pc --> mac ?

Jao, tur att jag inte brukar ha med mig en massa smink i väskan, dåva ;)

Jag köpte en ny MacBook Pro 13" idag. Har du kommit loss ännu?
Känner mig grymt nöjd med köpet, så jag ölar och "installerar"

Bifogat

• IMG_1475.jpg
    IMG_1475.jpg
    236.4 KB · Visningar: 48

Avis på det lysande tangentbordet, hade missförstått att min Asus skulle haft det.

Lite sent för dig kanske men jag kan tipsa om att Apple lämnar 10% på alla datorer så länge du är student eller lärare. Handla via Apple education store bara.

De säger att de är noga med att kolla upp om du verkligen är det men det är rent BS. Har aldrig blivit kollad själv och jag har köpt en hel del på detta sätt.

Hur är det med mjukvara till Mac:en? FInns det att "låna" tex office-paketet och alla adobeprogram? Finns ju inte en vanlig dödlig privatanvändare som har råd att köp allt sånt.

Ni som kör mac - kör ni mest PC-emulerade program?
Vad för mjukvara ingår egentligen när man köper en ny mac?
Funderar själv på att byta, men måste få detta utrett först.

Hur är det med mjukvara till Mac:en? FInns det att "låna" tex office-paketet och alla adobeprogram? Finns ju inte en vanlig dödlig privatanvändare som har råd att köp allt sånt.

Här har du svar på det mesta: http://www.apple.com/se/why-mac/

Klart program finns på det vanliga stället om man föredrar det. Annars är mycket billigare till Mac, t ex kostar Apples eget utmärkta Office-paket (iWork) 895 kr.

Med andra ord. Vi kör inte Windows-program. Vi kör programmen som är gjorda för mac och funkar väl till det. Många program som du är van vid i Windows-miljö finns till mac och av de är många gjorda för mac först och sen för Windows. (Säkert lika många tvärt om)

MS Office, Adobe Photoshop (inkl hela Suiten), Avid mm är gjort för Mac. Plus 1000-tals andra program som oftast är mycket bättre skrivna och därmed snabbare på sämre hårdvara (En 3-4 år gammal mac kan vara snabbare på visa uppgifter än en Windows-dator köpt idag)
Som PC-användare har man svårt att förstå skillnaden då man oftast stirrar sig blind på siffror. Av någon anledning så kan PC-användare inte acceptera att Mac är en helt annan dator.

Tänk tillbaks till 80-talet. Där fanns Atari, Amiga, Sinclair, Amstrad, Mac, PC mm. Ingen jämförde siffrorna fast dessa oftast hade samma processorer (Z80, Motorola 68k mm), det handlade om samma minnen, tillbehörmm. Datorerna är helt enkelt annerlunda uppbyggda mjukvarumässigt samt i hårdvaran hur de använder resurserna och hur de över huvudtaget fungerar.

Mac och PC-platformarna är de största som lever kvar (Amiga finns i en väldigt vag dialekt).

Alla dessa systemen bygger på samma hårdvara men på olika sätt. I slutändan så fungerar detta precis som i bilindustrin. Många bilar har t.ex en 2l motor, är överladdade med samma aggregat. Många bilar idag är dessutom mer "sammansvetsade" och har samma motor, bottenplatta mm. Ändå är de inte jämförbara.

PC vs Mac måste helt enkelt testas av individen ifråga för att kunna inse vad som skiljer. Det Handlar inte bara om siffror, och inte heller bara om design.

EDIT: Om du menar "låna" så kolla på din favorit-Torrent-sida. Du kommer säkert finna en hel del mjukvara som du inte trodde var gjord för mac. Såklart snackar vi shareware här.

EDIT2: Fan, Windows var ju gjort för mac först...sen till PC. Det måste ju betyda något!
(OK, inte helt sant. Men Microsoft gjorde faktiskt Basic till Mac innan de började kopiera deras miljö för att skapa Windows till IBM ;) )

Last edited:
Allt nödvändigt finns till mac. Det ända jag eg saknar från pc är 3dsmax men det finns ju maya o bryce.

O ja, det finns hur mycket att tanka som helst för de som gillar det.

Jag måste säga att jag av någon skum anledning känner att jag har fler alternativ (till program) med Mac nu än jag hade till pc tidigare...

Näe, men jag pillar på macen minst en gång i veckan i diverse olika affärer. Jag är såld, absolut. Ska spara pengar, sen blir det köpa!! :D

Näe, men jag pillar på macen minst en gång i veckan i diverse olika affärer. Jag är såld, absolut. Ska spara pengar, sen blir det köpa!! :D

Ja just! Hur gick det med dina bedrägerier? Har de upptänkt att du tillhör en större pengatvätt-härva ännu?
Kanske dumt att köpa en mac nu om du ska få sitta ett par år :D

Låter bra det. Sälj mer hästprylar bara, verkar gå att tjäna tusenlappar på det! :D :tungan

haha verkligen INTE, men numera vågar jag fan inte sälja nått över nätet längre!!

Ja just! Hur gick det med dina bedrägerier? Har de upptänkt att du tillhör en större pengatvätt-härva ännu?
Kanske dumt att köpa en mac nu om du ska få sitta ett par år :D

Jao, utredaren vill visst tro att jag gör det. Ser jag så brottslig ut? Men mac borde man välle få ha med sig i fängelset va? Annars blir det ju knas!:tungan

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt