Ung och Bortskämd

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Antar att det skulle komma en tråd om detta senare ikväll, men startar en redan nu.
SVT1 kl.20:00 är det dags.
http://svt.se/2.130999

"De (föräldrarna) till och med ringer och sjukanmäler henne när hon inte kan komma till extrajobbet." om Paulina. :tummenupp

Men var sätter ni själva gränsen för bortskämd?

Göra saker för någon som vederbörande inte förtjänar.

Bortskämd är man när man fått för sig att det är helt ok att gå genom livet och få allt utan någon som helst motprestation. Jag undrar om dom där ungarna torkar sig i arslet själv när dom är klara på muggen?

För mig kan man vara bortskämd utan att för den delen varit uppväxt med silverskeden i munnen med uttalat ekonomiskt oberoende livet igenom. Annars brukar det ju annars vara ett kriterium som utomstående gärna talar om när de talar om barn i bekantskapskretsen där den andra familjen har lite för mycket pengar för att de ska känna sig bekväma. Egentligen har de bara sett den familjens fasad. Vad som pågår inom familjens stängda väggar har de ingen aning om. Inte helt säkert att dessa barnen är så bortskämda egentligen.

Jag tror inte man förstör barn genom att "skämma bort" dem med med resor, utbildningar, egen bil etc så länge de har vett att att inte ta det för givet. Om det är någon lärdom man ska ta med sig genom livet så är det att inte ta något för givet. Rätt som det är kan man vara ute i kylan utan tak över huvudet.

Tack för tipset om programmet i kväll. Ska försöka se det. Förhoppningsvis försöker man vara lite nyanserande, men det är inget jag hyser några större förhoppningar till.

Jag tror inte man förstör barn genom att "skämma bort" dem med med resor, utbildningar, egen bil etc så länge de har vett att att inte ta det för givet. Om det är någon lärdom man ska ta med sig genom livet så är det att inte ta något för givet. Rätt som det är kan man vara ute i kylan utan tak över huvudet.

Bortskämd går hand i hand med ouppfostrad och i många fall ensambarn.

Jag ska försöka kolla på det. Tur att jag inte har vapenlicens för annars hade risken varit stor att jag gjort en Elvis på tvn.

Bortskämd går hand i hand med ouppfostrad och i många fall ensambarn.

Jag var inne på att ta upp ensambarn i inlägget men lät bli. Där tror jag många gånger föräldrarnas dåliga samvete många gånger talar. Inte sällan rör det sig dessutom om ensamstående föräldrar.

Jag var inne på att ta upp ensambarn i inlägget men lät bli. Där tror jag många gånger föräldrarnas dåliga samvete många gånger talar. Inte sällan rör det sig dessutom om ensamstående föräldrar.

Och även om föräldrar är mesar så blir barn med syskon uppfostrade av varandra, lite kamratuppfostran light :D

Det är ofta jag anser att folk borde blivit födda som lejon.
Då hade deras mamma ätit upp dom som barn:huvet

En stor majoritet här på sh verkar titta på alla dessa såpor, skyller ni alla på flickvännen? :va

En stor majoritet här på sh verkar titta på alla dessa såpor, skyller ni alla på flickvännen? :va
Nej just detta programmet tittar jag på på grund av att jag är intresserad av psykologi och förundras över hur man kan skapa dysfunktionella människor med några små enkla grepp.

Nej just detta programmet tittar jag på på grund av att jag är intresserad av psykologi och förundras över hur man kan skapa dysfunktionella människor med några små enkla grepp.

Då kan du ju titta på alla realityshower med gott samvete :D

Vilka jävla brats - Lorenzo, Tim-Joel, Olga-Isabelle, Jean-Pierre :rolleyes:

Släng in ett par flaskor sprit så blir det Kungarna av Tylösand!

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back