Har köpt en banjo :D

Att stämma en stränginstrument är något som man gör ganska ofta. Och ju nyare instrumentet och strängarna är desto oftare måste man göra det. En sprillans nytt instrument med helt nya strängar kan man oftast inte spela många minuter innan det är dags att stämma det igen. Om instrumentet upplevt en temperaturväxling (att man varit ute och sedan gått in med det igen) brukar också kunna kräva en stämning.

Tänkte precis detsamma, så en stämapparat är nog att rekommendera. Finns ju olika varianter som antingen stämmer genom att lyssna på ljudet eller genom att reagera på själva vibrationerna, och de kostar inte många kronor.

Dock avundas jag folk som spelar "vanliga" instrument, för även om ett stränginstrument visst stämmer om sig både ofta och mycket med nya strängar så blir ju problemet mindre och mindre allvarligt allt vad tiden lider. Efter ett tag kan man ju lämna instrumentet en längre tid och när man sen plockar upp det igen låter det lika fint som förra gången. Den som ändå spelade ett instrument som höll sig stämt...:D

Dock avundas jag folk som spelar "vanliga" instrument, för även om ett stränginstrument visst stämmer om sig både ofta och mycket med nya strängar så blir ju problemet mindre och mindre allvarligt allt vad tiden lider. Efter ett tag kan man ju lämna instrumentet en längre tid och när man sen plockar upp det igen låter det lika fint som förra gången. Den som ändå spelade ett instrument som höll sig stämt...:D
En av mina elgitarrer är väl inspelad. Den kan få ligga några månader utan större behov att behöva stämmas sedan.

Jo, säckpipan låter väl ostämt bara man tittar på den ungefär? :tungan

Själv funderar jag på att kanske skaffa mig ett jägarhorn. Det skulle kännas tillfredsställande att kunna blåsa revelj i trappuppgången klockan 07:00 om grannarna har haft någon lite extra högljudd efterfest. :D

Jag spelar också banjo. :tummenupp

Köpte en för nån månad sen och har fastnat helt för clawhammerstilen. Självklart har jag snickarbyxor och majspipa på mig när jag manglar. :näsblod

Jag har sedan tidigare spelat gitarr, bas, ukulele och lite annat smått och gott men banjon är helt klart det lättaste instrumentet att lära sig grunderna på. Sen att det är det överlägset fränaste är ju självklart... :yoparty

clawhammer / frailing e ju bäst ;D klart det mans ska lira :yoparty

fan suttit och lirat bum ditty och stampat takten, efter att ha kollat en youtube video hur man spelar clawhammer, men den videon sa man ska slå på strängen med pekfingernageln och ha handen lite vinklad, sen kolla jag en annan video och då säger dem att det e bäst att använda långfingret och man inte ska spela med pekfingret för då får man dålig vinkel på handen som ställer till problem när det går fortare sen, laddade hem boken "how and tao of old time banjo" och började läsa och de säger med att man måste spela med långfingret, har ju tränat med pekfingret större delen av dan men testade långfingret nu och verkar med funka. :va:va förvirrad nu, hur ska man spela? finns det ett "rätt" sätt.

här e killen som lurade mig (kanske) att spela med pekfingret, men han ser ju seriös ut, hatt och allt
[YOUTUBE-ID]HdWOYFnRiz0[/YOUTUBE-ID]

En av mina elgitarrer är väl inspelad. Den kan få ligga några månader utan större behov att behöva stämmas sedan.

Jo, säckpipan låter väl ostämt bara man tittar på den ungefär? :tungan

Själv funderar jag på att kanske skaffa mig ett jägarhorn. Det skulle kännas tillfredsställande att kunna blåsa revelj i trappuppgången klockan 07:00 om grannarna har haft någon lite extra högljudd efterfest. :D

Precis det jag menar... Usch vad avundsjuk jag blev nu, för du har helt rätt i hur lätt det är för en säckpipa att inte vara stämd:D

Seriöst, om jag så spelar eländet varmt i 20 min och stämmer upp så att allt låter bra så räcker det med att jag lägger ner den i ca 5 minuter så får jag börja om från början igen. Och inte nog med att man måste spela kontinuerligt för att det ska hålla sig någorlunda stämt, den blir aldrig helt konsistent utan måste justeras löpande under hela den tid du spelar... Sen blir allting fuktigt av utandningsluft vilket gör att dina rörblad reagerar annorlunda än de gjorde när de var hyfsat torra (stämmer om sig, börjar låta annorlunda jämfört med varandra, och vill det sig illa kan de till och med stänga ner helt varpå pipan blir tyst). Jävla skitinstrument är vad det är, jag vill också spela banjo:mad:

hittade en najs video, najs på så vis att han kör samma låt först i clawhammer (som jag och fattigslappen försöker lära oss ^^) och sen i earl scruggs style, som jag gissar att Teo lirar ;D låter lite annorlunda

[YOUTUBE-ID]ezaYqCUdUZY[/YOUTUBE-ID]

börjar få kläm på bum ditty, kan tom pricka valfri sträng på bum ;) och blir rätt ibland :D

lärt mig D7 accordet med :yoparty snart kung på dethär

Förstår precis vad du menar. spelar inte banjo men höll på att lära mig spela kantele för ett tag sen, rent helvete att stämma. för det första får man inbyggt styrkepass, för det andra så fjädrar stämskruvarna tillbaka Dessutom när man kommer till den 11e strängen så kommer man på att man stämt alla 11 strängar fel :huvet

Som tur har man lite andra instrument här hemma som är en ren fröjd att stämma :tummenupp

Lycka till men banjo spelande, alltid kul att börja lira ett nytt instrument :yoparty

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back