Vad fick dig att le idag?

jo det har jag fått lära mig :) det konstiga är att jag har inga problem att göra en 180 flatland, men från en kicker så fattas det några grader för att landa bra :gnissla

Vrid runt axlarna ordentligt så följer resten med... Det vanligaste är att man är lite osäker på att åka switch så att man avbryter rotationen för att "vara med" när man landar.
För en 180 skall du inte behöva skära snett för att komma runt.
 
Vet inte, gullijetta eller jullijetta :confused: nånting stönar kokainistkvinnan.
Inget vettigt får man veta, inte ens borr och slag.
Säkert framhjulsdrivet.

Haha, nej det är nog riktigt. Har ej sett reklamen ifråga.
Trodde du syftade på den riktiga Guiliettan som på bilden nedan.
Den nya är ju ingen Alfa egentligen, det är bara designen som återstår i mitt tycke.

:transaxel

256zaf7.jpg
 
Haha, nej det är nog riktigt. Har ej sett reklamen ifråga.
Trodde du syftade på den riktiga Guiliettan som på bilden nedan.
Den nya är ju ingen Alfa egentligen, det är bara designen som återstår i mitt tycke.

:transaxel


256zaf7.jpg

Zagatokupén
Alfa_Romeo_Giulietta_SZ_Sprint_Zagato.jpg

är också snygg medan Berlinan
Alfa_Romeo_Giulietta_Berlina.JPG

inte är fullt lika uppseendeväckande.


Notera dock att Giulietta inte har transaxel utan helt konventionell layout med vxl-låda/koppling bultad mot motor och kardan till stel bakaxel. :mattias

Det är Giulietta Nuova (83-85) som är baserad på Alfetta och har transaxel. Ett säkert tecken på obotlig och kronisk infektion av alfavirus är när man överväger att skaffa en sån:
Alfa_Romeo_Giulietta_1984.jpg


Den senaste versionen bör då för någorlunda konsekvens kallas Giulietta la più nuova. :D

/Anders
 
Alfanördarnas onödiga fakta får mig att le :D Onödigt vetande är alltid kul, tänk om man kunde göra nåt vettigt av det :fakta
 
Notera dock att Giulietta inte har transaxel utan helt konventionell layout med vxl-låda/koppling bultad mot motor och kardan till stel bakaxel. :mattias

Nej nej. Syftade till att transaxel är just en typisk Alfa-grej och något jag förknippar med dessa italienska bilar.
Men nu är det ju bara en massa jefla framhjulsdrivet mög som borde heta Fiat istället. :mad:

Nuovan torde vara förlagan till 75an som kom strax därefter?
Tydliga drag är gemensamma, fast 75an ser lite hårdare/kantigare 80-talsräser ut.
 
Nej nej. Syftade till att transaxel är just en typisk Alfa-grej och något jag förknippar med dessa italienska bilar.
Men nu är det ju bara en massa jefla framhjulsdrivet mög som borde heta Fiat istället. :mad:

Nuovan torde vara förlagan till 75an som kom strax därefter?
Tydliga drag är gemensamma, fast 75an ser lite hårdare/kantigare 80-talsräser ut.
Fast värsta slakten är ju lancia! Som har gått från snygga fräna men hoplöst opraktiska bilar till fiat med annat smink.
 
Alfanördarnas onödiga fakta får mig att le :D Onödigt vetande är alltid kul, tänk om man kunde göra nåt vettigt av det :fakta

Många säger att mörkret uppfanns av engelsmannen Lucas. Det är fel. Alla elfels moder är Alfa Romeo.

Detta är onödiga fakta ända tills du blir sugen på en Alfa 164, då är det livsviktigt att veta.
 
Många säger att mörkret uppfanns av engelsmannen Lucas. Det är fel. Alla elfels moder är Alfa Romeo.

Detta är onödiga fakta ända tills du blir sugen på en Alfa 164, då är det livsviktigt att veta.

Pfft. Skitsnack säger jag som äger just en 164a som gått 34k mil idag.
Visst har den elfel, säkert fler än t ex. Saab 9000 som den delar bottenplattan med.
Men en gammal Jaguar med Lucas skulle jag vilja påstå har betydligt fler elproblem än en 164a. Med förutsättningar att dom skötts likvärdigt såklart.

PunGt! :)
 
Nej nej. Syftade till att transaxel är just en typisk Alfa-grej och något jag förknippar med dessa italienska bilar.
Men nu är det ju bara en massa jefla framhjulsdrivet mög som borde heta Fiat istället. :mad:

Nuovan torde vara förlagan till 75an som kom strax därefter?
Tydliga drag är gemensamma, fast 75an ser lite hårdare/kantigare 80-talsräser ut.

Missförstod dig. Åas sitter transaxel även i Porsche 924/944/968/928 samt Corvette (C5 eller C6?) så det är inget specifikt för Alfa.

Alfettagenealogin är väl lite grovt Alfetta -> Giulietta Nuova -> 90/75 med (Alfetta) GTV inklämd i mitten med kortad platta.

Hade själv en 75 2.0TS i 6kmil. Skitkul bil att köra med låg vikt, diffbromsad bakaxel och varvvillig motor men kvaliteten var ingen höjdare. Har nu en 156 2.0JTS som köptes ny 2002 och nu gått 16kmil. Inte fullt lika skoj som 75:an men mycket bekvämare, och håller ihop.

/Anders
CAR Svezia 1688
 
Pfft. Skitsnack säger jag som äger just en 164a som gått 34k mil idag.
Visst har den elfel, säkert fler än t ex. Saab 9000 som den delar bottenplattan med.
Men en gammal Jaguar med Lucas skulle jag vilja påstå har betydligt fler elproblem än en 164a. Med förutsättningar att dom skötts likvärdigt såklart.

PunGt! :)

Du får jättegärna tycka så. Jag har startat om otaliga halvmoderna Alfor med resultatet:

Ena gången jackpot, alla lampor lyser.
Andra gången inte en enda
Tredje gången bara oljetryck
Fjärde gången jackpot
Femte gången startade den inte.

Alfa och körglädje hör ihop. Kvalitet i elsystem är det värre ställt med.
 
Många säger att mörkret uppfanns av engelsmannen Lucas. Det är fel. Alla elfels moder är Alfa Romeo.

Detta är onödiga fakta ända tills du blir sugen på en Alfa 164, då är det livsviktigt att veta.

Ähh, de är bara väldigt "väderkänsliga" :D Är det inte soligt som fan och luktar pasta så går de helt enkelt inte så bra, som vilken italienskt fordon som helst...
 
Missförstod dig. Åas sitter transaxel även i Porsche 924/944/968/928 samt Corvette (C5 eller C6?) så det är inget specifikt för Alfa.

Alfettagenealogin är väl lite grovt Alfetta -> Giulietta Nuova -> 90/75 med (Alfetta) GTV inklämd i mitten med kortad platta.

Hade själv en 75 2.0TS i 6kmil. Skitkul bil att köra med låg vikt, diffbromsad bakaxel och varvvillig motor men kvaliteten var ingen höjdare. Har nu en 156 2.0JTS som köptes ny 2002 och nu gått 16kmil. Inte fullt lika skoj som 75:an men mycket bekvämare, och håller ihop.

/Anders
CAR Svezia 1688

Precis, det vore fint att stoppa i en modifierad transaxel (hela konkarongen) från C5 (som har transaxel) i t ex. 75an och sen vässa järnet ut den stackars 3,0an.

75an är rolig men halvt farlig i vinterväglag. Det är ingen bil man lånar ut till mormor en halkig vinterdag. :gnissla

Du får jättegärna tycka så. Jag har startat om otaliga halvmoderna Alfor med resultatet:

Ena gången jackpot, alla lampor lyser.
Andra gången inte en enda
Tredje gången bara oljetryck
Fjärde gången jackpot
Femte gången startade den inte.

Alfa och körglädje hör ihop. Kvalitet i elsystem är det värre ställt med.

Tack så mycket.

Klart den inte startar, den känner ju av vad du tycker om bilen.
Min 164a har aldrig (under 12k körda mil) protesterat och samma antalet lampor har alltid tänts om lampan i sig/givaren till denna varit hel.

Nej dom har klarar brister i elen, det är inget jag förnekar.
Men dom är definitivt inte sämre än ett Lucas-system som du påvisade tidigare.
 
Last edited:
Nyheter
ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Back
Top