Triumph Daytona 675-tråden!

irvas

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2010
Ort
Obyen
Hoj
Triumph Daytona 675, 06
De felsta kör nog TwoBrothers:
http://www.twobros.com/cgi-bin/shop...TBRSearchResult-Simple-Tri-Daytona675-06.html

Sedan finns Devil, Acrapovic och Zard, MIVV, Arrow och Zebring, bara att välja :tummenupp

Tack för hjälpen, är helt ny inom mc världen och detta är första hojen, hoppas ni har överseende med detta =).

Jag har kollat lite på blocket och hittat two brothers men är det enbart en speciell modell som passar till daytonan?

Tack för all hjälp!
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
Tack för hjälpen, är helt ny inom mc världen och detta är första hojen, hoppas ni har överseende med detta =).

Jag har kollat lite på blocket och hittat two brothers men är det enbart en speciell modell som passar till daytonan?

Tack för all hjälp!

Two brothers gör system för massa olika hojar, se till att du hittar det som är till 675:an....:)
 

Cicci W

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2007
Ort
Fruängen, Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675 -10
Njae, klargörande får någon som VET och KAN lämna, till dess får väl vi andra spekulera och utbyta tankar...:)

Och handen på hjärtat - hur många av oss ger fullgas tidigare och tidigare i utgången till dess släppena kommer och sedan funderar på hur vi kan justera in prylarna för ännu bättre grepp?

Var inte så blyg nu Roffe, du kan rätt mycket. Jämför du med min kunskap så är du vetenskapsman och professor i ämnet :rolleyes:.

Och med tanke på ovanstående: HEJA Roffe, jag blir heeelt matt av denna diskussionen....jag är användare och grejorna skall bara fungera.....hm.... undrar just hur mycket jag orkar lägga ner i energi på det här? Borde kanske, men njae...eller jo lite kanske :va

Just nu håller jag mest på att fundera på VAR I H-VETE skruven till ena batteripolen studsade iväg in under tanken på hojen :huvet...har letat som en dåre och lyft på tanken, använt magnet men inte f-n hittar jag den...vill helst inte ha grejor som ligger lösa och skramlar och skaver som jag inte vet vad den tagit vägen JU. Har man inte jobb, så...:rolleyes:
 

Ahrkey

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Två trappor upp.
Hoj
Ingen
Den svenska kronan är stark nu... På med spenderbyxorna!

Angående fjädrar och vikt: När man surfar på domäner som inte slutar på .se så snackas det om stones, pounds och andra konstiga viktenheter! Finns det nån bra och enkel omvandlare för detta?
Samma sak med längdmått.

Lite sent och du har redan fått ett svar men jag tänkte att detta är nästintill allmänutbildning.
Om man går till google så kan man i sökfältet skriva in valutor, mått, vikt, enheter osv. enligt följande formula och få en korrekt motsvarighet som är up-to-date osv.

Formula:
[Value] [Source Unit] in [Target Unit]

ex1(Hastighet):
100 miles per hour in kilometers per hour
eller
100 mph in kph

ex2(Mått):
6 feet in m

ex3(Valuta):
10 gbp in sek

Nästan all mattematik, formler och funktioner finns. Bara att "Go nuts!"
 

ninan

Medlem
Gick med
10 Aug 2004
Ort
Runt Mantorp
Hoj
Daytona 675
Var inte så blyg nu Roffe, du kan rätt mycket. Jämför du med min kunskap så är du vetenskapsman och professor i ämnet :rolleyes:.

Och med tanke på ovanstående: HEJA Roffe, jag blir heeelt matt av denna diskussionen....jag är användare och grejorna skall bara fungera.....hm.... undrar just hur mycket jag orkar lägga ner i energi på det här? Borde kanske, men njae...eller jo lite kanske :va

Just nu håller jag mest på att fundera på VAR I H-VETE skruven till ena batteripolen studsade iväg in under tanken på hojen :huvet...har letat som en dåre och lyft på tanken, använt magnet men inte f-n hittar jag den...vill helst inte ha grejor som ligger lösa och skramlar och skaver som jag inte vet vad den tagit vägen JU. Har man inte jobb, så...:rolleyes:

Hello och kul med ytterligare en lady bland alla Gents. Upptäckte inte dig förrän nu fast jag brukar följa min favotråds uppdateringar. Ses på någon bana nästa år.
/Nina
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Tänkte kolla här ifall någon vet vart man skulle kunna få tag på backspeglar till hojen. tacksam för svar. Undrar även ifall någon vet något nice slipon man kan skaffa sig inför nästa säsong?

Tacksam för alla svar!

/ Irvas

Tja, vart har backspeglarna du hade(borde haft) tagit vägen? Faktum är att jag har två speglar(hö/vä, fast då utan fästena på kåpan) liggande hemma..vet inte hur man skulle lösa överlämnandet bara, men det kan inte vara ett stort problem..vintern är lång och jag är nog hemma som hastigast iaf innan säsongen börjar.
Fast vad skall du ha speglar till? De använder vi ändå inte på SMC-kurserna...:banana

För övrigt kan jag nog rekommendera TOR-sliponet..d.v.s. det som kommer från Triumph själva. Beror på hur mycket pengar du vill lägga på det..det är nog bland det billigare du kan hitta.

Jag bifogar en liten videosnutt från Mittsverige i Augusti - utgången ur depåböjen är lite skumpig och när jag bommar linjen med några dm passerar jag en av dessa bulor vilket både känns, hörs och syns på varvräknaren:näsblod

http://www.youtube.com/watch?v=CLpgs-jReR8&t=4m10s

Tror jag har ett stort antal sådana mindre luftfärder på film med, också från MittSverige..vill minnas att jag helt enkelt vande mig, antingen sumpade jag linjen mycket och ofta, eller var det faktiskt ett symptom på just hård fjäder i kombo med ojämn bana(och fladdrig förare :vanteefterhojenhängandeistyret )

@Cicci.. Nu har du ju ett perfekt mekprojekt att visa upp, klockrent kursobjekt för Lektion 2..hitta skruven du lossade under Lektion 1 :tungan

@ninan..Tack, var länge sedan jag blev kallad gentleman..det värmer :yoparty
 
Last edited:

irvas

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2010
Ort
Obyen
Hoj
Triumph Daytona 675, 06
Tja, vart har backspeglarna du hade(borde haft) tagit vägen? Faktum är att jag har två speglar(hö/vä, fast då utan fästena på kåpan) liggande hemma..vet inte hur man skulle lösa överlämnandet bara, men det kan inte vara ett stort problem..vintern är lång och jag är nog hemma som hastigast iaf innan säsongen börjar.
Fast vad skall du ha speglar till? De använder vi ändå inte på SMC-kurserna...:banana

För övrigt kan jag nog rekommendera TOR-sliponet..d.v.s. det som kommer från Triumph själva. Beror på hur mycket pengar du vill lägga på det..det är nog bland det billigare du kan hitta.



Tror jag har ett stort antal sådana mindre luftfärder på film med, också från MittSverige..vill minnas att jag helt enkelt vande mig, antingen sumpade jag linjen mycket och ofta, eller var det faktiskt ett symptom på just hård fjäder i kombo med ojämn bana(och fladdrig förare :vanteefterhojenhängandeistyret )

@Cicci.. Nu har du ju ett perfekt mekprojekt att visa upp, klockrent kursobjekt för Lektion 2..hitta skruven du lossade under Lektion 1 :tungan

@ninan..Tack, var länge sedan jag blev kallad gentleman..det värmer :yoparty
Jag behöver nämligen enbart höger backspegel för när ja köpte min hoj så var den sönder så det är enbart höger jag behöver egentligen men jag tvivlar på att det finns någon som vill sälja enbart 1 därav skriver jag backspeglAR :D. Jag har TOR-sliponet på min redan men tänkte något lite brutalare. Jag tänkte bli medlem i SMC så att jag kan anmäla mig till kurserna eftersom jag har hört mycket gott om dom. Många från tråden som brukar dra iväg och köra på bandagarna?

/ Irvas
 

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
jag har ett par backspeglar liggandes. den ena repad dock. kommer inte ihåg om det är höger eller vänster:va
Kan kolla på jobbet imorgon, "vabbar" idag...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Backspeglar finns annars i e-sjön.:)

Jupp, en hel del av oss åker på bandagar eller SMC-kurser (mer övningar/utbildning och mindre tidsjakt), vissa som instruktörer eller föråkare, andra rent av som arrangörer...

SMC, Sydskånes, Actionpics, Banåkning.nu, Fiver m fl är väl alla arrangemang där Du "riskerar" stöta på någon kollega från denna tråd, om än Porta enligt envisa rykten under denna säsong främst setts simmande vid en R1:a och låtit Trajjan sura ihop någonstans i Göteborgstrakterna:tungan

Vill Du ha en lite lugnare introduktion till körteknik varvad med systematisk färdighetsträning är väl SMC ett bra val enligt min icke helt opartiska åsikt:)

Jag behöver nämligen enbart höger backspegel...

Jag tänkte bli medlem i SMC så att jag kan anmäla mig till kurserna eftersom jag har hört mycket gott om dom. Många från tråden som brukar dra iväg och köra på bandagarna?

/ Irvas

Njae, det är ett exempel på när Du tangerar en gräns och inte kan öka farten mer utan att ge Dig ut på okänd mark. Provar Du att "köra igenom problemet" - fjädringen funkar ju olika bra i olika farter - riskerar Du även att vurpa om det inte fungerar. Kan Du få fjädringen mer följsam och studsen mindre utalad kan Du i alla fall öka utgångshastigheten tills Du är i samma läge igen.

Det är ju inte förrän vi sladdar fram eller bak/bommar utgångarna i kurvorna oförklarligt/upplever att hojen inte styr in tillräckligt snabbt etc som vi egentligen har ett chassiproblem när vi försöker åka fort. Eller slitageproblem med däcken. Komfortmässigt kan vi ha synpunkter men det är liksom en annan sak...

Upplever jag inte dessa fenomen är det väl till syvende och sist en fråga om att jag inte vill och/eller vågar åka så fort som hojen tillåter. Att modda chassit/byta däck kan däremot ha en viss placeboeffekt där jag tack vare att det känns tryggare vågar öka farten lite till.

Och det är inget fel i det, det blir bara så mycket billigare och bättre om man är medveten om vad som egentligen begränsar sin nuvarande prestation och kan arbeta med det.

Genom att justera prylarna på min hoj köper jag mig en viss trygghet i att jag har de bästa förutsättningarna som mitt nuvarande material (och mitt begränsade förstånd) kan ge. Sedan är det upp till mig att välja vilka marginaler jag vill åka med (och hur nära gränsen för vurpor jag accepterar att befinna mig). Att ständigt ligga på gränsen innebär ju att det finns noll utrymme för förarmisstag what so ever. Och då riskerar t ex ett och annat nyckelben att ta stryk...:kryckor

Nu blev det plötsligt filosofi av en i grunden enkel fråga - over and out:)

...eller var det faktiskt ett symptom på just hård fjäder i kombo med ojämn bana...
 
Last edited:

irvas

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2010
Ort
Obyen
Hoj
Triumph Daytona 675, 06
jag har ett par backspeglar liggandes. den ena repad dock. kommer inte ihåg om det är höger eller vänster:va
Kan kolla på jobbet imorgon, "vabbar" idag...
Okej, riktigt snällt! Får väl hålla tummarna på att det är den högra som är hel då hehe.
Vad menar du med vabbar, att du hör av dig eller? :S


Tänkte byta däck inför nästa säsong och undrar ifall någon har något bra råd på en sida som har bra däck till ett rimligt pris? Ska köra bana nästa år men även en del ute på vägarna. Bor i Göteborg och undrar ifall någon vet någon verkstad eller liknande som tar av hjulen & byter däck till ett rimligt pris i eller runt Göteborg.

/Irvas
 

irvas

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2010
Ort
Obyen
Hoj
Triumph Daytona 675, 06
Backspeglar finns annars i e-sjön.:)

Jupp, en hel del av oss åker på bandagar eller SMC-kurser (mer övningar/utbildning och mindre tidsjakt), vissa som instruktörer eller föråkare, andra rent av som arrangörer...

SMC, Sydskånes, Actionpics, Banåkning.nu, Fiver m fl är väl alla arrangemang där Du "riskerar" stöta på någon kollega från denna tråd, om än Porta enligt envisa rykten under denna säsong främst setts simmande vid en R1:a och låtit Trajjan sura ihop någonstans i Göteborgstrakterna:tungan

Vill Du ha en lite lugnare introduktion till körteknik varvad med systematisk färdighetsträning är väl SMC ett bra val enligt min icke helt opartiska åsikt:)



Njae, det är ett exempel på när Du tangerar en gräns och inte kan öka farten mer utan att ge Dig ut på okänd mark. Provar Du att "köra igenom problemet" - fjädringen funkar ju olika bra i olika farter - riskerar Du även att vurpa om det inte fungerar. Kan Du få fjädringen mer följsam och studsen mindre utalad kan Du i alla fall öka utgångshastigheten tills Du är i samma läge igen.

Det är ju inte förrän vi sladdar fram eller bak/bommar utgångarna i kurvorna oförklarligt/upplever att hojen inte styr in tillräckligt snabbt etc som vi egentligen har ett chassiproblem när vi försöker åka fort. Eller slitageproblem med däcken. Komfortmässigt kan vi ha synpunkter men det är liksom en annan sak...

Upplever jag inte dessa fenomenär det väl till syvende och sist en fråga om att jag inte vill och/eller vågar åka så fort som hojen tillåter. Att modda chassit/byta däck kan däremot ha en viss placeboeffekt där jag tack vare att det känns tryggare vågar öka farten lite till.

Och det är inget fel i det, det blir bara så mycket billigare och bättre om man är medveten om vad som egentligen begränsar sin nuvarande prestation och kan arbeta med det.

Genom att justera prylarna på min hoj köper jag mig en viss trygghet i att jag har de bästa förutsättningarna som mitt nuvarande material kan ge. Sedan är det upp till mig att välja vilka marginaler jag vill åka med (och hur nära gränsen för vurpor jag accepterar att befinna mig). Att ständigt ligga på gränsen innebär ju att det finns noll utrymme för förarmisstag what so ever. Och då riskerar t ex ett och annat nyckelben att ta stryk...:kryckor

Nu blev det plötsligt filosofi av en i grunden enkel fråga - over and out:)

tack för ett riktigt grymt och utförligt svar!:tummenupp
Tänkte först kolla ifall det var någon på forumet som hade någon backspegel till övers så går det nog lite smidigare, men om inte jag lyckas lösa det här så får jag ju vända mig till ebay.

Det känns ändå som att SMC är bra för mig med tanke på att jag aldrig varit ute och kört på bana tidigare. Däcken måste jag byta ut i vilket fall med tanke på att dom är slitna så kanske redan då kan man göra lite förändringar som skulle gynna en lite åtminstone när man åker ut på bana.

Ser verkligen fram emot kommande säsongen och kanske även träffa på någon härifrån.

Hoppas ja inte tjötar för mycket nu bara, men som sagt är ny i branschen så det tar väl lite tid innan man lär sig ett å annat, tur att sporthoj finns :yoparty

/Irvas
 
Last edited:

freddan69

fredrik wallin
Gick med
16 Jun 2008
Ort
östermalm
Hoj
2008 zx6r, 2009 street 3 r
Okej, riktigt snällt! Får väl hålla tummarna på att det är den högra som är hel då hehe.
Vad menar du med vabbar, att du hör av dig eller? :S


Tänkte byta däck inför nästa säsong och undrar ifall någon har något bra råd på en sida som har bra däck till ett rimligt pris? Ska köra bana nästa år men även en del ute på vägarna. Bor i Göteborg och undrar ifall någon vet någon verkstad eller liknande som tar av hjulen & byter däck till ett rimligt pris i eller runt Göteborg.

/Irvas

För både gat & banbruk så kan jag rekomendera dunlop sportsmart, ( däckonline.se har ganska ok pris på dessa)..
Sen kan en uppsättning depå stöd vara en god ide istället för att verkstan ska ta betalt för av/på montering av däcken! Då bör det inte landa på mer än 350-400:- för att byta & balansera!
 

irvas

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2010
Ort
Obyen
Hoj
Triumph Daytona 675, 06
För både gat & banbruk så kan jag rekomendera dunlop sportsmart, ( däckonline.se har ganska ok pris på dessa)..
Sen kan en uppsättning depå stöd vara en god ide istället för att verkstan ska ta betalt för av/på montering av däcken! Då bör det inte landa på mer än 350-400:- för att byta & balansera!


Verkar som att jag fått ett erbjudande på Michelin power one, har läst lite på internet och dom verkar vara bra med tanke på att jag inte ska köra så jätte mycket bana utan mer på amatör nivå.

En annan fundering jag också har är att jag ska göra 2000 servicen och jag var inne på Johans MC i Göteborg och om ja inte minns fel så sa han att den skulle gå på 6000 kr, är det rimligt pris för detta?

Tack för alla svar, har hittat mig en ny hobby på jobbet utöver arbetet :banana
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Så har vi alla sagt, en gång i tiden...:hihi

Power One Street är ett bra torrvädersdäck men i sanning inget våtvädersdäck! Tänker Du köra i blött är Michelin Power Pure ett bättre val, eller då ännu hellre Freddans rekommendation!

Så - bara Du är medveten om däckets begränsningar kan Du slå till på Power One-klippet, men ta det duktigt lugnt i blötan så Du inte vurpar bara för att kompisen med en bättre våtdäck håller ett högre tempo genom rondellen:)

...Michelin power one, har läst lite på internet och dom verkar vara bra med tanke på att jag inte ska köra så jätte mycket bana utan mer på amatör nivå...
 

irvas

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2010
Ort
Obyen
Hoj
Triumph Daytona 675, 06
Så har vi alla sagt, en gång i tiden...:hihi

Power One Street är ett bra torrvädersdäck men i sanning inget våtvädersdäck! Tänker Du köra i blött är Michelin Power Pure ett bättre val, eller då ännu hellre Freddans rekommendation!

Så - bara Du är medveten om däckets begränsningar kan Du slå till på Power One-klippet, men ta det duktigt lugnt i blötan så Du inte vurpar bara för att kompisen med en bättre våtdäck håller ett högre tempo genom rondellen:)


Ja kör faktiskt inte när det regnar eller regnat. Brukar oftast vara torrt underlag när ja e ute. Skulle dock vara segt om det regnade precis innan SMC kursen eller under den. Men mitt nuvarande framdäck är som det man får till när man köper hojen och ja tror bakdäcket är något dåligt, kommer inte riktigt på vad det heter bara och jag har varit ute när det varit vått ute å det gick bra. Då borde dom nya däcken duga med andra ord?

/Irvas
 

ninan

Medlem
Gick med
10 Aug 2004
Ort
Runt Mantorp
Hoj
Daytona 675
För både gat & banbruk så kan jag rekomendera dunlop sportsmart, !

Jag har ett set liggandes hos min däckfirma. Skall bara få ändan ur och demontera fälgarna. Har du kört på dessa i år och i så fall vad tycker du om dem i jämförelse med ev andra märken du kört på din pärla?
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Jag har ett set liggandes hos min däckfirma. Skall bara få ändan ur och demontera fälgarna. Har du kört på dessa i år och i så fall vad tycker du om dem i jämförelse med ev andra märken du kört på din pärla?

Jag kör på Sportsmart och är riktigt nöjd med dom, har i och för sig inte hunnit mer än drygt 100 mil på dom så slitage kan jag inte uttala mig om. (Original-däcken höll 350 mil varav mer än hälften på storbana)

Jag kört en del i regn och däcken har inte överraskat mig någon gång, förvisso har jag inte pressat dom speciellt hårt. Enda gången det släppt var i fram och då mjuk och fint. Knäskrap på fuktig bana kanske inte var så smart...

Jämför jag med Michelin Power 2ct som jag hade på förra hojen (Sprint ST) så upplever jag att Sportsmarten är bättre. Fast en upplevelse är ju i och för sig lite subjektiv.

Som kombination gatåka/banåka är dom utmärkta i mitt tycke (ojdå, nu blev jag subjektiv igen) :)
 

Riddick

Medlem
Gick med
30 May 2009
Ort
Hemma
Hoj
CBR600RR
Jag kan ju tillägga lite fakta då. Dunlop Sportsmart vann det stora sportdäckstestet i tidningen Motorrad i Augusti. Dunlop var genomgående bra i alla grenar (Bana, våttest & landsväg). I samma test rekommenderade Motorrad även Pirelli Diablo Rosso Corsa som lämpade sig lite bättre för bankörning. Fast Pirelli va å andra sidan kasst när det gällde väta. Å andra sidan finns det ju bättre däck än det nämnda om man nu vill ha bästa bandäcket. I nya numret testade man gatlegala bandäck. Det testet vanns av Metzeler Racetec K3 följt av Pirelli Diablo Supercorsa. Dessa däck har dock kortare livslängd och gör sig bäst på banan.

Jag kör på Sportsmart och är riktigt nöjd med dom, har i och för sig inte hunnit mer än drygt 100 mil på dom så slitage kan jag inte uttala mig om. (Original-däcken höll 350 mil varav mer än hälften på storbana)

Jag kört en del i regn och däcken har inte överraskat mig någon gång, förvisso har jag inte pressat dom speciellt hårt. Enda gången det släppt var i fram och då mjuk och fint. Knäskrap på fuktig bana kanske inte var så smart...

Jämför jag med Michelin Power 2ct som jag hade på förra hojen (Sprint ST) så upplever jag att Sportsmarten är bättre. Fast en upplevelse är ju i och för sig lite subjektiv.

Som kombination gatåka/banåka är dom utmärkta i mitt tycke (ojdå, nu blev jag subjektiv igen) :)
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top