vad tror ni nya wikileak avslöjandet kommer handla om ?

Jag blir irriterad över alla fjantar som leker Janne Josefsson på internet och minsann vet att yttrandefriheten går hur långt som helst och att allt ska fram till varje pris.
Varför? Vad vinner man på det? Ok, stillad nyfikenhet men sen då?

Jag tycker att det är medborgarnas rättighet att veta vad deras folkvalda regering sysslar med.

Jag skulle hemskt gärna vilja veta om vi stödde AlQuaida med vapen och pengar och ritningar på Amerikanska ambassaden till exempel.

Likväl vill jag veta om vi stödjer någon annan.

Det är min rättighet i en demokrati att veta.

Vad är det som ger lekmännen rätt att granska granskarna då?
Är folk så förbannat jävla dumma i huvudet att de tror att de kommer ta skada av något som tex FRA eller liknande? Nu är jag inte för det hela, men en del verkar ju aktivt motarbeta något som varken gör till eller från.

Om det varken gör till eller från verkar det ju än mer onödigt att lägga skattepengar på att införa det.

Om det varken gör till eller från verkar det ju än mer onödigt att lägga skattepengar på att införa det.

Absolut, jag säger inte emot på den punkten.

Jag tycker att det är medborgarnas rättighet att veta vad deras folkvalda regering sysslar med.

Jag skulle hemskt gärna vilja veta om vi stödde AlQuaida med vapen och pengar och ritningar på Amerikanska ambassaden till exempel.

Ok, och då är det rätt väg att gå genom att ta del av "stulna" (eller hur har de kommit över dem?) dokument utan källhänvisning och dylikt?
Se det så här; Det regeringen vill att vi ska få reda på är en rättighet för oss att veta. Resten misstänker jag att de undanhåller för vårt eget bästa som sagt.
Säkerligen förekommer det mycket smutsigt som dock bör komma fram i dagsljus men jag tror inte att det överväger de negativa effekterna vi kommer se av det här.

Last edited:
Tror starkt han är oskyldig, men samtidigt kan jag inte undvika att hela tiden tycka han se ut som en pedofil/våldtäktsman... utseende-mässigt alltså, hans personlighet känner jag knappt till. Men tycker han verkar vara en vettig och väldigt modig människa.

Jag har alltid vetat att han är en liten gris. Det ser man direkt på hans vessleutseende. Och som vanligt ledde mina fördomar mig till ett korrekt resultat. Extremvänster, maktgalen och ambulerande cirkustattare är han tydligen också. Förvånar mig inte det minsta. In på anstalt med honom bara.

Edit. Det räckte med att höra hans namn första gången faktiskt så visste jag direkt att det var nåt fel på honom. Otroligt kissigt namn. Det finns dock nåt positivt med om han vinner i våldtäktsmålet och det är att ärketönten Borgström då förlorar.

Last edited:
Intressanta artiklar i anknytning till artikeln som han hänvisar till i texten. Bland annat den från reporter utan gränser.

Goo China som jag skrev till katten är fan nära:
http://mashable.com/2010/12/05/wikileaks-columbia-university-state-department/

Land of the free, eller vad kallar dom sig? :va

Edit:
http://dyspne.wordpress.com/2010/12/07/ironin-ar-fullkomlig/
The United States is pleased to announce that it will host UNESCO’s World Press Freedom Day event in 2011, from May 1 – May 3 in Washington, D.C. UNESCO is the only UN agency with the mandate to promote freedom of expression and its corollary, freedom of the press.

Last edited:
Se det så här; Det regeringen vill att vi ska få reda på är en rättighet för oss att veta. Resten misstänker jag att de undanhåller för vårt eget bästa som sagt.

Vilken information skulle de vara bättre lämpade att hantera än resterande medborgare i staten? :confused:

Goo China som jag skrev till katten är fan nära:
http://mashable.com/2010/12/05/wikileaks-columbia-university-state-department/

Land of the free, eller vad kallar dom sig? :va

Jag läste det där i NY Times igår. Rätt beklämmande faktiskt. Vem vet kanske någon myndighetsperson sitter och läser vad vi skriver här på forumet i dessa frågor och registrerar oss. Kunde inte bry mig mindre och hoppas att studenterna på Columbia gör detsamma. Det rör sig om oerhört begåvade personer som läser där. Jag vet det för jag har personligen varit på skolan och umgåtts med studenter därifrån. Oerhört berikande.

Ok, och då är det rätt väg att gå genom att ta del av "stulna" (eller hur har de kommit över dem?) dokument utan källhänvisning och dylikt?

Ursäkta mig, men jag minns att Amerikanska och Tyska myndigheter var ytterst intresserade av att köpa det register med kunder bestående av utländska kontoinnehavare som en anställd på en Schweizisk bank samlat på sig. Uppgifter som senare även fler skattemyndigheter i fler länder skulle ta del av. Ursprungligen var detta stulna uppgifter. Är detta mer rätt?

Wikileaks uppgifterna från ambassaderna kunde ca 3000 000 anställda ta del av på olika departement i USA. Vore man så rädd att detta skulle läcka ut borde man begränsat tillgången till dem. Om 3000 000 människor har haft tillgång till det så tror jag nog att även utländska stater haft tillgång till dem. Skillnaden nu är att allmänheten fått lite insyn. Av det som kommit fram så här långt tycker jag att det faktiskt är saker som förtjänar att komma ut i dagsljuset. Några av världens mer ansedda tidningar har fått tillfälle att granska innehållet. För första gången på väldigt länge känns det som om journalisterna gör något vettigt när de granskar makthavarnas förehavanden.

Jag läste det där i NY Times igår. Rätt beklämmande faktiskt. Vem vet kanske någon myndighetsperson sitter och läser vad vi skriver här på forumet i dessa frågor och registrerar oss. Kunde inte bry mig mindre och hoppas att studenterna på Columbia gör detsamma.

Finns en viss risk att inresetillstånd kan bli svårt i framtiden, det var väl det som var informationen UD inte ville ha på papper, vilken information som skickas vidare i deras "slippa visa"-sammarbete.

Ja, om regeringen stödde AlQuaida med vapen, pengar och ritningar till amerikanska ambassaden och valde att hemlighålla det för folket skulle det vara synnerligen välkommet att ta del av det via stulna dokument.

Visst saknas det källhänvisning, men väldigt mycket går ju att kontrollera om man vet VAD man ska kontrollera.

Tex kan man ju kontrollera om om Amerikanska ambassaden sprängs i bitar av AlQuaida med vapen som på ett mystiskt sätt befinner sig i landet, om dom vet precis vilka delar av byggnaden dom ska sikta på, och om gärningsmännen mystiskt försvinner utan spår.

Då verkar ju dom läckta dokumenten stämma.

Om då samma källa läcker information om att USA spionerer på sveriges befolkning från sin ambassad kan ju även den läckan vara trovärdig.

[YOUTUBE-ID]fQ4RhCQIANE[/YOUTUBE-ID]
:hihi

Kan man se på en människa ifall han eller hon kör sporthoj också? Eller utseendemässigt föredrar ICA framför Konsum? Eller föredrar kriminaldeckare framför självbiografier? :confused:

Jajemän, kör personen i fråga sporthoj så blir man kär i personen... så har det alltid funkat och så kommer det alltid att funka (mellan könen alltså)
ICA framför Konsum... det är lite svårare men inte omöjligt, man ser det på plånboken... och favoritgenre gällande böcker ser man på om näsan tippar uppåt eller neråt.

:tungan

Vilken information skulle de vara bättre lämpade att hantera än resterande medborgare i staten? :confused:

Du menar de högutbildade statstjänstemännen kontra det lågutbildade fotfolket? Antagligen en hel del...

Det är lite som en syjunta den här tråden :D

Förmodligen en hel del då svenska folket har en tendens att se ungefär lika långt som näsan räcker.
De skulle dra bort hela afganstyrkan direCkt när Aftonbladet skickar upp nån snyftnyhet, de skulle inte betala några stödlån till något land alls då man "istället kan köpa skolböcker för pengarna" och de skulle ge bort sjukpenning till var och varannan som hostar lite i Aftonbladet.

Bara titta på varför folk röstade för eurosamarbetet... de tyckte att det skulle bli skönt att slippa växla pengarna vid semester i europa. :död

Förmodligen en hel del då svenska folket har en tendens att se ungefär lika långt som näsan räcker.
De skulle dra bort hela afganstyrkan direCkt när Aftonbladet skickar upp nån snyftnyhet, de skulle inte betala några stödlån till något land alls då man "istället kan köpa skolböcker för pengarna" och de skulle ge bort sjukpenning till var och varannan som hostar lite i Aftonbladet.

Bara titta på varför folk röstade för eurosamarbetet... de tyckte att det skulle bli skönt att slippa växla pengarna vid semester i europa. :död

Bara för att svenska folket vet saker så innebär inte det att svenska folket styr Sverige varje dag. Vi har valt en regering och riksdag som gör det. Däremot skulle det väl ändå vara ganska trevligt att få styra en gång vart fjärde år och göra sitt val utifrån korrekt information?

Bara för att svenska folket vet saker så innebär inte det att svenska folket styr Sverige varje dag. Vi har valt en regering och riksdag som gör det. Däremot skulle det väl ändå vara ganska trevligt att få styra en gång vart fjärde år och göra sitt val utifrån korrekt information?

Själv tror att jag en sittande regering klarar sitt bäst med en viss del arbete som inte läggs ut i det offentliga rummet.

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back