Fördelar/nackdelar Mercedes SLK?

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Tänkte köpa en "ny" andrabil då frugan vägrar köra vår nuvarande (en Micra för den som undrar). Mitt egna intresse för bilar är rätt så svalt men nu funderar jag ändå på att köpa en lite sportigare bil typ SLK. Någon här som har erfarenhet runt dessa? Tänkte mig årsmodell 98-01 (beroende på pris) och i så fall en 200/230 med kompressor. Har hittat ett par objekt hyggligt billigt (strax under 100') men känner inte någon som har en SLK att rådgöra med. Gissar att frågan hör hemma på Zatzy men jag undviker gärna den siten. Så om du vet något om modellen, skriv på!

Bilen är fantastiskt tråkig! För 100 lakan kan du hitta många bättre, roligare och snyggare bilar.

Som t.ex.? Jag är inte insnöad på att ha cab eller SLK men lite kul bil tar jag gärna. Dock ingen "jag är 18 år och kör en jetteheftig miata/golf/valfri kjolbeklädd tonårsbil". Det är jag för gammal för.

En kompressor är det minsta du kan ha om du inte vill dö av tristess. Men å andra sidan, om det är frugan som ska ha den och hon är van vid en Micra så spelar det ingen roll om du köper en simpel 200 på hiskeliga 130 kusar eller en kompressor på 193 ponnys.
Helt ok bil för övrigt, liten och smidig och inte speciellt dyr i drift. Men det är fortfarande en Merca så ett aktivt rostskydd är ett krav.

Men en MR2:a är så mycket bättre på alla sätt men ändå i någorlunda liknande prisklass, tex den HÄR.

En kompressor är det minsta du kan ha om du inte vill dö av tristess. Men å andra sidan, om det är frugan som ska ha den och hon är van vid en Micra så spelar det ingen roll om du köper en simpel 200 på hiskeliga 130 kusar eller en kompressor på 193 ponnys.
Helt ok bil för övrigt, liten och smidig och inte speciellt dyr i drift. Men det är fortfarande en Merca så ett aktivt rostskydd är ett krav.

Men en MR2:a är så mycket bättre på alla sätt men ändå i någorlunda liknande prisklass, tex den HÄR.

Nej, det är jag som kör Micran. Hon vägrar alltid köra den. Toyotan verkar fräck men problemet är att den inte är hårdcabbad. Behövs tyvärr om den ska gå året om. Men jag är som sagt inte insnöad på cab, vill jag känna vindraget gäller busan.

Ädit: hittade precis den här med hardtop: [Länk borta]
Kanske inte är så dumt? Och såg att den du länkade till oxå har hardtop (när jag läste hela annonsen).

Last edited:
Hardtopen är inte speciellt svår att smacka dit å andra sidan.

Men du är alltså ute efter en LITEN rolig bil som är ekonomisk då eller? SLK'n passar klart in här och funkar året om. Polaren hade en 230 för inte så länge sen men köpte istället en CLK320 och det passar honom bättre då han väger in på ca 150kg :D

Men åk och provkör en, det är nu de är som billigast! Väntar du till i april-maj så har priserna stigit några kronor på dessa bilar.
De är inte kända för några större problem förutom som sagt den sedvanliga Mercarosten, jag kan inte komma på en enda bil som rostar mer än Merca förutom de billigaste Skodorna fram till ungefär 02-03.

Här har du en begagnat test från Auto Motor & Sport. Ingen personlig erfarenhet av SLK tyvärr.

http://www.automotorsport.se/biltes...ik=BEGTEST+%C4garna+om+SLK%3A+Snille+och+smak

Har du tittat på tidiga Porsche Boxster? Tidiga sådana har kommit ner i pris ordentligt under senare år. En sådan med hardtop och vinterdäck fungerar som extra bil året runt utan problem. De är riktigt körglädje i dem.

Alfa Romeo Spider, BMW Z3, Audi TT Cab kanske annars inte är ett så dumt alternativ om det är en "livsstils" bil ni är ute efter.

Anders har fel...

Jag har aldrig fel i vanlig ordning, men jag såg nu att jag uttryckte mig lite svävande. SLK'n passar in på rolig bil jämfört med Micran.
De du räknar upp är ju bra bilar men inte ekonomiska som slk dessvärre, speciellt inte Z3:an :(
Men de är betydligt roligare, jag säger aldrig emot där :D

En sånhär är ju snyggare och roligare 10 dagar av 5.

Denna är skojskoj!

Annars kan du ju handla en SLK, så har du tråkigaste sportcabben i världen :fakta

Anders har fel...

Ska man vara ärlig mot sig själv är nog 330:n bästa alternativet när man behöver få med sig mer än 2 liter mjölk hem. Z3:an går tyvärr bort direkt. Alldeles för ful för min smak.

Här har du en begagnat test från Auto Motor & Sport. Ingen personlig erfarenhet av SLK tyvärr.

http://www.automotorsport.se/biltes...ik=BEGTEST+%C4garna+om+SLK%3A+Snille+och+smak

Har du tittat på tidiga Porsche Boxster? Tidiga sådana har kommit ner i pris ordentligt under senare år. En sådan med hardtop och vinterdäck fungerar som extra bil året runt utan problem. De är riktigt körglädje i dem.

Alfa Romeo Spider, BMW Z3, Audi TT Cab kanske annars inte är ett så dumt alternativ om det är en "livsstils" bil ni är ute efter.

Intressant artikel. Jo, jag har sneglat lite på Boxster men har fått för mig att reservdelar till Porsche inte ligger på fyndlistan. Slog på en SLK på Mekonomen och reservdelspriserna var verkligen inte i det högre segmentet konstigt nog. Så det handlar inte bara om inköpspris, ska försöka hålla bilen så billigt som möjligt året om. TT har oxå varit lite småintressant, dock känns den lite tjejig men kan ha fel. Frugan gillar den dock.

Last edited:
Nu kanske jag får skit för detta, men känns det inte lite konstigt att jämföra Toyota med Mercedes?

I min värld är det helt olika klass på dom två märkena :va

Jag har aldrig fel i vanlig ordning, men jag såg nu att jag uttryckte mig lite svävande. SLK'n passar in på rolig bil jämfört med Micran.
De du räknar upp är ju bra bilar men inte ekonomiska som slk dessvärre, speciellt inte Z3:an :(
Men de är betydligt roligare, jag säger aldrig emot där :D

Jag tror att en trimmad moped är roligare än Micran. Så att gå från Micra till [sätt in valfri bil] är kuligare alla dagar i veckan. Men billig är den, kostar nästan ingenting i varken drift eller underhåll.

Nu kanske jag får skit för detta, men känns det inte lite konstigt att jämföra Toyota med Mercedes?

I min värld är det helt olika klass på dom två märkena :va

Beror ju på modell, här snackar vi frisörskebilar rakt av och då vettefan om det är olika klass på dem :va

Valen, SLK'n har inte speciellt dyra reservdelar nej och inte heller service är dyr på den. Och hållbarheten är som vanligt på Merca, helt ok.

Beror ju på modell, här snackar vi frisörskebilar rakt av och då vettefan om det är olika klass på dem :va

Valen, SLK'n har inte speciellt dyra reservdelar nej och inte heller service är dyr på den. Och hållbarheten är som vanligt på Merca, helt ok.

Blir dock nästan lite sugen på att åka & titta på MR2:an jag själv länkade till. Dessvärre verkar inte vinterdäck följa med = 10000 till på priset.

Du har ju redan besvarat frågan klart tanten ska ha en Miata (MX5 låter tuffare) :tummenupp Nä men faktiskt en jäkligt kul bil och bland dom skottsäkrare på marknaden. Känslan i växellådan slår många "finare" bilar på fingrarna, galet exakt.

Merca och Bmw är väl inga favoriter i mina ögon men ett varningens finger för deras usla vinteregenskaper, det som håller dem på vägen är elektroniken (noll känsla) och ska man upp för en backe ja då står man där. På somrarna kan dom dock vara ganska trevliga, fast Merca e skräp ändå med tanke på vad dom försöker vara.

Ska det prompt vara en frisörkärra så är Boxter bra bilar men visst kan servicekostnaderna vara lite väl ogrundade.

S2000, dock djävulskt bullriga men buskul när man får varva lite.

Toyota Corolla/Yaris T-sport, Honda Type R där Toyotorna är de mer städade och utan lastbilsväxelspak (smaksak). Type R är väl kanske lite 2 fast 2 crapy men ex faceliftade Corolla, 2005- tror jag, tycker jag är rätt snygg, haft en sådan.

BMW 1 serie, inte helt uppdaterad på kvalité men förmodat bättre vinteregenskaper än de större modellerna, rwd, breda däck och vinter = no good odugling.

Skulle man tänka familjebil i den prisklassen så har Honda Accord 04-05 förvånansvärt trevliga köregenskaper för att vara fwd familyAfwagon.

Last edited:
Du har ju redan besvarat frågan klart tanten ska ha en Miata (MX5 låter tuffare) :tummenupp Nä men faktiskt en jäkligt kul bil och bland dom skottsäkrare på marknaden. Känslan i växellådan slår många "finare" bilar på fingrarna, galet exakt.
Japp. Jag skulle nog också välja miatan framför en SLK. De finns ju också med hardtop-cab nu har jag för mig. Och annars så har jag för mig att jag har set hardtops som tillbehör till de äldre (alltså inte som man fäller ihop, men iaf är löstagbart).

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back