Hoj Köp

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Literhojar är för sittekissare 8 gånger av 10.
Vi har 2 vägar här nere som man kan sträcka ut en sån på, E4 och E6.

Resten av vägarna "vi" kör på snittar vi 80 på.
 

J.O.B

alltid på rullning
Gick med
13 Jun 2009
Ort
"SS"
Hoj
R1 -07
Ett gott skratt förlänger livet:D
Jag förstår precis vad du menar. Jag ska göra mitt bästa för att få ihop det hela till sommarn. JAg ska kanske försöka starta upp det jag har, finns kanske en schans att den går igen.:tummenupp
 

vallonen

Tomten kör Gixxer!
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Skåne
Hoj
BMW s1000rr
Tycker ni är lite dryga med ert köpa hoj snack ingen som handlar ju kanske dax sälja sin egen ingen som kommer ha hoj till sommaren verkar det som Olof, Kriss, och Jon skärp er nu köp en Hoj

Jag tycker att halva nöjet med vinterhalvåret är att diskutera hojbyte:Dden andra halvan är döden haha!!!!
 

m4rtin

Medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
bmw s1000rr
Tjenare.
Jag är med sugen som fan på att byta hoj, men vet inte riktigt vad jag bör skaffa.
Kör idag en R1-98 som jag är ganska nöjd med, dock är det en väldigt gammal cykel och inte alltid den smidigaste.
Har börjat köra mycket på bana, och till nästa sesång skall det blir mer av den varan. Längtar som fan till en 3-dagars tur till gotland som är inplanerad...

Mitt stora problem är att jag vill ha en nyare hoj, men samtidigt kunna ialla fall ha halvförsäkring. Helförsäkring är klart ännu bättre, men min smärtgräns går på 15k per år för vad jag nu väljer. Är bara 25 , så det sätter stopp för många hojval.

Alla literhojjar (sport) över 04:a blir ju dyra som fan, så frågan är vad som då finns kvar...

Ett tag var jag inne på en z1000, superduke, speed triple 1050 alt. fz1. Där finns ju vrid att hämta, men hur är en av dem att slänga runt på bana? Kändes som jag pinnade på bra mycket snabbare an de flesta med superduke på de öppna bandagarna jag varit på...

Mitt andra tanke är att inskaffa en triumf daytona 675. Försäkringsmässigt har IF en bra deal med dem, så isf tänkte jag skaffa en 09:a eller 10:a. Problemet är bara att jag inte provkört någon.
Är man så pass skadad av den litehojjen man ägt, att effektminskningen kommer vara ett problem? Rakt fram kommer ju inte vara så roligt, men den skall ju vara underbar på bana.
Sen är det väl lite bättre vrid i en sådan än konkurrenternas 600:eek:r?

Någon med lite erfarenhet av cyklarna som kan hjälpa mig?
Givetvis kommer jag provköra allihop så fort som möjligt när tillfället ges (vädret), men det blir ju först på en bandag man vet om det var rätt val...
 

vallonen

Tomten kör Gixxer!
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Skåne
Hoj
BMW s1000rr
Tjenare.
Jag är med sugen som fan på att byta hoj, men vet inte riktigt vad jag bör skaffa.
Kör idag en R1-98 som jag är ganska nöjd med, dock är det en väldigt gammal cykel och inte alltid den smidigaste.
Har börjat köra mycket på bana, och till nästa sesång skall det blir mer av den varan. Längtar som fan till en 3-dagars tur till gotland som är inplanerad...

Mitt stora problem är att jag vill ha en nyare hoj, men samtidigt kunna ialla fall ha halvförsäkring. Helförsäkring är klart ännu bättre, men min smärtgräns går på 15k per år för vad jag nu väljer. Är bara 25 , så det sätter stopp för många hojval.

Alla literhojjar (sport) över 04:a blir ju dyra som fan, så frågan är vad som då finns kvar...

Ett tag var jag inne på en z1000, superduke, speed triple 1050 alt. fz1. Där finns ju vrid att hämta, men hur är en av dem att slänga runt på bana? Kändes som jag pinnade på bra mycket snabbare an de flesta med superduke på de öppna bandagarna jag varit på...

Mitt andra tanke är att inskaffa en triumf daytona 675. Försäkringsmässigt har IF en bra deal med dem, så isf tänkte jag skaffa en 09:a eller 10:a. Problemet är bara att jag inte provkört någon.
Är man så pass skadad av den litehojjen man ägt, att effektminskningen kommer vara ett problem? Rakt fram kommer ju inte vara så roligt, men den skall ju vara underbar på bana.
Sen är det väl lite bättre vrid i en sådan än konkurrenternas 600:eek:r?

Någon med lite erfarenhet av cyklarna som kan hjälpa mig?
Givetvis kommer jag provköra allihop så fort som möjligt när tillfället ges (vädret), men det blir ju först på en bandag man vet om det var rätt val...
675 ska vara en kanon hoj den vinner ju alla tester!!!! och den har bäst vrid av 600cc vad jag har läst:tummenupp men har man kört 1000cc ska man nog inte ha för höga tankar om vridet kawas nya 1000 skulle jag nog rekommender:yoparty för där snackar dom om kanske världens bästa rad4 respekt:tummenupp och ett fantastiskt chassi och till sist men inte minst en bra försäkringpremie!!!!
 

m4rtin

Medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
bmw s1000rr
675 ska vara en kanon hoj den vinner ju alla tester!!!! och den har bäst vrid av 600cc vad jag har läst:tummenupp men har man kört 1000cc ska man nog inte ha för höga tankar om vridet kawas nya 1000 skulle jag nog rekommender:yoparty för där snackar dom om kanske världens bästa rad4 respekt:tummenupp och ett fantastiskt chassi och till sist men inte minst en bra försäkringpremie!!!!

Klart att en ny kawa 1000 vore en dröm, men det är för mycket pengar att lägga för mig... Sen skulle jag ju inte vara ens nära att kunna utnyttja dess potential på en bana, vill ju utveckals som förare också!
 

vallonen

Tomten kör Gixxer!
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Skåne
Hoj
BMW s1000rr
Klart att en ny kawa 1000 vore en dröm, men det är för mycket pengar att lägga för mig... Sen skulle jag ju inte vara ens nära att kunna utnyttja dess potential på en bana, vill ju utveckals som förare också!
Förlåt jag menade z1000!
 

J.O.B

alltid på rullning
Gick med
13 Jun 2009
Ort
"SS"
Hoj
R1 -07
Finns nog bara en anledning för mig om jag skulle köpa en 600cc. Och det är bankörning. Men om man kört 1000cc på landsväg skulle personen absolut sakna de sista kubiken. VRIDET! det var anledningen att jag bytte från, (hör och häpna ZX6-R). Man fick plåga den in i det sista på var växel, nu när man kört 1000, ligger man i 5-6 med en hand och bara rullar på gasen (är inte detta kärlek så läxa upp mig). sen blir körningen kanske inte lugnare men behagligare med en 1000.
Handlar det om ekonomi så är det alltid "ge och ta", Min R1 från -01 kostade ca 3500:-/år trafikförsäkring (som smakar surt efter olyckor).
Så det finns "billiga" 1000 alternativ. Fortsättning följer. :D
 

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Kommer nog aldrig köpa en 600. Hade precis som Olof saknat vridet. Har testat Miguels 600 och det hände fan ingenting i accelerationen (stavning?). Blev chockad över hur slöa dom är jämfört med en 1000..
Om jag kommer köra enbart bana i framtiden så skulle jag fundera på det men inget som är aktuellt i dagsläget.
 

vallonen

Tomten kör Gixxer!
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Skåne
Hoj
BMW s1000rr
Kommer nog aldrig köpa en 600. Hade precis som Olof saknat vridet. Har testat Miguels 600 och det hände fan ingenting i accelerationen (stavning?). Blev chockad över hur slöa dom är jämfört med en 1000..
Om jag kommer köra enbart bana i framtiden så skulle jag fundera på det men inget som är aktuellt i dagsläget.

Jag trodde faktiskt inte det skulle skilja så mycket som det gjorde! jag har inte kör en 600:huvet men när jag såg Miguel köra mot zm var det en enorm skillnad:va men det är klart kriss har en 900 bara det är en väldigt stor skillnad upplever jag! nu är ju 929 10 år gammal så det gör ju sitt.Men jag måste också tillägga att jag inte har inte provat Kriss hoj! men jag har legat bakom honom 5000 gånger så man märker det väldigt tydligt! ingen kritik möt 929 bara fakta
 
Last edited:

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Street triple R?
Denna motorn är ju på 675cc och har fått grymt bra omdöme på allsidighet.
Motorn uppfattas ofta som en 1000cc enligt många.

Och de är en hoj som är grym på bus :rolleyes:
 

vallonen

Tomten kör Gixxer!
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Skåne
Hoj
BMW s1000rr
Street triple R?
Denna motorn är ju på 675cc och har fått grymt bra omdöme på allsidighet.
Motorn uppfattas ofta som en 1000cc enligt många.

Och de är en hoj som är grym på bus :rolleyes:

Jepp! det har jag också läst:tummenupp skulle jag någon gång byta till en 600cc:D vilket aldrig skulle hända:D är valet lätt!! 675 rules:yoparty
 

J.O.B

alltid på rullning
Gick med
13 Jun 2009
Ort
"SS"
Hoj
R1 -07
Nu var det 600cc vi skulle jämföra 1000cc med!!!
När ni jämför med 675 så är det lika närma att jämföra 675 med en 750 i just kubik. Skulle tro Gixxer 750 drar ifrån 675 lika mycket som 675 drar ifrån 600!!!

Vart vill ni sluta. ???
 

vallonen

Tomten kör Gixxer!
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Skåne
Hoj
BMW s1000rr
Nu var det 600cc vi skulle jämföra 1000cc med!!!
När ni jämför med 675 så är det lika närma att jämföra 675 med en 750 i just kubik. Skulle tro Gixxer 750 drar ifrån 675 lika mycket som 675 drar ifrån 600!!!

Vart vill ni sluta. ???[/QU675 ligger i samma klass som övriga 600cc både i tester och övriga jämförelser:fakta föra generationens Mv agusta låg i samma klass som övriga 1000cc men den hade 1078cc hayabusan jämförs med zzr 1400 men den har bara 1300cc o.s.v.:tummenupp
 
Last edited:

J.O.B

alltid på rullning
Gick med
13 Jun 2009
Ort
"SS"
Hoj
R1 -07
Vart vill ni sluta. ???[/QU675 ligger i samma klass som övriga 600cc både i tester och övriga jämförelser:fakta föra generationens Mv agusta låg i samma klass som övriga 1000cc men den hade 1078cc hayabusan jämförs med zzr 1400 men den har bara 1300cc o.s.v.:tummenupp[/QUOTE]

Du har så rätt så, :tummenupp för tillfället har jag inget att tillägga. Det var mer en reflektion angående kubik. :krama
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Sen behöver man faktiskt inte effekt för att köra fort..
Jag anser att de är bättre att ha en hoj där du vågar gasa fullt än att ha en mc som man inte vågar det på.
Jag bytade från gixxer 750 till er6n alltså till hälften av effekten.
Direkt körde jag dubbelt så snabbt som med gixxern för ja kunde "hantera" Effekten på ett annat sätt.

Enda anledningen till varför jag skulle vilja ha lite mer mos är för att kunna wheela lite bättre :rolleyes:.

Rakt fram så är er6an inte så snabb (200km/h) men i kurvorna är den perfekt och effekten är kanon för mig .
På Bana hade jag Inga problem att hänga med sporthojarna med min kära lilla tjejhoj.

Så var det ifall för mig.
Och faktiskt jag blev riktigt imponerad att VBK kan hålla så högt tempo med sin mt-03 med 45hk , han bevisar verkligen att man inte behöver ha effekt för att köra fort.
 

J.O.B

alltid på rullning
Gick med
13 Jun 2009
Ort
"SS"
Hoj
R1 -07
Tycker det har avstannat endel här.:mad: Dessutom ser jag nästan bara radfyresnack. Blir det "ny" hoj för min del blir det sannolikt en v-twin.:tuttar Vem vill ha en kvinna med fyra bröst, själv har jag bara två ögon. :va
 

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Tycker det har avstannat endel här.:mad: Dessutom ser jag nästan bara radfyresnack. Blir det "ny" hoj för min del blir det sannolikt en v-twin.:tuttar Vem vill ha en kvinna med fyra bröst, själv har jag bara två ögon. :va

Och två händer? :tuttar
 

Riddick

Medlem
Gick med
30 May 2009
Ort
Hemma
Hoj
CBR600RR
Tjenare.
Jag är med sugen som fan på att byta hoj, men vet inte riktigt vad jag bör skaffa.
Kör idag en R1-98 som jag är ganska nöjd med, dock är det en väldigt gammal cykel och inte alltid den smidigaste.
Har börjat köra mycket på bana, och till nästa sesång skall det blir mer av den varan. Längtar som fan till en 3-dagars tur till gotland som är inplanerad...

Mitt stora problem är att jag vill ha en nyare hoj, men samtidigt kunna ialla fall ha halvförsäkring. Helförsäkring är klart ännu bättre, men min smärtgräns går på 15k per år för vad jag nu väljer. Är bara 25 , så det sätter stopp för många hojval.

Alla literhojjar (sport) över 04:a blir ju dyra som fan, så frågan är vad som då finns kvar...

Ett tag var jag inne på en z1000, superduke, speed triple 1050 alt. fz1. Där finns ju vrid att hämta, men hur är en av dem att slänga runt på bana? Kändes som jag pinnade på bra mycket snabbare an de flesta med superduke på de öppna bandagarna jag varit på...

Mitt andra tanke är att inskaffa en triumf daytona 675. Försäkringsmässigt har IF en bra deal med dem, så isf tänkte jag skaffa en 09:a eller 10:a. Problemet är bara att jag inte provkört någon.
Är man så pass skadad av den litehojjen man ägt, att effektminskningen kommer vara ett problem? Rakt fram kommer ju inte vara så roligt, men den skall ju vara underbar på bana.
Sen är det väl lite bättre vrid i en sådan än konkurrenternas 600:eek:r?

Någon med lite erfarenhet av cyklarna som kan hjälpa mig?
Givetvis kommer jag provköra allihop så fort som möjligt när tillfället ges (vädret), men det blir ju först på en bandag man vet om det var rätt val...

Jag kan väl flika in lite här eftersom jag gjorde bytet R1 -02 mot just en Daytona 675 förra året. Visst är det skillnad i vrid och toppeffekt. Men inte så stor som man kanske kan tro. Dessutom är Daytonan klart lättare att kasta in i kurvorna än vad R1:an va. Jag är helnöjd med Daytonan och känner ingen lust att skaffa en litershoj igen. Tittar du sedan på Streettriple R så sjunker försäkringen ytterligare (inga kåpor ju) och den har i princip samma chassie som Daytonan. Men motorn är lite annorlunda mappad och ger 108hk och 69Nm.

Att Daytonan räknas som en 600cc beror på att det är en trecylindrig motor. När man har en cylinder mindre får man enligt gällande tävlingsregler räkna upp cylindervolymen till 675cc. Om man vill tävla mot de 4-cyl 600cc kan man även använda sig av en 750cc twin. Sådana är reglerna. Dessa motorer ger ungefär samma förutsättningar för toppeffekt. Fördelen med exempelvis en trecyl 675cc Daytona är vridmomentet i mellanregistret. Min 675:a lämnar 125hk och lämnar 72Nm. Wilcans Honda som ju är lite äldre ger 117hk och lämnar 66Nm. En R6:a från -08 (samma årsmod som min Daytona) lämnar 129hk och 65,8Nm. En roll on jämförelse mellan den nämnda R6:an och min visade stora skillnader när vi gav full gas på hög växel från lågt varvtal. Men när vi gjorde samma sak med varvet uppe var det ingen skillnad alls.

Vill ni jämföra hojars tekniska data kan ni göra det här http://www.motorbikes.be/en/compare.aspx
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top