vad tror ni nya wikileak avslöjandet kommer handla om ?

Tror starkt han är oskyldig, men samtidigt kan jag inte undvika att hela tiden tycka han se ut som en pedofil/våldtäktsman... utseende-mässigt alltså, hans personlighet känner jag knappt till. Men tycker han verkar vara en vettig och väldigt modig människa.

Kan man se på en människa ifall han eller hon kör sporthoj också? Eller utseendemässigt föredrar ICA framför Konsum? Eller föredrar kriminaldeckare framför självbiografier? :confused:

Undrar var Assange hamnar nu? Guantanamo eller till Sverige och åtal för våldtäckt?

Ytterligare en komentar jag läste var en jämförelse med FRA och wikileaks. FRA bevakar befolkningen åt politikerna och det är helt i sin ordning eftersom den som har rent mjöl i påsen inte behöver oroa sig...
Wikileaks bevakar politikerna åt folket men det betraktas som spionage?

:va När jag var liten så hette det spionera även när man tittade genom fönstret in till grannen... :va trots att han inte var politiker. Men tiderna förändras väl...

Swerige har sedan 30talet signalspanat åt Natoländerna, till att börja med (39-45) mest åt britterna, under kriget tillät vi engelsmän att upprätta en signalspaningsenhet på Öland, som främst bevakade tyskarnas försök med V2 raketerna från Peenemunde.

1946 observerar svensk militär en hel del "objekt" som flyger i mycket hög fart över södra sverige, informationen vidarebefodras genast till USA eftersom det befaras vara robotar liknande V2 som testskjuts från Sovjet, vilket senare bekräftas av radioavlyssning.

I juni 1948 överlämmnar svensk militär ett omfattande spaningsunderlag rörande sovjetisk truppuppbuggnad till en Amerikansk underrättelseofficer.

I slutet av 1948 mottar svensk militär tre USA tillverkade signalspaningsmottagare i utbyte mot resultatet från signalspaningarna.

Den 26 januari 1949 lämmnade Sverige detaljerad information om femton sovjetiska radarstationer längst den baltiska, östtyska och polska kusten.

Under början av femtiotalet ökade det svensk/amerikanska signalspaningsutbytet som en konsekvens av det förändrade militära läget, bland annat Koreakriget, vilket medförde ett ökat amerikanskt behov av informatiom om dom sovjetiska styrkorna.
Sverige gav då ovärderlig information om sovjetiska militära aktiviteter.

Ett amerikanskt signalspaningsflygplan skjöts ner över östersjön (1949?), och svensk signalspaning gav vid handen att sovjet skulle fortsätta att skjuta ner alla amerikanska signalspaningsplan som patrullerade sträckan, varpå USA la ner sina flygningar och blev än mer beroende av svensk signalspaning i området.

USA gjorde sporadiska signalspaningsflygningar, men mötte motstånd och fick avbryta.

Efter nedskjutningen av den svenska signalspanings-Catalinan gjorde Sverige klart att dom behövde USA tillverkad signalspaningsutrustning för att kunna fortsätta att leverera information, varpå USA's ambassadör uppmanade Washington att "ge Sverige vad dom behöver" vilket inkluderade ett ersättningsplan.

Under 50talet byttes även flygradiosystemen i sovjet från HF till VHF som har mycket kortare räckvidd, då var det enbart Sverigee som kunde signalspana eftersom alla andra signalspaningsstationer låg utom räckvidd.

USA avsatte även 10miljoner dollar till att sätta upp en AN/FPS-17 radarstation i Sverige för att spåra sovjetiska missiler, men projektet stoppas för att amerikanarna inte kunde komma överens med Sverige om förutsättningarna.

Det var ingen liten antenn dom ville smälla upp:
an-fps-17.jpg

Kan man se på en människa ifall han eller hon kör sporthoj också? Eller utseendemässigt föredrar ICA framför Konsum? Eller föredrar kriminaldeckare framför självbiografier? :confused:

Japp, på vintern så blir sporthojjaren rastlös, grinig och vill mucka gräl på forum. :rolleyes:

Undrar var Assange hamnar nu? Guantanamo eller till Sverige och åtal för våldtäckt?

Ytterligare en komentar jag läste var en jämförelse med FRA och wikileaks. FRA bevakar befolkningen åt politikerna och det är helt i sin ordning eftersom den som har rent mjöl i påsen inte behöver oroa sig...

:va När jag var liten så hette det spionera även när man tittade genom fönstret in till grannen... :va trots att han inte var politiker. Men tiderna förändras väl...

Han kommer definitivt att bli utlämnad till USA så småningom av knähunden Sverige. :död

Last edited:

.

Det finns människor, sen finns det de som är lite mer.

Grisarna i Animal Farm någon? :D

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4227227

Visa stoppar överföringar till Wikileaks
Publicerat: kl 17:11, Ekot

Kontokortsföretaget Visa stoppar tills vidare alla överföringar till Wikileaks, uppger en talesman för bolaget.

Företaget stoppar Visa-betalningar på Wikileaks webbplats under tiden som Visa utreder hur verksamheten bedrivs och om den är emot Visas regler.

Liknande beslut har också tagits av kontokortföretaget Mastercard och nätbetalningsföretaget Pay-pal.

Motarbetade? Oooonej :)

Inte speciellt konstigt heller, jag tror nog att många politiker använder sitt inflytande för att få stopp på deras påhitt. Och det med rätta om du frågar mig.

Nej det gjorde jag inte.

Men när vi ändå är inne på vad du tycker..
Är det rätt att blockera erkända tidningars webadresser?
Rätt att frysa tillgångar för erkända tidningar som skriver negativa saker om de styrande?

Nej det gjorde jag inte.

Rätt att frysa tillgångar för erkända tidningar som skriver negativa saker om de styrande?

Jo, i NordKorea är det det...

Det har ju visat sig effektivt också, folk tror på vad regimen matar dom med, hur osannorlikt det än är att Kim Jong Il spelade sitt livs första golfrunda på 18 slag blankt.

Dom tror ju även att när hans pappa dog så sjöng inte en enda fågel på en hel vecka i NordKorea....

Det har ju visat sig effektivt också, folk tror på vad regimen matar dom med, hur osannorlikt det än är att Kim Jong Il spelade sitt livs första golfrunda på 18 slag blankt.

Dom tror ju även att när hans pappa dog så sjöng inte en enda fågel på en hel vecka i NordKorea....

tja de som fanns där är ju uppätna av de svältande så det kanske var därför det inte sjöng en enda fågel..

Var man än läser idag om Wikileaks och Julian Assange är det ingen som har något större förtroende för Sverige när det gäller anklagelserna mot grundaren.

Det enda som jag kan komma fram till är att man inte vet speciellt mycket egentligen.

Ska man tro på sådana här påståenden eller ta dem med en nypa salt?

"One of the women that is accusing WikiLeaks founder Julian Assange of sex crimes appears to have worked with a group that has connections to the US Central Intelligence Agency (CIA)"

http://www.rawstory.com/rs/2010/12/assange-rape-accuser-cia-ties/

Här är också en artikel och fler av samma sort bakom länkarna längre ner på sidan.

http://rixstep.com/1/20101202,01.shtml

Tidningen The Guardian Wikileaks blogg. I kommentars fältet lade någon ut länken ovan. Man kan lugnt konstatera att Sverige inte är något populärt land idag. Vi är nog nästan på samma nivå som USA.

http://www.guardian.co.uk/news/blog...embassy-cables-live-updates#start-of-comments

En normalt begåvad person tror inte på sådant - inte ens i Nordkorea, men av rädsla för vad regimen kan göra med dem och deras nära och kära kan nog få vem som helst att säga både det ena och det andra som är under deras intelligens.

Någonstans är vi nog allihopa indoktrinerade och matade med information som vi tar för sanning av våra regeringar. Det märker man om man läser kommentarer från vanliga amerikaner, engelskmän, fransmän, israeler i olika medier. Alla medierna i berörda länder tittar på vad deras amerikanska ambassader haft för förehavanden med deras regeringar.

ligger man med sossar får man skylla sig själv :fakta

Damernas advokat enligt DN:
"Han förklarar att många människor tror att våldtäkt är när någon hoppar fram bakom en buske och ger sig på en okänd kvinna med grovt våld. Men det finns andra sätt att tvinga på en människa sex mot hennes vilja, något som tusentals kvinnor varit med om."

då börjar det bli tydligare att tjejjerna kände sig kränkta när det kom fram att Julian inte ville gifta sig och köpa volvo. -fast jag vet ju såklart inte förloppet så jag reserverar mig från att jag är en 100% ig domare i just detta fall

En sak jag faktiskt ÄR stolt över gällande vårt land är att det finns väldigt många människor med hög teknisk kompetens som stöder, utvecklar och möjliggör anonym informationsspridning av det här slaget för granskning av de som vill granska oss.

Varför är makthavarna så nervösa, har de inget att dölja har de ju inget att frukta?

Nej det gjorde jag inte.

Om det handlar om att skydda rikets säkerhet eller undvika större provokationer, så visst varför inte? Men nu vet jag inte vad du syftar på för tidning som har blivit blockerad, jag har inte riktigt hängt med i debatten.

Om det handlar om att skydda rikets säkerhet eller undvika större provokationer, så visst varför inte? Men nu vet jag inte vad du syftar på för tidning som har blivit blockerad, jag har inte riktigt hängt med i debatten.

Syftade om det var specifikt Wikileaks som ska censureras och blockeras, eller ifall din åsikt även gällde gammelmedia.

Ps.
Skydda vilket rikes säkerhet?

En sak jag faktiskt ÄR stolt över gällande vårt land är att det finns väldigt många människor med hög teknisk kompetens som stöder, utvecklar och möjliggör anonym informationsspridning av det här slaget för granskning av de som vill granska oss.

Varför är makthavarna så nervösa, har de inget att dölja har de ju inget att frukta?

Vad är det som ger lekmännen rätt att granska granskarna då?
Är folk så förbannat jävla dumma i huvudet att de tror att de kommer ta skada av något som tex FRA eller liknande? Nu är jag inte för det hela, men en del verkar ju aktivt motarbeta något som varken gör till eller från.
Och att man vill tysta Wikileaks är ju en självklarhet då det uppenbarligen kan få ödesdigra effekter om saker och ting kommer ut. Sånt som allmänheten inte bör få veta för att måna om NÅGONS säkerhet, kanske inte alltid de berörda eller dylikt.

Jag blir irriterad över alla fjantar som leker Janne Josefsson på internet och minsann vet att yttrandefriheten går hur långt som helst och att allt ska fram till varje pris.
Varför? Vad vinner man på det? Ok, stillad nyfikenhet men sen då?

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back