Första vinterturen!

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
När jag tittade ut genom fönstret i morse så snöade det på för fullt. Perfekt tillfälle att testa hojen i vinterväglag!
vinter3.jpg

Gick bra så länge jag höll mig på plogade vägar, var trevligt att för en gångs skull få sladda i kurvorna med gashandtaget! Mycket mer lätthanterlig än plastgrisen jag hade förra vintern. Kanske inte så konstigt då babyblade är kompaktare och 120kg lättare..
vinter2.jpg

vinter1.jpg

Nu står ett par ordentliga vinterdäck, alternativt en offroadhoj på önskelistan! :)

Du är tuff du! antar att det var skoj som fasen, själv minns jag fortfarande skräcken när man körde moppen på vintern. Ojoj vad ont det gör när man vurpar.

Fan du är ju helt knäpp ju :yoparty

Jag funderade lite på att ta ut den och köra bara några meter idag, sen körde jag bil.
Sen gav jag upp tanken på att kunna hålla en hoj upprätt, än mindre att få nog med fotfäste att försöka resa min hojpa på blankis...

Vågade inte ens ta ut den ur garaget för att göra en isburnis:kryckor

Hade jag haft en enduro så hade jag inte tvekat att ta den till skolan istället för bilen, dock hade jag nog kört i servicespåren som oftast går bredvid de stora vägarna.
Inte för att vägarna inte är körbara men bara idag har jag sett 2 bilar som den ena stod i diket och den andra i wireräcket och båda på raksträckor =S

:Ballar av stål=)

Självmordspilot var ordet. I approve! Bevisligen går det att köra även på vintern, känns för en gångs skull skönt att bli motbevisad. Själv skulle jag dock inte ge mig ut med min gamla kawa i det här vädret, jag tror att man vinner på att ha en hoj som väger mindre.

Last edited:
Körde hoj till jobbet för några dar sen, ingen snö på vägen dit... sen när jag skulle hem snöa det för fullt... fick sladd i 20km/h inne i samhället... fotpinnen + den stora stålbiten den sitter i gick sönder :huvet. Fick gå hem 8km mitt i natten och snöstorm för mobilen hade dött. När jag var nästan framme blev jag upplockad av polisen - nå'n kärring hade visst ringt för att hon "höll på att köra över mig med bilen"...

Kommer aldrig mer köra i snö, i alla fall inte utan vinterdäck :näsblod

Hade det inte varit för vägsalt o sånt skit hade jag varit ute o levt rövare på ninjan med, men de är lite rädda för snön härnere i söder så de blaskar på ordentligt med vägsalt.

Sjusst vinterhoj! Jo, greppet var inte så jättebra. Verkar inte finnas några offroaddäck i en passande dimension för cbr:en, får skaffa en XT eller liknande för vinterkörningarna. Hur är greppet på asfalt med alla dessa dubbar?

Tumme upp säger jag. Och visst är det skoj att köra på snö? =)

Sjusst vinterhoj! Jo, greppet var inte så jättebra. Verkar inte finnas några offroaddäck i en passande dimension för cbr:en, får skaffa en XT eller liknande för vinterkörningarna. Hur är greppet på asfalt med alla dessa dubbar?

Det går alltid att få tag på dubbdäck. Du kan antingen ha tur och finna i din storlek eller så kan du ju göra dom själv.

Att köra på asfalt med dubbdäck är som att köra på snöiga vägar med sommardäck (som du gjort).

Från förra vintern, aldrig gjort något så roligt.
IMG_6555.jpg

Lägger in en bild på mig också, fast det där blå stället är utbytt till bättre (nalleställ). :)

Last edited:

Tja skönt att höra att jag inte är ända dåren som varit ut i snön.
Var ut för nån dag sen senast och vist fan är det sjukt kul och fick till och med upp min CBR 600 på bakhjulet där det var uppkört av bilarna.
Värre där det inte var uppkört men kolla in tråden jag skapa nyligen om just vinerdäck till sporthoj.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=234729

Jag fick en del bra tips, DDP maila mig nyligen på min förfrågan till om vinterdäck dom kan ta fram till CBRn
Jag är sjukt sugen på att köpa när han skrev så här.

Hej det var inte lätt och hitta däck till dig, det som finns är 130/80-17 som skulle gå att använda bak men fram hittar jag ej något lämpligt, det kan gå att dubba dem du har med en ståldubb som man limmar. pris för att dubba dina däck är 1,50 per dubb, michelin har ett bakdäck som är 130/80-17 somskulle kunna passa bak som man kan få i lite längre endurodubb pris för ett sånt är ca 1700:- Mvh DDP Peter

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back