Triumph Daytona 675-tråden!

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Tack tack :). Å den är extra snygg med guuuuuldfälgar. Så nu måste jag byta ut mitt gröna nagellack till blått alternativt guld då.

Lite vemodigt var det ändå att lämna ifrån mig min fina Kawa, som har varit mig väl trogen i flera säsonger........Kände dock att det var dax för något nyare och modernare, som är mer värd att lägga pengar på- hoppas jag!! Mer driftsäker än Kawan på över 6000 mil får man nog leta efter..

Min alldeles egna personliga stöd-mek vad gäller 675:eek:r framförallt, åkte ju tyvärr iväg på världens längsta resa, så jag hoppas jag kan få en del tips i den här tråden :banana...

Satan va glad jag blir, grattis! visste väl att ljudet av mitt TwoBrothers, helt jävla tomt på ull skulle locka dej en bit på vägen mot en egen ;)

(Ja jag vet att det låter för anskrämligt upp till 8000 varv :banana
 
Last edited:

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Hmm, ja just det.......finns ju en liten person som nog vill ha en i hennes storlek :rolleyes:....

Tack tack :). Å den är extra snygg med guuuuuldfälgar. Så nu måste jag byta ut mitt gröna nagellack till blått alternativt guld då.

Lite vemodigt var det ändå att lämna ifrån mig min fina Kawa, som har varit mig väl trogen i flera säsonger........Kände dock att det var dax för något nyare och modernare, som är mer värd att lägga pengar på- hoppas jag!! Mer driftsäker än Kawan på över 6000 mil får man nog leta efter..

Min alldeles egna personliga stöd-mek vad gäller 675:eek:r framförallt, åkte ju tyvärr iväg på världens längsta resa, så jag hoppas jag kan få en del tips i den här tråden :banana...

Kommer inte ihåg adressen till sidan, men en minimoto är väl vad hon behöver..de var ju jättebilliga och man måste börja i tid:yoparty

Stödmeken är kanske inte helt tillgänglig, men det finns en hel del hjälp att tillgå i Tokholm. Det kan jag nog lova.

Förresten, vem det nu var som letade backspeglar..kolla på triumph675.net, typ denna tråden.. där finns bilder på min med bl.a.
Tror jag lade 35 USD + frakt på dem..:tummenupp
 

Cicci W

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2007
Ort
Fruängen, Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675 -10
Satan va glad jag blir, grattis! visste väl att ljudet av mitt TwoBrothers, helt jävla tomt på ull skulle locka dej en bit på vägen mot en egen ;)

(Ja jag vet att det låter för anskrämligt upp till 8000 varv :banana

Hmm, jag lär ju få ta tillbaka mina retsamma ord om gräsklipparljud nu :rolleyes:..

men hello gubben, du ska ju sälja din ju! Puckat alltså :brinnerup
 

Cicci W

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2007
Ort
Fruängen, Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675 -10
Grattis Cicci! Härligt med en lady i the gentlemans club! :tummenupp:drinkteaandeatsconessmiley

Jepp tyckte det behövdes också ;)..... kan ju alltid skylla ett dyrt inköp på nåt sånt iaf :rolleyes:

Kommer inte ihåg adressen till sidan, men en minimoto är väl vad hon behöver..de var ju jättebilliga och man måste börja i tid:yoparty

Men va f-n Hjärtat- just det ja "jättebilliga ju"- nu är vi där igen.... lätt att våga komma med en massa "bra" förslag när man befinner sig några hundra mil härifrån :brinnerup

Shoppa shoppa.......:rolleyes:
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Vi pratade ju kittade gafflar tidigare, här finns ett intressant set om någon skulle vara en hugad spekulant:)
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
Den svenska kronan är stark nu... På med spenderbyxorna!

Angående fjädrar och vikt: När man surfar på domäner som inte slutar på .se så snackas det om stones, pounds och andra konstiga viktenheter! Finns det nån bra och enkel omvandlare för detta?
Samma sak med längdmått.

Kanske jag borde byta fjädrar i min gaffel när jag ändå river den i vinter, den är ställd väldigt mjuk förra året och jag har lättat hojen endel efter det...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Helt rätt! Pundet nosade ju på tian jämnt för någon dag sedan ju! :)

Transport från USA brukar vara billigast med USPS, från England gamla anrika Royal Mail.

Stones (vanligt i Aus) och andra begrepp konverteras enklast till begripliga enheter via mallar på www.konvertera.nu

Värdet på statiskt häng, dvs utan förare, när man justerat gaffeln till rätt förarhäng brukar användas som en indikation, är det lite högt kan fjädern vara för hård. Mallarna för beräkning hos vissa sidor i USA kan ge lite för mjuka fjädrar, jag skulle nog skriva till t ex T3 och fråga dom vad dom rekommenderar.

Den svenska kronan är stark nu... På med spenderbyxorna!

Angående fjädrar och vikt: När man surfar på domäner som inte slutar på .se så snackas det om stones, pounds och andra konstiga viktenheter! Finns det nån bra och enkel omvandlare för detta?
Samma sak med längdmått...
 

Riddick

Medlem
Gick med
30 May 2009
Ort
Hemma
Hoj
CBR600RR
Ooops - länken fixad nu:) Öhlins-kittade gafflar med fjädrar för flugviktare för 500$ innan prutning. Ganska schysst, faktiskt. Men T3:s cartridge verkar ju rätt prisvärda, det har Du helt rätt i.

Flugviktaren här (71kg + utrustning) :D

Tackar för tipset :) Men jag är inte så sugen på att lägga mer pengar på hojen just nu. Jag får hålla till godo med orginalfjädrarna och göra det bästa av dem. Jag hade inne hojen hos verkstaden för att kontrollera oljenivån. Jag har dock inte hunnit kontrollera om det gjort någon skillnad ännu.
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Mmm, den precis lika tunga andra flugviktaren här...71 kg + utrustning, men många kilo attityd :näsblod

Är det inte så att gaffeln original på 675:an är ok med 0,9 kg?? för oss inte fullvuxna alltså. Det är väl bakdämparen som inte är särskilt lyckad :va
Sen att man borde byta ventilerna(revalving) i gaffeln är väl en annan sak.

Kan vi få ett klargörande? Jag tror inte att jag kör såpass att fjädringen är det avgörande, men något skall man ju lägga pengarna på :yoparty
Kanske ett par stödhjul kunde komma väl till pass också:gnissla
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Njae, klargörande får någon som VET och KAN lämna, till dess får väl vi andra spekulera och utbyta tankar...:)

Vi ska inte lura oss själva - Daytona, Rx, CBRx, ZX-xRR och allt vad dom heter är i grundutförande så pass bra att en riktigt duktig förare förmodligen skulle kunna rulla den direkt från butiken till Gelleråsen och placera sig högt i ett Rookie-600. Hur många av oss är så "bra"?

Men - för Daytonan specifikt gäller nog att Triumph tagit större hänsyn till köregenskaper med passagerare och/eller packning än vad som kanske är normalt för klassen, det ser vi framför allt på fjäderkonstanten och länkagets utväxling bak.

Fram ligger fjäderkonstanten vettigt bra för en förare mellan 75-90 kg enligt min minnesbild, bak ska Du nog väga minst 90 kg för att ligga riktigt rätt.

Problemet med de billiga standardkomponenterna är att deras justerbarhet, trots alla skruvar och rattar, inte brukar påverka köregenskaperna särskilt mycket. T ex brukar kompressionsventilen oftast påverka lågfartsegenskaperna (långsam fjädringsrörelse) när vi egentligen har mest nytta av att justera snabba kompressioner!

Men Trajjan har en rätt bra och välkonstruerad framgaffel som duger bra för bandagsändamål och Rookie eller ERF. Så därför verkar folk som bytt ut shimsstackar/cartridge med handen på hjärtat inte uppleva så stor skillnad i f t åtgärder i bakändan.

Bak finns det en del att göra för att få till optimala egenskaper. På släta banor med svepande kurvor funkar den rätt bra men 06-08 behöver, som många av Er upptäckt, en mjukare fjäder för att fungera optimalt och kännas följsam. För att vara följsam på landsväg är det ett annat länkage som ger största effekten, om än ett fjäderbyte gör en hel del. Från -09 sägs länkaget vara mindre brant, men jag har inte sett några hard-core evidence på detta än så länge.

Jag bifogar en liten videosnutt från Mittsverige i Augusti - utgången ur depåböjen är lite skumpig och när jag bommar linjen med några dm passerar jag en av dessa bulor vilket både känns, hörs och syns på varvräknaren:näsblod

http://www.youtube.com/watch?v=CLpgs-jReR8&t=4m10s

Det jag då skulle kunna göra är att minska förspänning/minska högfartsdämpningen bak eller byta till mjukare fjäder för att om möjligt få en mer följsam bakända vid passering över sådana bulor.

Returjusteringen funkar hyfsat bra på originaldämparen, kompressionen är tydligen lite si och så.

Men i stället för att tjafsa med allt detta har en hel del av oss i stället valt att byta bakstötta, men då ska man vara uppmärksam på vilken fjäder som sitter på.

Jag har en 11N/mm på min och skulle nog egentligen ha bytt denna till en 10N/mm. Jag vet inte vad Hank har på sin Elka, men skulle misstänka en 9 - 9.5N/mm?

Det är rätt enkelt att byta fjäder, och det finns knep för att få loss underdelen (länkaget) utan att riva bort mellanröret på avgassystemet. Räkna med 1 000 - 1 500:- för att få rätt fjäder på bakstöttan och Wilbers i framgaffeln brukar gå att köpa billigt på ebay. Fjäderbytet är den första och enklaste operationen vi kan göra och märks även komfortmässigt vid landsvägsåka.

Jag tror själv att det är bortkastade pengar att köpa nya grejor utan att ha skruvat (bort) sig på originalprylarna, kan vi inte justera in originalgrejorna blir det inte lättare att få fason på high-endprylar. Naturligtvis kan man alltid låta någon göra en grundinställning, men provar man inte hur "2 klick hit eller dit" känns är det ju svårt att diagnosticera ett problem? Och handen på hjärtat - hur många av oss ger fullgas tidigare och tidigare i utgången till dess släppena kommer och sedan funderar på hur vi kan justera in prylarna för ännu bättre grepp?

Mina 2p

PS... - Har Ni sett att vi har fått en kompis? 140hk i f t Trajjans 128 eller vad det nu är - jo jag tackar, jag:) DS.

...Är det inte så att gaffeln original på 675:an är ok med 0,9 kg?? för oss inte fullvuxna alltså. Det är väl bakdämparen som inte är särskilt lyckad :va
Sen att man borde byta ventilerna(revalving) i gaffeln är väl en annan sak.

Kan vi få ett klargörande?...
 
Last edited:

freddan69

fredrik wallin
Gick med
16 Jun 2008
Ort
östermalm
Hoj
2008 zx6r, 2009 street 3 r
den var faktiskt riktigt läcker!!!

är det ngn annan som börjat humma kring bankörningar till nästa säsong..?

-jag kommer att köra:
( licens kurs ngn gång i april )
2-3 maj (mantorp), actionpics
båda helgerna på gotland ring, actionpics
juni (gelleråsen), actionpics
juli (kinnekulle), actionpics
september (mantorp), actionpics
" inte bara fest " på gotland veckan efter midsommar.

Hoppas att vi ses på ngn av dessa körningar!
 

irvas

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2010
Ort
Obyen
Hoj
Triumph Daytona 675, 06
Tänkte kolla här ifall någon vet vart man skulle kunna få tag på backspeglar till hojen. tacksam för svar. Undrar även ifall någon vet något nice slipon man kan skaffa sig inför nästa säsong?

Tacksam för alla svar!

/ Irvas
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top