Har köpt en banjo :D

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Beställde idag en sånhär http://www.goldtone.com/products/details/w/instrument/43/CC-100R+ från ebay,
har aldrig spelat instrument innan, utom 6mån på gitarrkurs 1dag/vecka när man va 12år gammal, lärde mig dock inte så mycket för va mest intresserad av annat.

Känner mig endå glad och nöjd, samtidigt som jag känner mig hyffsat korkad och slösaktig, men alltid velat kunna spela banjo för det är ju riktigt hårt, och nu har jag vintern på mig att träna.

Nån annan här som spelar?? kommer säkert behöva mycket tips då jag e ganska omusikalisk :va

Tänkt lära mig frailing, så man bara kan jamma lite hursomhelst med banjon :D

som denhär sköna liraren
[YOUTUBE-ID]e9WZ2HrJVmQ[/YOUTUBE-ID]

Tjenare. Kan upplysningsvis nämna att man inte hinner lära sig så mkt på en vinter. Speciellt inte på en 5 strängad iaf. Har själv spelat gitarr i ca 22 år. Köpte en 5 str bluegrass, o spelat ca 1,5 år. Svåraste är högerhanden och fingerarbetet med plektrum. http://www.chordie.com/browsesong.php/a.php?filter= Här finns lite låtar ö välja på. Sen kan man själv välja tuning. Tex gitarr, banjo-4-5 str osv. Lycka till med plinkandet. Finns ju en hel del på tuben också.:tummenupp

Eftersom jag har spelat en del gitarr och bas så fick det bli gitarrbanjo för min del:
guitjo-1.jpg

Jag tror inte jag skulle kunna ställa om hjärnan till att spela 4- eller 5-strängad banjo.

Jag köpte den billigt på Thomann. Tror det blev ca 2500kr för banjo, hardcase, stämapparat och axelrem. Men visst märks det att det är ett billigt instrument. Håller på och slipar lite i stallet för att strängarna ska ligga mot det på rätt sätt och det är några detaljer som skulle behöva limmas för att inte ligga och skallra.

Så jag kan nog inte bidra med så värst mycket tips till dig. Utom detta: skaffa en stämapparat. Har du inte ett välstämt instrument så kommer det bli ett hellsike att lära dig att spela. Jag skulle rekommendera någon modell som man sätter med en klämma på huvudet på banjon.

Eftersom jag har spelat en del gitarr och bas så fick det bli gitarrbanjo för min del:
guitjo-1.jpg

Jag tror inte jag skulle kunna ställa om hjärnan till att spela 4- eller 5-strängad banjo.

Jag köpte den billigt på Thomann. Tror det blev ca 2500kr för banjo, hardcase, stämapparat och axelrem. Men visst märks det att det är ett billigt instrument. Håller på och slipar lite i stallet för att strängarna ska ligga mot det på rätt sätt och det är några detaljer som skulle behöva limmas för att inte ligga och skallra.

Så jag kan nog inte bidra med så värst mycket tips till dig. Utom detta: skaffa en stämapparat. Har du inte ett välstämt instrument så kommer det bli ett hellsike att lära dig att spela. Jag skulle rekommendera någon modell som man sätter med en klämma på huvudet på banjon.

Bllivit medlem på banjohangout.com och läst info hela helgen om tonringar och dyl innan jag beställde en banjo idag, de flesta verkar starkt avråda från de billigaste varianterna även till nybörjare då de låter för illa för att vara roliga att spela. Alla verkar dock gilla CC100R+ banjon så jag hoppas jag blir nöjd :D

Stämapparat har jag ingen :/ musikaffären jag köpte av sa att de ställer in allt på banjon innan de skickar, så förhoppningsvis stämmer det mesta hyffsat :D om man köper en stämapparat för gitarr typ från jam, funkar den på en banjo med?

Jag har en 5-strängad som jag plockar lite med. Är gitarrist från början. Kul, låter fint.

Bllivit medlem på banjohangout.com och läst info hela helgen om tonringar och dyl innan jag beställde en banjo idag, de flesta verkar starkt avråda från de billigaste varianterna även till nybörjare då de låter för illa för att vara roliga att spela. Alla verkar dock gilla CC100R+ banjon så jag hoppas jag blir nöjd :D

Stämapparat har jag ingen :/ musikaffären jag köpte av sa att de ställer in allt på banjon innan de skickar, så förhoppningsvis stämmer det mesta hyffsat :D om man köper en stämapparat för gitarr typ från jam, funkar den på en banjo med?
Vilken man än köper så kommer ju iofs en banjo aldrig att vara någon Steinway.

Att stämma en stränginstrument är något som man gör ganska ofta. Och ju nyare instrumentet och strängarna är desto oftare måste man göra det. En sprillans nytt instrument med helt nya strängar kan man oftast inte spela många minuter innan det är dags att stämma det igen. Om instrumentet upplevt en temperaturväxling (att man varit ute och sedan gått in med det igen) brukar också kunna kräva en stämning.

Det beror lite på hur stämapparaten är konstruerad. De billigaste för bas och gitarr brukar ha förinställt vilka strängar man har och klara bara de som en vanlig gitarr eller bas har. En sån funkar inte på din femsträngade banjo (men på min gitarrbanjo). En gitarr har ju strängarna EADGBe medan din banjo har strängarna GDGBD. Du behöver en stämapparat anpassad för banjo eller som kan urskilja varje ton för sig. Knallar du in på Jam och säger att du vill ha en stämapparat för banjo så vet de precis vad du ska ha.

Den här borde funka: http://www.jam.se/produkt/Metronomer--staemapp/A41427-JJlabs-AT-320B-stämapparat.jam

Fler och fler banjobarn dyker upp i tråden:D
Men kolla på Teos avatar, och lägg till att han har en Ford F350. Hade du trott något annat eller? :rolleyes:

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back