Eurons framtid?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ni har säkert noterat att det höjs röster som säger att Euron kommer att kollapsa. Ett dödsdömt samarbete.

Vad tror ni?

Vad hade du då tyckt om de nordiska länderna skaffar sig en gemensam valuta och de sydeuropeiska länderna skaffar sin för att nämna ett exempel?

Japp, ett dödsdömt projekt som kommer att haverera förr eller senare. Möjligtvis blir det handfull EU-länder kvar som fortsätter med Euron, men någon stor roll som USAdollar-wannabe kommer den inte att bli.

Vad hade du då tyckt om de nordiska länderna skaffar sig en gemensam valuta och de sydeuropeiska länderna skaffar sin för att nämna ett exempel?

Finns ju ingen mening. Då kan vi lika gärna gå tillbaka till att ha var sin valuta.

Japp, ett dödsdömt projekt som kommer att haverera förr eller senare. Möjligtvis blir det handfull EU-länder kvar som fortsätter med Euron, men någon stor roll som USAdollar-wannabe kommer den inte att bli.

De länder som infört valutan har generellt sett fått högre priser samt alla övriga omkostnader som drabbar främst småföretagare.

Men lustigt nog blir det omröstning tills befolkningen säger JA! Efter det finns det ingen återvänd.

Last edited:
Finns ju ingen mening. Då kan vi lika gärna gå tillbaka till att ha var sin valuta.

De länder som infört valutan har generellt sett fått högre priser samt alla övriga omkostnader som drabbar främst småföretagare.

Men lustigt nog blir det omröstning tills befolkningen säger JA! Efter det finns det ingen återvänd.

Ja, de är tjurskalliga de där politikerna...

De flesta människorna röstade väl för Euron med främsta argument att "du slipper växla så mycket mynt när du är ute och reser".

Att valutasamarbetet påverkar så mycket mer glömdes nog bort.

De flesta människorna röstade väl för Euron med främsta argument att "du slipper växla så mycket mynt när du är ute och reser".

Vi har inte Euro i S. Men det var nog inte så du menade :hihi

På samma sätt som väldigt många röstade JA till EU " för då kan vi köpa öl och vin på Ica"

Det vet vi ju hur det gick med den saken....

(inte för att jag beklagar det, för min del räcker det om systemet är öppet onsdagar jämna veckor....)

På samma sätt som väldigt många röstade JA till EU " för då kan vi köpa öl och vin på Ica"

Det vet vi ju hur det gick med den saken....

(inte för att jag beklagar det, för min del räcker det om systemet är öppet onsdagar jämna veckor....)

Beställ allt du behöver på nätet så slipper du traska runt till butikerna.

Beställ allt du behöver på nätet så slipper du traska runt till butikerna.

Jag konsumerar kanske en platta öl om året, finsprit har jag fulla skåpet av, presenter och tax-free köp, så det köper jag aldrig.

Jag konsumerar kanske en platta öl om året, finsprit har jag fulla skåpet av, presenter och tax-free köp, så det köper jag aldrig.

Är du en av de som har ett fint rangligt IKEAvitrinskåp som är BOMBAT med div 40%iga drycker från världens alla hörn?

Eller är du som jag som köper en fin flaska whisky vart 3e år? :)

Oj, nu förstör vi den fina diskussionen som det är upplagt för här.....

MOD: fritt fram för att radera....

Last edited:
Jag har varit mot en gemensam valuta så länge jag har varit intresserad av pengar och jag hoppas verkligen att inte svenska folket får för sig en så dum grej att rösta ja till Euro.
Att det går dåligt för Euron för övrigt ser jag bara som något positivt för Sverige, dels för att folk blir avskräckta och dels för att vi betalar mindre för import men exporterar inget i euro. Win-win :tummenupp

OT

Vi har ju tjafsat om det där förut.. Idag tänker jag hålla med dig. Var och handlade idag, och har nu öl, vin & sprit i hallen för 8800. Borde räcka ända till lördag! :tummenupp

Jag är emot, och har varit sen diskussionen uppstod på allvar för tusen år sen (90-tal va?)

Ett valutasamarbete mellan Spanien och Portugal, Sverige och Norge, Tyskland och Frankrike etc kan säkert fungera. Men vad är poängen?

Argumenten löd att handeln skulle gynnas av enklare im-/export från/till USA och Asien. Känns som att de företag som jobbar med sånt kan sin valutakursdiffkontering ändå, och den enda reella skillnaden just gällande det är ju att de bara behöver kolla upp ett belopp om dagen.

Tull- och övriga regler för im-/export borde det i så fall läggas mer krut på att standardisera så att handelsparterna får kolla upp en valuta på nätet, men slipper läsa lagtext i en timma.

Att sen sätta en fast avluta mellan så ekonomiskt olika länder som Tyskland och spanien, grekland, portugal??? Det förstår ju tom en ingenjör att det kommer slå fel när Tyskland påverkas av greklands getostproduktion och grekernas getost blir dyr för att tyskland ändras inom biltillverkningen..

För mig är det ett socialbidrag till semi-U-länder i ett försök att få med den i matchen genom övervärdering av valutan och högtravande planer. Tids nog faller det, och korthuset rasar tids nog hårt nog för att drabba även starka länder som tyskland och Frakrike..

Sverige i sin tur, är ett rätt speciellt litet land med en liten befolkning, märklig marknad och hög utvecklingsnivå. Men vi har till skillnad från Norge ingen grund att stå på. Bortsett en kultur av hårt arbete och utbildningsnivå, något som är på G att utarmas. Vad är vi då?

Last edited:
Tror hela EU är ett övergående experiment faktiskt. Finns ingen folklig förankring, inget riktigt gemensamt styrmedel, inget av de viktiga länderna bryr sig, inga jättefördelar som inte kan uppnås utan överstatligt tvång osv. Det är klart att fri handel och rörlighet är bra men för det behövs ingen union. Har någon union förutom US of A fått ihop det? Och de slog ner oliktänkande med våld om jag inte missminner mig. :gnissla

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt