Bästa kompaktkamera för <1500kr?

• Thread starter Thread starter Zee
  • Start date Start date

Vilken kamera för under 1500kr bör jag köpa?

• Antal röstningar
    0

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Tänkte komplettera min Canon Systemkamera med en point-and-shoot som man har med sig alltid (har barn så man vill inte missa ett enda Kodak-moment).

Blev sugen på netonnets Samsung PL200 i äkta plast för endast 1400 bruna bananer. Den har 7x optisk zoom, optiskt + digital bildstabilisator och filmar i HD (.H264). 3" skärm.

Men sen finns Canon Ixus 130 för 1500, i aluminium vilket jag gillar. Den får toppbetyg, men har bara 4x optisk zoom. Optiskt + digital bildstabilisator och filmar i HD. 2.7" skärm.

Mest bang-for-a-buck säger Samsung. Men man kanske ska safe:a och köra en gedigen Canon Ixus som man VET är bra.

Vad säger panelen?

IXUS alla dagar i veckan.
Man skall inte stirra sig blind på siffror när det gäller kameror.

Canon brukar leverera, men Samsung verkar helt ok på kompaktkameror.
Dessutom tror jag på din inställning att på en kompaktkamera är det kul med massor av zoom.
Har haft en superzoomkamera, en Olympus.
Det var jäkligt trevligt att kunna nå så långt, men kolla gärna så du isf har bildstabilisator, annars kan det bli suddigt utan stativ.
Dessutom tycker jag att du ska kolla lägsta brännvidden.
Är ju inte kul om du inte kan fota familjen runt bordet, utan bara få med svärfar.

Eftersom det är just "slita-upp-och-fota" borde väl inte några siffror vara intressanta såvida de inte skitkassa. Kompaktkamera vs pocketkamera är ju som dag o natt och det handlar väl egentligen om att bara få en bild.

Sikta på den som tar minst plats ;)

Canon fantast som man är tycker jag du ska sikta på en sån

Last edited:
Jag har stått i samma val och kval som du och det slutade med att jag handlade en lite dyrare kamera för att få vettiga inomhusbilder. Alla dom kamerorna i låga prisklasserna var inga höjdare just där och face it, många Kodak-moments med knoddar är inomhus.

Jag prutade på elgiganten, la 2500 spänn på en Panasonic LUMIX DMC TZ-10, den är faktiskt asbra på allt.

Panasonic-Lumix-DMC-TZ10-Black.jpg

Länk till Prisjakt

Antal gånger zoom är ju bara ett dåligt säljsnack, det intressanta är ju dom faktiska brännvidderna. Det är stor skillnad på att ha 10-50mm brännvidd (5ggr zoom) eller 20-100mm brännvidd (5ggr zoom). Ju kortare brännvidden är, desto större blir bildvinkeln, dvs är det mycket större skillnad mellan 10mm och 12mm än mellan 100mm och 102mm brännvidd, i det senare fallet är det nog knappt märkbart ens.

Ju större zoomomfång optik har, desto sämre blir det oftast, det är svårt att göra en glugg som är bra på allt. Lite som att det inte går att bygga en hoj som funkar till enduro, långsemester och tävla i RR med, utan att bygga om den mellan...

Antal gånger zoom är ju bara ett dåligt säljsnack, det intressanta är ju dom faktiska brännvidderna. Det är stor skillnad på att ha 10-50mm brännvidd (5ggr zoom) eller 20-100mm brännvidd (5ggr zoom). Ju kortare brännvidden är, desto större blir bildvinkeln, dvs är det mycket större skillnad mellan 10mm och 12mm än mellan 100mm och 102mm brännvidd, i det senare fallet är det nog knappt märkbart ens.

Ju större zoomomfång optik har, desto sämre blir det oftast, det är svårt att göra en glugg som är bra på allt. Lite som att det inte går att bygga en hoj som funkar till enduro, långsemester och tävla i RR med, utan att bygga om den mellan...

:tummenupp

Det bästa objektivet jag haft är t.ex ett fast 50mm objektiv. Sjukt bra kort till billiga pengar. Man får dock själv förflytta sig en meter då och då.

Canon, håller t.om för min familj (käring). är bara inne på den fjärde på 6år, vilket tro mig, är enastående.

Canon, håller t.om för min familj (käring). är bara inne på den fjärde på 6år, vilket tro mig, är enastående.

Skall man ha en hållbar så kan jag rekommendera en Olympus Mju (hur det nu skrivs), som är vattentät och stöttålig. Bytte till en sån efter att en Sony Powershot fick en stor stark...

Skall man ha en hållbar så kan jag rekommendera en Olympus Mju (hur det nu skrivs), som är vattentät och stöttålig. Bytte till en sån efter att en Sony Powershot fick en stor stark...

Den utan display? såg du inte att det var käringen som körde den:D

Jag har en Canon som studiokamera, min fjärde. Har inte bytt för att de gått sönder, utan för att vissa kräver ännu högre upplösning.
Damen har en Canon i fickformat som ta skitbra bilder.
Ang. småkameror tycker jag både Fujifilm och Sony verkar fota bra.
Tjejens syrra hade en lill-Nikon som fotade som skit, men det kanske var just den...
Kläm, testa och kräv att få se bilderna på dator.
Skulle jag gjort.

Canon är ungefär som kompakternas Volvo(gamla). Lite halvbäst på allt. Säkert kort.
Panasonic, Sony, Nikon gör heller inga dåliga grejer.
Bäst är nog för dig att leta fram tester och hitta den som är bäst på just det som du prioriterar mest.

Min polare köpte en olympus som var vattentät. Han lämnade tillbaka sin pga den ruskigt dåliga bildkvaliten. Jag har en Sony som jag är ruggigt nöjd med! Stryktålig som tusan med.

Oavsett vilken du väljer så är ett tips att pillra på kamerorna i förväg innan köpet, för en del har grymt små och jobbiga knappar att trycka på.

*/ ?>
Back