Effektförlust

Modin.M

Medlem
Gick med
15 Jun 2010
Hoj
ER6-n -06
Jag var in och mappade min hoj med en ny pipa och luftfilter, hojjen är en Kawa ER6-n -06.
Enligt pappret jag fick så ska jag ha 62 hk på bakhjulet men orginal ska jag ha 72 hk i motorn. Räknar man med en effektförlust på 13% som de flesta säger att man har så ska jag ha 62 hk orginal på bakhjulet

Får inte ihop det, antingen har de misslyckats totalt med mappningen eller så måste det vara större effektförluster, på pappret från mappningen står det även att jag ska ha 95 hk i motorn.

någon som har svart på vitt med en mappning före och efter?

Bänkade du den innan? Tänkte väl det.
Bänkar kan visa olika och det är inte så säkert att du hade 72 hk från början heller.

iofs så är 72 hk tillverkarens uppgifter så man kanske inte ska hålla så hårt i det. känns ändå snopet att tappa så mycket...

72 i motorn och 62 på bakhjulet stämmer ju väldigt bra med 13% effektförlust.
Så det stämmer nog väldigt bra.
95 hk kommer du aldrig någonsin att få ur den.

Har du blivit lovad att den ska ge mycket mer? Eller....

Mats

Jag borde få mer eftersom den får andas bättre med pipan, och sen optimering av bränsle och luft så borde man kunna pressa ut mer. Dom säger att man ska få mellan 10-15 hk till med detta

Jag borde få mer eftersom den får andas bättre med pipan, och sen optimering av bränsle och luft så borde man kunna pressa ut mer. Dom säger att man ska få mellan 10-15 hk till med detta

20% effektökning med mappning och nytt avgassyste? har aldrig hört talats om sån grymm effektökning med bara ny pipa.

10hk extra kan du nog få på en 180hk hoj med helsystem, altså lite drygt 5% effektökning.

Du kan inte lägga till 10-15 hp på tillverkarens effektuppgift. Det är många faktorer som spelar in. Den aktuella motorn behöver inte ge 72 hp bara för att tillverkaren uppger det som ett nominellt värde, bänkar visar olika och ett helsystem ger inte så mycket som 10-15 hp på en motor i 70 hp klassen. Det hade varit ett bra värde på en motor med dubbla effekten. Om du vill veta exakt vad helsystemet ger behöver du bänka före/efter byte i samma bänk. Men räkna med upp till ca 5 hp på din maskin.

För att få hojen optimerad krävs också att den som bänkar har rätt utrustning och är kunnig, alla är inte det.

Vart kommer uppgiften om 95 hp ifrån, något som bänkaren säger borde kunna uppnås? Det låter helt osannolikt i alla fall.

om man går in på avamc.se så pressar dom ut 21 hk till med pipa, luftfilter och mappning. Men min fråga är, hur mycket kan man räkna med i effektförlust från vevaxeln till bakhjulet?
95 hk i motorn var en siffra som stod på pappret från bänkningen, 62 hk på bakhjulet...

Förstår jag detta rätt?
Motorn skall ge 72 häst orginal.
Ava säger att de kan öka detta med 23 hästar till 95 hästar total genom mappning och nytt avgasystem och luftfilter.

Det är en ökning på 31%
Nedan kan se exempel på vad mappning ger på vanliga insugsmotorer.

Här är en Ducati 748, en hoj som generellt har ganska dåligt justerad insprutning orginal.
Röd - före mappning
Blå - efter mappning
Samma hårdvara..
748S_timed.jpg

Här är en Ducati 1098 skillnaden mellan orginal (röd) mot Slipon + mappning (blå). Även 1098:an lider av en dålig orginalmapp
1098_Slipon.jpg

Jag kan ge dig ett sista exempel och det är min egen SPS som fick kammarna justerade och verkligen spenderade MYCKET tid på bänken för att få allt precis rätt. SPS´n har ganksa bra mappning innan, men en riktig mapp gör skillnad. Detta är alltså före (röd) och efter (blå) kamjustering/kamtiming och mappning. Alltså en mer omfattande optimering än det du gjort på din kawwa.
916SPS
916sps_109109_ba_wtq.jpg

Som du ser på alla grafer är det faktiskt svårt att få mer maxeffekt.. Däremot så ökar effekten i mitten av registret, där du faktiskt avnänder motorn.

Men 31% ökning med bara filter och slipon är en önskedröm, då snackar vi turbomotorer. Räkna på 5% MAX med dessa modifikationer på an vanlig icketrimmad insugsmotor.

Last edited:
Jag tittade på effektkurvan för ER6 på AVA's hemsida och om den stämmer så svarar hojen väldigt bra på byte av avgassystem och mappning. Det man ser är att maxeffekten har ökat med 10 hp och att effekten vid ett lägre varvtal har ökat ca 20 hp jämfört med original. Effektkurvan ser i alla fall bra ut jämfört med original genom att effekten över hela varvtalsområdet har ökat rejält. http://www.avamc.se/produkter/product/de-basta-effektokningarna-med-power-commander-och-mappning/

Hur ser din kurva ut jämfört med AVA's? Lägg gärna upp den i tråden så är det lättare att kunna se om något är knas.

Du kan räkna med 12% effektförlust. D v s om effekten på hjulet t.ex. är 70 hp är effekten på veven 70/0,88=80 hp

Last edited:
producttext14_center.jpg

KAWASAKI ER6 21hk/49% ÖKNING VID 7500RPM FRÅN STANDARD – LEOVINCE SLIP-ON, PCIII OCH MAPPNING

Detta är från AVA MC, jag ska scanna in min kurva så lägger jag upp den senare

På min 954 fick jag ut 3hk till på pipa och mappning. Det som jag tyckte skiljde var en mycket roligare effektkurva :)

Det intressanta är bara om dom mappat den före och efter justeringar!
På ex RG Enginering i Falkenberg visar min Fireblade -08 Med helsystem och HRC kabelhärva 150 hk... Vet en utav toppförarna som gjort både det ena och det andra med motorn och den har 156 hk i samma bänk. Denna bänken byttes i våras hade visat drygt 170-175 på min hoj.
På en annan bänk med gatdäck ist för slicks och nysmord kedja kan det stå 185 hk...
Det intressanta hade varit om du bänkat den innan du bytte allt på hojen.

producttext14_center.jpg

KAWASAKI ER6 21hk/49% ÖKNING VID 7500RPM FRÅN STANDARD – LEOVINCE SLIP-ON, PCIII OCH MAPPNING

Detta är från AVA MC, jag ska scanna in min kurva så lägger jag upp den senare

vart ska det vara 49% ökning?

Det skiljer mellan alla bromsbänkar i landet och många av dom lämnar en högre siffra än vad som verkligen stämmer... Jag har en SP1, den har 135hk original i motorn (blir ca 117hk på hjulet), efter PC3, filter, slipon och diverse andra moddar slutade den med 125hk på hjulet, det motsvarar en ökning med 9% vilket borde vara ca 140 i motorn.
Det är svårt att höja effekten med mer än 10% utan att göra/byta många saker.... Nu bänkade jag inte min hoj innan så alla dessa siffror är inte 100% riktiga... Jag sak dock mappa om min i år igen eftersom jag bytt hela luftburken nu oxå... då kan jag se hur mycket den gjort!:tummenupp

Enligt kurvan är det 50% effektökning strax under 7000 rpm. Även om det låter otroligt mycket kan det inte uteslutas vara möjligt om man utgår från ett system som verkligen stryper effekten och att hojen original är mappad för att klara avgaskrav med höga AFR värden.

OM kurvan stämmer och jag tvivlar på att AVA har fabricerat en kurva som de lägger ut på nätet (även om det inte kan usteslutas) så är detta en kanonmodifiering för ER6:or. På andra hojar skulle det krävas ett turboaggregat för att förändra kurvan på samma sätt, det är det som gör att det känns lite lurt... Ser fram mot TS effektkurva men som andra har sagt är det en brist om inte finns en mätning i samma bänk före modifiering.

Har ju vart uppe ganska många gånger hurvida slipon och öppnare filter gör mirakel med motorn...

Jag fick iaf tipset när jag köpte slipon till min hoj att "du skall göra det för ljudet och placebon" inte för att det kommer gå så mycket snabbare.

Dessutom fick jag rekommendationen att inte byta luftfiltret då massamätare och lambdasonder kan ta stryk av det, högre flöde= högre temp som sliter mer på grejerna..
och trots allt ger en ganska liten effektvinst iaf på min hoj.

Nu kör jag ju inte någon raket direkt heller så 77 eller 80 hk på veven spelar ju mindre roll men det hörs iaf när jag kommer :-)

Max uppmätt effekt Original: 58,11 bakhjuls-hk / 0,87 = 66,8 vev-hk

Max uppmätt effekt Slip-on + mappning: 68,23 bh-hk / 0,87 = 78,4 vev-hk

(78,4-66,8) / 66,8 = ca 17% effektökning

Vad är problemet? Din hoj o moddarna funkar ju som de ska ju...

Last edited:
Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard