Föräldrar; Hur får ni era ungar att sova?

Vid något tillfälle drog jag mig till minnes något jag hört om sånna däringa "sjalbarn"... att de gillar att vara "inpackade" så jag testade att bädda in honom som ett litet paket...

Inte ens jag hade kommit på tanken att anklaga dig för att linda in oskyldiga barn i palestinasjalar för att indoktrinera dem.

10-40 min lät väl inte som nån katastrof? Ungefär som nån skrev, gå inte dit direkt ungen skriker lite. Ibland verkar det dessutom som om det är svårare för glinen att somna om de är FÖR trötta. Om det dessutom hörs lite prat, tv och annat ljud så kan det vara lugnande.

Tror att bebben behöver härdas;). Är det under -20-25 så får junior ibland sova inne då han skall ta en tupplur på dagarna.

Men du är ju som vanligt ca 15 år efter ;)

17...

Jag vet inte hur vi bar oss åt, men vi fick bägge ungarna att sova bra själva, TOM den äldste som hade kolik så fort vi fick bukt med det.

Vi var rörande överens om att inte ha barn i våran säng, och det slapp vi.

Dom sov gott oavsett om det var ljust eller mörkt, tyst eller ett jäkla oljud, hemma eller borta eller om vi bara la dom på en säng/soffa någonstans när vi var bortbjudna och det blev sent.

Jag tror att hemligheten är att inte dalta och göra det så märkvärdigt, det är fan inte raketvetenskap att få barn, man ska inte läsa en massa "mamma-tidningar/böcker" och familjeliv.se

Vi skötte allt på en höft, och det fungerade.

Vi körde 5minuters metoden när vår dotter var 8månader.. tog 2nätter sen somnade hon helt utan problem kl 19 å vaknade runt 8 tiden... Nu 5år senare går hon fortfarande och lägger sig 19 å somnar själv å vaknar runt 8 tiden...

Jävlar vilken respons det var här då, jag hann inte mer än en snabbis med frugan innan det var två sidor i tråden :crash
5-minutersmetoden låter som att det är värt att titta på helt klart :tummenupp

Vi har testat att låta henne sova mindre på dagarna men det går inte alls då, hon blir sur och grinig ganska fort runt 3-tiden.
Ibland missar hon sin tupplur vid 5-snåret på eftermiddagen och då brukar det faktiskt vara ännu svårare att få henne i säng :(

Som sagt, om vi inte ger henne välling så vaknar hon oftast runt 6-snåret men ibland sover hon 12 timmar i sträck. Vi ska försöka hoppa över vällingen på natten hädanefter och istället pula henne proppfull med mat vid 7-tiden.

Rutiner och en fast hand, precis som med hundar. Redan innan vi skaffade barn så hade jag bestämt att hon skulle sova i sitt eget rum samma dag hon slutade amma. Det kan aldrig vara bra för ett barn att få sin sömn störd, och jag är rädd om privatlivet och vill inte ha en knodd som förstör det.
Eftersom jag dessutom kollar på tv/film i sängen så skulle det inte funka av den anledningen heller...

Som sagt, tack för era svar och jag ska genast läsa på om den där metoden! Men fortsätt gärna dela med er av era erfarenheter, alltid nyttigt att lära sig vad som är rätt och "fel" :)

Är det bara jag som får den här känslan?

Curling-Game-Scoring-A-Brief-Description-of-the-Sport.jpg

Är det bara jag som får den här känslan?

Curling-Game-Scoring-A-Brief-Description-of-the-Sport.jpg

Vad är det du försöker säga? Att jag skulle vara en curlingförälder? Knappast pysen, min unge ska vara väluppfostrad och stå rak i ryggen och bara svara på tilltal. Men likförbannat så är det svårt att få lillskiten att somna och därför frågar jag efter tips här.
Så har du inga bra tips kan du bespara oss fler lustigheter.

Finska rycket förmodar jag...:D

Alltid :tummenupp

Last edited:
Värst vad svårt det måste vara med ungar, jag själv var visst kungen av sömn när jag var liten.
Nappen kastade jag iväg och så tog jag morsans hand och la rakt över ansiktet = facepalm
Sen sov jag som en stock och inget väckte mig.
Jag lyckades till och med somna bakom ljudanläggningen på mammas 40-års kalas =D

ja men om folk kunde vara lite konsekventa. Jag hoppas att man är starkare än en 7 åring och lyfter ut denne ur sin egen säng, jag vet att det lätt att säga, men för bövelen, man har väl själv varit unge.

Tycker du ska återkomma i ämnet när du har egna ungar!
Jag har 3 stycken, den äldsta 19år och den yngsta 7år.
När den äldsta var ca 5-6år slutade han komma in till oss och sova, då började mellanungen komma in och terrorisera, när hon väl vart 5-6år slutade hon med det och då tog lillfjant över beteendet.
Jag/vi har provat det mesta för att få dom att sova i egen säng men nog kommer dom smygandes på natten.
Vi har gått in med dom i deras säng igen men efter att ha gjort det några gånger per natt tröttnar man.

hon rullar runt som en galning och försöker ställa sig mot sänggallret men man lägger ner henne hela tiden.

Så, har ni några idéer? Jag har så kort tålamod så nu fick tjejen natta henne men då bliv vi osams för att det alltid är hon som får sköta det.

När hon väl sover så går det bra, då sover hon till 6 av sig själv men eftersom vi (ok, tjejen) går upp och trycker i henne en flaska välling klockan 4 så sover hon till 8 på morgonen, ibland framåt 9.
Sen är hon vaken till 10 på förmiddagen och då är det dags för att sova 3 timmar

Vad lustigt, här är det EXAKT likadant
Samma tider. Rubbet. Vår kille är 13 månader nu och det börjar faktiskt bli bättre. Du måste lajja mycket med henne på kvällen innan läggdax. Försök hålla henne vaken så länge som möjligt. Bättre att hon får vara uppe än att ni skall försöka få henne att sova i 40 min.....

Last edited:
Fan tar din unge välling? Jävla lyx, hon tar säkert nappen också. :gnissla

Nu är det ju så här att alla ungar är jävligt olika och det som funkar för den ene behöver inte alls funka för den andre. Man blir så sjukt trött på folk som ska komma med goda råd som minsann fungerade hur bra som helst på deras unge och det är ju bara att osv.

Men, rent spontant tycker jag att du borde testa att tvinga henne vara uppe till runt 11-12 på förmiddagen istället och sedan skippa den där luren på eftermiddagen. Säkert nån som redan har skrivit det iofs men jag orkar inte läsa alla råd, jag har redan hört dem minst en gång redan och kan redan alla knep. Femminutersmetoden känns som den funkar bättre på mindre barn. Var beredd på att det skär till rätt bra i hjärtat att lyssna på de skriken. Som tur är kommer hon älska dig lika mycket nästa morgon igen. Eller så har hon blivit så stor nu så att hon minns och kommer hata dig för evigt. :D

Lycka till.

Nu är det ju så här att alla ungar är jävligt olika och det som funkar för den ene behöver inte alls funka för den andre. Man blir så sjukt trött på folk som ska komma med goda råd som minsann fungerade hur bra som helst på deras unge och det är ju bara att osv.

+1 på det.
De är verkligen sjukt olika.
Och som lök på laxen förändras detta konstant,
det som var standard vid 12 månader funkar inte
alls vid 18 månader. Å sen kommer lillasyster och
allt omkullkastas igen.

Och två punkter apropå sexproblemet:
1-Testa 2 minutermetoden!
(A la Magnus Uggla.)
2-Har man sex kan följden bli ett till barn!
(Barnaskaran är självbegränsande.)

:)

/e

Man kan klia på ryggen med. typ mellan skulderbladen.
Inte för att jag har egna barn, men de jag testat att göra det på brukar somna ganska fort. Även fullvuxna töser.

Fotmassage!!!:tummenupp

(Fast det kanske funkar enbart pa fullvuxna toser?)

Tycker du ska återkomma i ämnet när du har egna ungar!

Typiskt "jag-har-barn-sa-jag-vet-allt-om-allt" svar. Fuck vad trist!

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...