Bromsoksverktyg

Som sagt så har jag delat oken och kan inte använda varken en fettspruta eller tryckluft och en tvättsvamp även om jag hade haft tillgång till dessa, vilket jag, som jag tidigare upplyst om, inte har.
Polygrip ska man absolut INTE använda då det räcker med små märken på kolvarna för att förstöra dom. Vill inte ta den risken.
Jag har faktiskt en sån tång för segersäkringar. Ska testa om det funkar med den. Tack för tipset.

Först hade jag nog provat med en tång för segersäkeringar men de jag har är rätt så veka så det hade nog inte funkat

Sedan hade jag nog lindat tjock dubbelhäftande runt klorna på en polygrip och provat

efter det hade jag kapat en tunn gängad stång. Skruvat på en kupolmutter på varje sida med filad topp för rugglig yta. Satt ner denna i öppningen och skruvat ut kupolmuttrarna så att det låser och sen dragit med polygrip

eller så hade jag satt ugnen på högsta värme och lagt in oket med kolvarna nedåt så att de kan trilla ut. Oket bör utvidga sig mer vid värme än vad kolvarna gör.

Sen vetefan. Då hade det nog blivit våld!:D

Polygrip ska man absolut INTE använda då det räcker med små märken på kolvarna för att förstöra dom. Vill inte ta den risken.

Meningen är inte att vålda med polygripen, utan att du tar tag längst ut på kolvarna utanför tätningsytorna.

Jag förstår inte riktigt hur svårt det kan vara?? Det är väl bara att åka till närmsta bilverkstad med okhalvorna så finns det garanterat nån som vill blåsa ur dom åt dig för några wienerbröd till niofikat.

Last edited:
Jag förstår vad du menar. Men på ett mc ok finns det inget område utanför glidytorna som på en bil. Hela kolven kan pressas in oket vilket också betyder att hela sidan på kolven måste vara fri från ev. smårepor eller skador.
Jag har faktiskt använt polygrip till detta jobb på en annan mc förut men vid det tillfället visste jag inte bättre.

Sen handlar inte denna tråden om hur jobbigt detta är att göra. Den handlar om vart man hittar verktyget på bilden i min första post.
Det är jättebra att folk kommer med andra tips om hur man kan göra detta jobbet men jag skulle helst vilja att nån skrev: " här finns denna tången förr 99:- länk" då det är vad som skulle hjälpa mig mest.

Tipset om gängstången och kupolmuttrarna var annars väldigt bra.

Jag ska ner i garaget ikväll och testa lite så ska jag nog får ur de däringa grejorna.

Sätt ihop oken igen. Det tar ca 5 min och åk sedan ner till macken. Lägg en träbit emellan och akta fingrarna. Blås. Klart!

Jag förstår vad du menar. Men på ett mc ok finns det inget område utanför glidytorna som på en bil. Hela kolven kan pressas in oket vilket också betyder att hela sidan på kolven måste vara fri från ev. smårepor eller skador.
Jag har faktiskt använt polygrip till detta jobb på en annan mc förut men vid det tillfället visste jag inte bättre.

Det finns inget ok där tätningen ligger i plan med okets yta. Det är alltid en kant därimellan. De två millimetrarna kan du ta tag i med en polygrip om du inte är verktygsanalfabet. Det är heller aldrig så att metall glider mot metall Ok/Kolv. Kolvarna rider i tätningen så att säga.

Gör verktyget själv: Köp en låsringstång för utvändiga låsringar och en rundfil. Kapa av två bitar av filen, förslagsvis där den har störst diameter. Åk till någon med en svets. Be denne loppa fast bitarna av filen längsmed utsidan av låsringspiggarna. Vänd filbitarna så att det blir mest låsverkan åt det håll du tänker dra kolven.

Nu har du ditt verktyg.

Köper du ingredienserna på biltema räcker nog en hundring, och då får han med svetsen en bulla till kaffet också.

Tack cpkossa. Det var en sån jag var ute efter.

Men jag tackar för ditt tips PW. Jag ska nog se om jag kan göra ett verktyg själv då jag har en svets i garaget och en grov låsringstång att börja med.

Tack cpkossa. Det var en sån jag var ute efter.

Men jag tackar för ditt tips PW. Jag ska nog se om jag kan göra ett verktyg själv då jag har en svets i garaget och en grov låsringstång att börja med.

!B7rwWFwBWk~$(KGrHqYOKiIEy(tZNKohBM07c4v10g~~0_12.JPG

http://cgi.ebay.co.uk/MOTOR-CYCLE-B...20?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item4ce2181be8

Sent svar Boris, jag gör det på Jobbet o då är det hydrualolja jag laddar med,har plockat isär gamla Brembo ok som legat i över 10 år o kärvat ihop med den metoden,sedan är det bara att tvätta oken och putsa upp alla ytor o montera ihop.
oftast nya kolvar med då dessa vanligtvis har rostat.

Vad fyller du med? För det är ju aningen oekonomiskt att skjuta in 1dl bromsoksfett vid demontering....:)

Kan väl tipsa om att lägga någon trasa eller papper över oket om man ska köra med tryckluft, skvätter rätt bra annars...

Jo jag märkte det. Det hela slutade faktiskt att jag skruvade ihop oken och tog med dom till en verkstad. De blåste sen med tryckluft med en träbit emellan. Satt som fan men de kom ut till slut.
Nu har jag rengjort kolvarna och smort dom med silikonfett så de går lätt och fint. Bytte inte packningarna då de var svindyra.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard