nytt system på den som kommer kräva att du fullföljer installation/uppdatering.

Last edited:
Faktum är att jag i princip skiter i vilken hårdvara/mjukvara jag sitter vid och att jag säkerligen skulle använda en mac utan att klaga om jag blev satt vid en.

Det är hela jävla Livets-ord-sektinställningen hos macfolk jag inte klarar av...

Jag köpte en Mac/såg jesus, och mitt liv blev genast bättre, nu måste jag berätta det för alla, så att även dom ser ljuset/träffar Jesus/skaffar mac, och inte bara mac, man måste ju ha deras telefon, deras platta och deras airport också... Halleluja...

Själv har jag suttit med massor av olika hårdvara/operativsystem, faktiskt även mac en gång för länge länge sedan, alla fungerar om man vänjer sig lite, skillnaden är att en mac idag är lättare för teknikointresserade människor att komma igång med, men jag räknar mig inte som teknikointresserad och bevisligen har jag fått igång alla system jag har suttit med.

Just nu sitter jag med Linux på PC och Android telefon, det funkar bra ihop, men nästa dator kan bli allt utom Vista i princip.

Jag kommer nog aldrig att köpa en Mac då jag helt enkelt inte tycker att dom är prisvärda, däremot brukar jag delta i tävlingar där det lottas ut Mac, vinner jag en, so be it, jag skulle IAF inte sälja den oprövad utan ge den en ärlig chans, men jag kan lova er, hur bra den än skulle visa sig vara skulle jag inte dra ut på korståg och försöka omvända min omgivning...

Är det något jag inte tål så är det fanatism, oavsett om den är religiös eller teknisk, oavsett om man försöker pracka på mig en profet som knullar barn, en som heter Jesus eller en Mac....

Lugn och fin nu. Jag använder applegrejer för att de är bra och funkar. Fantatisk är jag inte. När det gäller Långforden är det inte lika enkelt, där är jag många gånger nära en uppenbarelse. Men Macen gör bara det jag ber av den utan att krångla. Någonsin. Det har ALDRIG hänt med någon av mina tidigare Winmaskiner. Varför skiter jag i. Är för ointresserad av teknikmagasingrejer för att ta i tur med det. Jag har ett liv bortom tangenterna jag lägger den energin på.

Jag var på 80/90-talet väldigt Amiga-intresserad. Tyvärr har detta inte kunnat hänga med hela vägen nu till snart 20-30 år senare då det saknats hårdvara som kunde stödja det helt enkelt. Anti-mac blev jag dock under 90-talet då deras system var så undersåtligt. Om saningen ska fram så var Win95 överlägset dåvarande Mac OS7-8.

Sedan dess har jag dragits med Windows (som alla andra) varvat med små försök till Linux/Unix fram tills något år efter milleniumskiftet. Några år efter det blev många Linux-distributioner så pass användarvänliga så det gick att köra systemen på heltid. När Vista kom ut så slogs det sista spiket. Allt var långt före i utvecklingen helt plötsligt.

Jag valde egentligen inte Mac till slut utan deras operativsystem OSX. Det är sen (2001? baserat på Mach-kärnan, Unix) och alltså mer eller mindre det som Linux är en konstant kopia på.

För mig blev det en kompromis mellan Linux som jag ville använda samt Windows som allt gjordes till.

Jag fick alltså testat ett OS som stödjer de flesta viktiga programmen (Photoshop, Avid, Premiera mm) samt arkitekturen från Unix istället för Win.

Det var en storvinst. Jag testade detta på en PC först. Nu har jag både PC och Apple-datorer, alla kör OSX.

Nu får du PM:a, då "din" dator är klar:

Bifogat

• IMG_1657.jpg
    IMG_1657.jpg
    283.8 KB · Visningar: 49
Last edited:
Men kära nån då. Jag känner flera med MAC och det är väl fina grejer (är en relativt fanatiskt Iphone kille sen 2007) MEN(!), dom är löjligt överprisade. Jag vet vad jag får med en Mac men nu handlade tråden om alternativ till ett medlemskap i Sekten.

Men kära nån då. Jag känner flera med MAC och det är väl fina grejer (är en relativt fanatiskt Iphone kille sen 2007) MEN(!), dom är löjligt överprisade. Jag vet vad jag får med en Mac men nu handlade tråden om alternativ till ett medlemskap i Sekten.

Absolut, men iPhonen enligt alla som aldrig haft en är också sjukt överprisad. (Ända sen första generationen snart 5år sen)

Tack för erbjudandet, men det känns inte intressant, vill jag låna en Mac finns dom närmare till.
Inga problem, säg bara till. Återställer sålänge då ;)

Hade gärna sett dig testa det dock. Så kunde jag acceptera dina premisser efter det :tummenupp

Absolut, men iPhonen enligt alla som aldrig haft en är också sjukt överprisad. (Ända sen första generationen snart 5år sen)

Som telefon är den överprisad & även som kameramobil.
Satt ute på farsans land med "no service" (telia) hela helgen.

Men touchscreenen och skärmen är fantastisch! :)

Jag har en Acer TimelineX 3820TG, dock inte exakt samma modell som testades av sweclockers. Det enda som skiljer vad jag kan se är processorn, jag har en med i5-450 och i testet var det i5-460.

Innan jag köpte den kollade jag på de modeller från asus som det har kommit länkar till i tråden, mest pga att jag tidigare varit intresserad av och även sett hur populär deras gamla UL30VT-modell var. Men jag tyckte precis som du att de var lite för dyra sett till hårdvaran, speciellt när man kollade vad man fick från andra märken för samma eller en billigare peng.
Innan köpet var jag också väldigt tveksam till en acer, mest på grund av att deras tidigare modeller har varit väldigt plastiga och att de inte är kända för att ha hög kvalité, men efter att ha kollat lite med ägare av 3820TG på sweclockers bestämde jag mig för att ge den en chans.

Nu har jag haft datorn i ungefär fyra månader och det är ingenting som jag är missnöjd med. Jag har hittat två nackdelar, den ena är att betrakningsvinkeln på skärmen inte är den bästa, men det är inget jag lider av då jag inte använder den för någon typ av gruppvisning.
Den andra nackdelen är att jag upplever hårddisken som lite seg ibland. Egentligen skulle jag väl vilja slänga i en SSD, men har inte gjort det pga kostnaden.
Prestandamässigt är jag jättenöjd, lirar 1080p utan problem både med det dedikerade grafikkortet från ATI och det integrerade Intel-kortet. Fungerar tydligen till nyare spel så länge du kör med enkla effekter i spelet, men jag har aldrig testat för jag spelar inte på datorn.

Om du vill ha en 3820TG så kolla specen innan du köper för det finns en del olika varianter av den där cpu/grafikkort/hdd/batteri skiljer.

Last edited:
Är det sämre batteritid på den billigare? Det går ju bort.

Fan vad svårt det här ska vara då.

Hur funkar det föresten med piratkopigering till Mac? Jag vill fan inte köpa några program men skulle kunna tänka mig att köra Premerie Pro på även den bärbara. Möjligt?
Den dyrare har fler celler i sitt batteri. Hur stor skillnaden är vet jag inte.

Men om du vill ha en bärbar med bra batteritid kan jag rekomendera Asus UL30V, eller någon variant av denna. Syrran har en och den är grym, liten, lätt och riktigt bra batteritid. Går nog att klämma ur 6-7 timmar vid surf. Är typ en sånhär: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=495447#extra

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt