Churchills svåra beslut

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
"Brittisk historisk dokumentär. Sommaren 1940 bombade England sönder den franska flottan och dödade tusentals franska soldater för att skydda England. Att bomba sina egna allierade var inget enkelt beslut."

Antingen har jag glömt bort en del från historieböckerna i skolan, men jag tror inte det togs upp. Hur som helst en intressant dokumentär som visades på Kunskapskanalen.

Relativt välkänt ändå trodde jag? Britterna var väl oroliga att tyskarna skulle få övertaget till sjöss, som alltid varit en brittisk paradgren och hindrat otaliga invasionsförsök, ända från 1500-talet (spanjorer) tills andra världskriget.

Antingen har jag glömt bort en del från historieböckerna i skolan, men jag tror inte det togs upp. Hur som helst en intressant dokumentär som visades på Kunskapskanalen.

Nu misstänker jag att du är aningens äldre än mig, för det vi fick lära oss på historielektionerna angående ww2 var begränsat till koncentrationslägren.

Nu misstänker jag att du är aningens äldre än mig, för det vi fick lära oss på historielektionerna angående ww2 var begränsat till koncentrationslägren.

Skiljer knappt några år mellan oss om din profil stämmer. Själv är jag född 1978. Nog läste man mer om andra världskriget än koncentrationslägren i skolan, men man inser ju desto äldre man är hur färgad undervisningen varit. Träffar man folk från t ex Ryssland, Polen eller något annat östland och diskuterar andra världskriget får man en annan bild målad upp. Tyvärr är undervisningen väldigt svart på vitt. Säkert en anledning varför man inte tar upp intressanta detaljer som komplicerar verkligheten.

Nog kan man förstå vilket svårt beslut Churchill fattade. Samtidigt kan man förstå fransmännen som stod fast vid sitt löfte vilket bevisades när man sänkte sina egna skepp inför realiteten att tyskarna var på väg att inta dem.

Skiljer knappt några år mellan oss om din profil stämmer. Själv är jag född 1978. Nog läste man mer om andra världskriget än koncentrationslägren i skolan, men man inser ju desto äldre man är hur färgad undervisningen varit. Träffar man folk från t ex Ryssland, Polen eller något annat östland och diskuterar andra världskriget får man en annan bild målad upp. Tyvärr är undervisningen väldigt svart på vitt. Säkert en anledning varför man inte tar upp intressanta detaljer som komplicerar verkligheten.

Jag minns inte särskilt mycket från historieundervisningen alls :D. Var ett av de tråkigaste ämnena. Tyvärr. Säkert pga lärarna. Men på senare år har man ju plöjt igenom en del olika dvd-serier och boxar. World at War, Road to war och allt vad de heter, men just det här har jag lyckats missa. Sen glömmer man ju en del också, det finns ju en del info om WW2 att ta in om man säger så.

Nog kan man förstå vilket svårt beslut Churchill fattade. Samtidigt kan man förstå fransmännen som stod fast vid sitt löfte vilket bevisades när man sänkte sina egna skepp inför realiteten att tyskarna var på väg att inta dem.

Grejen är väl att det var detta som gjorde att Roosevelt beslöt sig för att skicka hjälp till UK istället för att vänta på att de blev krossade och försvara sig på hemmaplan. Fransmännen hade säkert bränt sina skepp men det hade ju inte visat Usa att engelsmännen hade jävlar anamma, vilket var orsaken till Roosevelts tvärvändning.

Hemska berättelser från de franska matroserna, dock. Fyfan. Måste även ha känts förjävligt för engelsmännen som avfyrade kanonerna.

Intressant att läsa vidare om Amiral Darlan. Han blev mördad 1942 under märkliga omständigheter vilket fått konspirations teorierna att flöda. Inte helt olikt Kennedy mordet.

Jag hittar bara det som står på Wikipedia, och det var inte mycket mer än att man misstänker att engelsmännen hade ett finger med i spelet.

Last edited:
Skiljer knappt några år mellan oss om din profil stämmer. Själv är jag född 1978. Nog läste man mer om andra världskriget än koncentrationslägren i skolan, men man inser ju desto äldre man är hur färgad undervisningen varit.

Vi var visst ungefär lika gamla :tungan

Mjo, lite mer läste man, men inte mycket, typ datum för D-day, slutdatum etc.

Skolan är väldigt faschinerat av datum förresten, inte så mycket händelserna i sig.

Varför tror du han annars drack en flaska whisky om dagen?
I de böckerna skolan utger finns inte denna infon särskilt ofta. Men orkar man plöja genom den metertjocka boken WWII så finns det där.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt