Köra på sjön!

• Thread starter Thread starter Pat
  • Start date Start date

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
I år har jag köpt "kold kutters" till min KTM 690 Enduro och har tänkt köra på sjöar lite söder om Stockholm. Det jag undrar är, då jag inte brukar hänga ute på isarna värst ofta på vintarna, hur fort fryser sjöarna när det väl blir kallt och minusgrader? För nu har det varit kallt (5-15 minus) i minst 2 veckor och jag börjar bli jefvligt sugen på att börja åka snart!

saltvatten (vårat bräckvatten i östersjön då =) brukar frysa med ca 1mm/dygn/minusgrad
sötvatten något fortare.
så om du räknar på 5 grader på 14 dagar skulel isen minst vara 70mm, fullt tillräckligt för en hoj.
OBS enda sättet att var 100% säker är naturligtvis att hacka flera hål på olika ställen och kolla tjockleken!!
Desutom skulla jag investera i ett par isdubbar att ha runt halsen, en billig livförsäkring om oturen skulle vara framme trots allt

Tänk också på att om det finns vattenströmmar under isen kan den vara betydligt svagare på vissa ställen (tex sund, nära land, dagvattenutsläpp osv)

Håll koll på skridskoåkarnas hemsidor, de har en jäkla koll på sånt där.
Jag vet att de brukar börja köra på några småsjöar norr om stan rätt tidigt.

Sen kan jag rekommendera Ullnasjön vid Arninge... Den är "rund" och grund. Fryser snabbt och det facto att den är så öppen gör den mindre poppis bland skrinnarna. Lämpligast parkerar du vid skidbacken. Därifrån kommer du rakt ut på isen med din moppe.

saltvatten (vårat bräckvatten i östersjön då =) brukar frysa med ca 1mm/dygn/minusgrad
sötvatten något fortare.
så om du räknar på 5 grader på 14 dagar skulel isen minst vara 70mm, fullt tillräckligt för en hoj.
OBS enda sättet att var 100% säker är naturligtvis att hacka flera hål på olika ställen och kolla tjockleken!!
Desutom skulla jag investera i ett par isdubbar att ha runt halsen, en billig livförsäkring om oturen skulle vara framme trots allt

Tänk också på att om det finns vattenströmmar under isen kan den vara betydligt svagare på vissa ställen (tex sund, nära land, dagvattenutsläpp osv)

ok men jag har tänkt att köra på mindre sjöar, alltså inget saltvatten. t.ex. Hacksjön söder om Tullinge har jag förstått att det brukar köras på och den är i genomsnitt 0,8 m djup bara. Förra vintern körde vi lite på Tullingesjön men det misstänker jag är lite mindre populärt dock. Tar gärna tips på andra sjöar i det området. Jo isdubbar kan nog vara en idé ja! :) Och det där om strömmar vet jag också om.

Håll koll på skridskoåkarnas hemsidor, de har en jäkla koll på sånt där.
Jag vet att de brukar börja köra på några småsjöar norr om stan rätt tidigt.

Sen kan jag rekommendera Ullnasjön vid Arninge... Den är "rund" och grund. Fryser snabbt och det facto att den är så öppen gör den mindre poppis bland skrinnarna. Lämpligast parkerar du vid skidbacken. Därifrån kommer du rakt ut på isen med din moppe.

vilka skridskoåkares sidor? finns sånt? :va

Ja man bör helst åka där det inte finns så många friluftstyper på skridskor, annars lär det klagas en del. Ska kolla in det där, frågan är om det ligger i närheten av Tullinge, kommer ha hojen där i krokarna i vinter och har varken bil eller släp.

Last edited:
Om det kommer mycket snö samtidigt som isen lägger sig, blir isen dålig. Snön isolerar och det kan gå en hel vinter utan att isen blir bra. Långfärdsskridskomänniskor kanske man inte ska gå efter då de ger sig ut på förhållandevis tunna isar. Man har ju något högre marktryck på en hoj. Om man är osäker, ta med en skruvdragare med långborr för att kolla.

Om det kommer mycket snö samtidigt som isen lägger sig, blir isen dålig. Snön isolerar och det kan gå en hel vinter utan att isen blir bra. Långfärdsskridskomänniskor kanske man inte ska gå efter då de ger sig ut på förhållandevis tunna isar. Man har ju något högre marktryck på en hoj. Om man är osäker, ta med en skruvdragare med långborr för att kolla.

sant, och snöat har det ju en massa. det där med att borra lite hål kan ju vara en idé med.

I veckan varnade de för att isarna i stockholmsområdet var dåliga. Man skulle inte ge sig ut på dem.

Lite offtopic men hur funkar koldkuttersena, väntar själv på 1000st från usa. Ska dubba ett micheline m12, hoppas de pallar lite mera misshandel än vad findubben gjorde:tummenupp Använde du något lim?

sötvatten något fortare.

Gissar lite här...
Nja, i teorin kanske det stämmer i en sjö som vattnet står helt still i. (vilket inte finns) Och eftersom det har snöat så mycket så slöar det ner nedfrysningen brutalt mycket. Så jag skulle nog snarare gissa att isen är max nån cm tjock än så länge. Brukar ta längre tid än man tror innan isen är att lita på. Speciellt om du ska köra mc med dubbar som fräser ner isen ytterligare.

Bara lite varnande ord.

Kolla istråden 10/11 för bra info om sjöar, isar mm från folket som är välditg aktiva på sjöarna :tummenupp

Lite offtopic men hur funkar koldkuttersena, väntar själv på 1000st från usa. Ska dubba ett micheline m12, hoppas de pallar lite mera misshandel än vad findubben gjorde:tummenupp Använde du något lim?

jag har inte hunnit slänga på dubben, fick dem från usa idag, blir 250 på vardera däck. och jo jag tänker använda superlim!

ja jävlar va tur dom hade som hann ut!? dom ska vara jävligt glada att dom inte satt fastspända i svårlossade bälten eller nåt. lite töntigt att garva bort det hela efteråt, kunde ju ha gått jävligt illa!

Just nu är, enligt DN, isarna kring Sthlm närmast livsfarliga, så det är nog ingen kanonidé att dra ut än..

http://www.dn.se/sthlm/isen-livsfarlig-trots-kylan-1.1219958

näe får väl vänta lite då, får bli lite gas ute i snön istället utan dubb! :tummenupp

Kolla istråden 10/11 för bra info om sjöar, isar mm från folket som är välditg aktiva på sjöarna :tummenupp

tackar!

Last edited:
Jag tar mig aldrig ut på sjön förren Januari, när det är plogat lite varstans och man ser långfärdskridskoåkarna överallt.
Går säkerligen att åka tidigare men jag ser ingen mening med det, då risken e för stor att braka igenom. Sen tycker jag itne de e e kul förren isen e brutalt tjock heller så man kan härja runt som om man var ensam på jorden :D

varför göra allt så krångligt? vänta bara en månad med konstant -grader så är isen garanterat tjock nog..

kom ner till strömsvattnet (strömstad)å bjud upp till dans.. ingen snö och 27cm kristallklar is.. körning imorgon skål på er

Okej undra om det håller. Har tänkt testa med liquisole eller Loctite 480. Hur långt in i däcket går dom? Dom jag tänkt sätta går 13mm in i däcket

det ska nog räcka men dubbarna kan nog åka ut oavsett om man bränner på ordentligt. loctite är ju inte det billigaste för lite lim heller men visst, det är säkert aningens bättre. mitt framdäck är väl inte sprillans så jag vågar inte köra i 13 mm där, så där blir det 9 mm. hur som helst så är det inte samma påfrestning på dubbarna fram som bak där jag kör 13 mm.

varför göra allt så krångligt? vänta bara en månad med konstant -grader så är isen garanterat tjock nog..

det är väl väntandet som är svårt! :näsblod

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!