vad tror ni nya wikileak avslöjandet kommer handla om ?

Själv tror att jag en sittande regering klarar sitt bäst med en viss del arbete som inte läggs ut i det offentliga rummet.

Då har vi motsatt åsikt - där min bygger på, att allt som kan göras utan insyn kommer förr eller senare göras på ett utomordentligt fult sätt, ofta för egen vinnings skull - och får väl lämna det därhän, men avslutar med en liknelse: Ditt och din frus förhållande klarar sig nog bäst ifall din fru inte berättar om alla snedsteg hon gör. Framförallt får hon en lugnare vardag och arbetsro. ;)

Bara titta på varför folk röstade för eurosamarbetet... de tyckte att det skulle bli skönt att slippa växla pengarna vid semester i europa. :död

En liten tankevurpa där. Svenska folket röstade nej till Euron och tillhör nog en av de mer EU kritiska medborgarna. Man röstade ja till EU samarbetet med väldigt liten marginal. Jag undrar idag om man inte hellre sett att spanska pesetas, fransk franc och italienska lire fortfarande fanns kvar. Reskassan har blivit betydligt tunnare för svensken om han vill resa i dessa länder.

En liten tankevurpa där. Svenska folket röstade nej till Euron och tillhör nog en av de mer EU kritiska medborgarna. Man röstade ja till EU samarbetet med väldigt liten marginal. Jag undrar idag om man inte hellre sett att spanska pesetas, fransk franc och italienska lire fortfarande fanns kvar. Reskassan har blivit betydligt tunnare för svensken om han vill resa i dessa länder.

Nope, ingen tankevurpa, skrev inte att de som röstade ja vann valet... bara att många som röstade ja hade det som grund till sin inställning. ;)

Bara för att svenska folket vet saker så innebär inte det att svenska folket styr Sverige varje dag. Vi har valt en regering och riksdag som gör det. Däremot skulle det väl ändå vara ganska trevligt att få styra en gång vart fjärde år och göra sitt val utifrån korrekt information?

Men vad har korrekt information om det svenska styret med Wikileaks yttranden att göra :va Knappast något misstänker jag.
Det luktar lite gräsrotslobbyism gällande detta, att vi absolut måste se till att allt kommer fram i ljuset :mattias

Återigen, vad ska ni göra med "uppgifterna"? Grunda era politiska beslut på dem, eller bara dämpa er nyfikenhet?

Men vad har korrekt information om det svenska styret med Wikileaks yttranden att göra :va Knappast något misstänker jag.
Det luktar lite gräsrotslobbyism gällande detta, att vi absolut måste se till att allt kommer fram i ljuset :mattias

Återigen, vad ska ni göra med "uppgifterna"? Grunda era politiska beslut på dem, eller bara dämpa er nyfikenhet?

Det värsta med att göra informell information offentlig är att folk reagerar på det och agerar utifrån det som kanske bara är på diskussionsnivå eller liknande.
Sånt ser man dagligen på börsen, när ett företag ses diskutera med ett annat så går rykten om uppköp, sammanslagningar, gemensamma produkter och allt möjligt och helt plötsligt stiger den enes aktie med 10% på helt ogrundade rykten.

Nej, jag står för min åsikt att gemene man inte är redo/mogen för att ha tillgång till all information.

Jag läste det där i NY Times igår. Rätt beklämmande faktiskt. Vem vet kanske någon myndighetsperson sitter och läser vad vi skriver här på forumet i dessa frågor och registrerar oss. Kunde inte bry mig mindre och hoppas att studenterna på Columbia gör detsamma. Det rör sig om oerhört begåvade personer som läser där. Jag vet det för jag har personligen varit på skolan och umgåtts med studenter därifrån. Oerhört berikande.

Det behövs inte, det vi skriver fångas i i filtret som FRA har fått av USA och allt vi skriver här exporteras dit, så ingen av oss lär få något semestervisum där någonsin, än mindre lär vi få flytta dit.

Hade USA varit en människa skulle den låsas in på psyket med diagnosen Paranoid.

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article3033210.ece

Det värsta med att göra informell information offentlig är att folk reagerar på det och agerar utifrån det som kanske bara är på diskussionsnivå eller liknande.
Sånt ser man dagligen på börsen, när ett företag ses diskutera med ett annat så går rykten om uppköp, sammanslagningar, gemensamma produkter och allt möjligt och helt plötsligt stiger den enes aktie med 10% på helt ogrundade rykten.

Nej, jag står för min åsikt att gemene man inte är redo/mogen för att ha tillgång till all information.

Att börmäklarna reagerar som de gör kan inte "vanligt folk" belastas för. Det är knappast den lille enskilde medborgaren som skapar plötsliga 10% upp och nedgångar på börsen. Det är snarare börsmäklarna som inte är mogna att ta del av "skvaller"-informationen.

Men det handlar inte om vad man är mogen för, utan att vi lever i en demokrati där även de minde intelligenta har rätt att få reda på vad som sker i landet och ha sina egna åsikter.

Det behövs inte, det vi skriver fångas i i filtret som FRA har fått av USA och allt vi skriver här exporteras dit, så ingen av oss lär få något semestervisum där någonsin, än mindre lär vi få flytta dit.

Hade USA varit en människa skulle den låsas in på psyket med diagnosen Paranoid.

fy fan... :död

Last edited:

Ja, det verkar folk inte förstå. De är nyfikna och tror sig vara tillräckligt smarta för att sortera ut det som inte stämmer och bara ta åt sig av det som verkligen är korrekt och erkänt.

Tyvärr så ser ju verkligheten inte ut på detta viset, men tydligen så är censur ALLTID dålig enligt vissa :död

Men det handlar inte om vad man är mogen för, utan att vi lever i en demokrati där även de minde intelligenta har rätt att få reda på vad som sker i landet och ha sina egna åsikter.

Absolut, men återigen; Vad har detta med Wikileaks påståenden att göra? Har det kommit fram saker som är avgörande för svenskarnas framtid, skulle det ha varit negativt om vi INTE hade fått reda på det?
Överväger fördelarna nackdelarna? Om inte, varför ska vi då ta del av detta och varför skulle de styrande makthavarna i världen INTE försöka lägga locket på om det inte gjorde så stor skada?

Last edited:
Absolut, men återigen; Vad har detta med Wikileaks påståenden att göra? Har det kommit fram saker som är avgörande för svenskarnas framtid, skulle det ha varit negativt om vi INTE hade fått reda på det?
Överväger fördelarna nackdelarna? Om inte, varför ska vi då ta del av detta och varför skulle de styrande makthavarna i världen INTE försöka lägga locket på om det inte gjorde så stor skada?

Nu var mitt svar inte riktat direkt om wikileaks utan rent allmänt. Desssutom är det bara början och det finns många dokument kvar...

Ja, fördelarna överväger nackdelarna för att censur hör inte till en demokrati (undantaget den allra viktigaste försvarshemligheterna givetvis).

Nu var mitt svar inte riktat direkt om wikileaks utan rent allmänt. Desssutom är det bara början och det finns många dokument kvar...

Ja, fördelarna överväger nackdelarna för att censur hör inte till en demokrati (undantaget den allra viktigaste försvarshemligheterna givetvis).

Ok, jag syftar ju enbart på Wikileaks så jag kan inte göra en bedömning i det du syftar på i så fall.
Självklart finns det saker som ska komma fram inom tex den svenska politiken, men jag har mycket svårt att tro att det ska komma från något som Wikileaks.

En viss form av censur anser jag höra hemma i alla former av folkstyren, vissa mer än andra då om man ser till tex Kina där censuren är rejält tilltagen. Vilket den givetvis bör vara med tanke på styret.
Den formen av censur jag förespråkar innehåller bland annat just försvarshemligheter som du säger, något som Wikileaks säga läcka eller har jag fått det om bakfoten?

Sen har vi ju PUL som är en form av censur i den bemärkelsen att den skyddar personen. Men hur många vill inte veta namnet på tex pedofilerna i sin hemstad, våldtäktsmännen etc? Som tur är så får vi inte alltid som vi vill, då skulle vi ha betydligt fler pöblar misstänker jag.

Att det vi skriver samlas upp av FRA förutsätter att trafiken på spothoj.com går utanför landets gränser. Det kanske den gör. Jag vet inte svaret på den frågan och det är inte heller något jag går och funderar på när jag skriver dessa rader. Man kan ju nästan förutsätta att att det som skrivs på hotmail och gmail till vänner och bekanta också samlas upp av FRA. Det är heller inget jag går och funderar över.

Jag tror faktiskt inte att någon av oss kommer att få några problem att få semestervisum till USA eller permanent tillstånd om vi uppfyller övriga krav man ställer baserat på det som skrivits här. Vi diskuterar tankar kring wikileaks och USAs utrikespolitik allmänt sett som vi uppfattar den från ett svenskt perspektiv.

Mot ljuset av det som framkommit tycker jag ändå att Sverige bör se över sina lagar en gång till. Det känns inte vidare bra när utländska observatörer tittar på vår lagstiftning och säger att vi har försvagat integrationsskyddet för våra egna medborgare. Jag vill då inte leva i ett Gestaposamhälle.

Jag vill inte heller leva i ett samhälle där det går snabbare att sätta sig i bilen och köra till Arlanda för ett anknytningsflyg till utlandet än att köra till lokala flygplatsen och checka in flyga till Arlanda och checka in igen på anknytningsflyget. Säkerhetstänkandet är absurt. Tror knappast att terroristerna sprängt massor med flygplan om man slappnat av lite mer. Varje gång man går igenom en säkerhetskontroll känns det som man är på väg in i ett fängelse. Skillnaden är att man förhoppningsvis slipper ta av sig alla kläderna.

Vad gör politiker som har information och "uppgifter"? Grundar sina politiska beslut på dem såklart. Varför får inte befolkningen göra detsamma? Politiker är inte övermänniskor, vissa av dem är lika korkade som alla andra, vissa tar beslut fattade på känslomässiga grunder, vissa tar beslut de fått matade i sig från lobbyister, så att de kan hantera information bättre än den genomsnittliga befolkningen köper jag inte.

Ibland kan ett rykte blåsas upp till oanade proportioner och folk kan dra felaktiga slutsatser och agera därefter. Med korrekt information hade det kanske inte hänt, utan det hade visat sig att ryktet som uppstod saknade grund.

Säkerhetstänkandet är absurt. Tror knappast att terroristerna sprängt massor med flygplan om man slappnat av lite mer. Varje gång man går igenom en säkerhetskontroll känns det som man är på väg in i ett fängelse. Skillnaden är att man förhoppningsvis slipper ta av sig alla kläderna.
Fullständigt off-topic men när jag flög hem från London i somras så funderade jag på vad som skulle hända om terrorister sprängde säkerhetskontrollen. Det fanns ju flera hunda personer där, skulle onekligen vara lite ironiskt...
Plus att man sedan hade fått flytta ut kontrollerna utanför flygplatsen!

För övrigt ser jag inget problem med Wikileak. Öppenhet är bra, staten finns till för mig, inte tvärtom.
Och vi kan kanske få svar på var Elvis lever, var de spelade in filmen "från" månen, frimurarnas planer och andra hemligheter staten har för oss!

Vad gör politiker som har information och "uppgifter"? Grundar sina politiska beslut på dem såklart. Varför får inte befolkningen göra detsamma? Politiker är inte övermänniskor, vissa av dem är lika korkade som alla andra, vissa tar beslut fattade på känslomässiga grunder, vissa tar beslut de fått matade i sig från lobbyister, så att de kan hantera information bättre än den genomsnittliga befolkningen köper jag inte.

Ibland kan ett rykte blåsas upp till oanade proportioner och folk kan dra felaktiga slutsatser och agera därefter. Med korrekt information hade det kanske inte hänt, utan det hade visat sig att ryktet som uppstod saknade grund.

Problemet är att det oftast blir uppgifter som kommer gemene man tillhanda som är totalt tagna ur sitt sammanhang och därmed blir feltolkade till tusen, men det är sånt som säljer lösnummer av "nyhets"redaktionerna.

Problemet är att det oftast blir uppgifter som kommer gemene man tillhanda som är totalt tagna ur sitt sammanhang och därmed blir feltolkade till tusen, men det är sånt som säljer lösnummer av "nyhets"redaktionerna.
Men det är ju en fullt accepterad teknik här på SH. Folk uttalar sig mest efter hypotesen att bara man skriker högt och ofta så har man rätt och förmågan att värdera sitt egentliga kunnande inom olika områden är ju i många fall obefintlig. kan man bara googla så vet man också hur saker och ting ligger till.

Kolla debatter här om klimatförändringar, islam, kriminalitet, 9/11 m.m. och funderar på hur många av de som uttalar sig som verkligen har studerat ämnena och hur mycket som baseras på en bra sökmotor eller rykten. Tvärtom är det ofta en klart antiintellektuell hållning och inget ersätter egna upplevelser eller kompisens kusin som jobbar här eller där.

Säger inte att det är fel, tvärtom så tror jag att det är viktigt i en demokrati att alla får chansen att uttala sig, så även om det våra politiker gör. Plus att om systemet är öppet finns det kompetent folk som kan göra jobbet åt mig. Inte f-n tänker jag läsa 300.000 wikileaks dokument. Jag får lita på att Janne Josefsson och andra gör det åt mig.

Fenomenet Wikileaks känns som en logisk följd av alla åtgärder mot västvärldens befolkning bokförda under "säkerhet". All mailkonversation måste spåras, för att hindra grova brott sägs det. En person med lite datorkunskaper begriper att bovarna inte skickar meddelanden i klartext om nästa stora kokainskeppning mellan al@capone.com och bugsy@moran.com. Och givetvis har staterna datorkunnig personal som också känner till detta, så vafan är det frågan om, EGENTLIGEN?

Wikileaks är ett resultat av korrumperade stater och en massmedia som gått från att vara granskande till underhållande.

Fullständigt off-topic men när jag flög hem från London i somras så funderade jag på vad som skulle hända om terrorister sprängde säkerhetskontrollen. Det fanns ju flera hunda personer där, skulle onekligen vara lite ironiskt...
Plus att man sedan hade fått flytta ut kontrollerna utanför flygplatsen!

Det är ju en populär metod för palestinska självmordsbombare. Ställ dig i kön till en säkerhetskontroll (finns ju massor där inte bara på flygplatser) och utlös bomben....

Det är ju en populär metod för palestinska självmordsbombare. Ställ dig i kön till en säkerhetskontroll (finns ju massor där inte bara på flygplatser) och utlös bomben....

I Dublin sker det bombkontroll vid ingång till själva flygplatsen... i alla fall sist jag var där, dels med scanner och bombhundar som sniffar igenom det mesta.

I Dublin sker det bombkontroll vid ingång till själva flygplatsen... i alla fall sist jag var där, dels med scanner och bombhundar som sniffar igenom det mesta.

Vilket alltså innebär att det finns massor av folk där och de kan smälla av en bomb vid den kontrollen?

Vilket alltså innebär att det finns massor av folk där och de kan smälla av en bomb vid den kontrollen?

Njae, skulle jag inte påstå, blir ingen direkt kö utan det går raskt samt att det är vid flera ingångar.

Men så har ju Irland/Storbrittanien lite erfarenhet av att hantera folk med bomber.

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back