Nu är det kört - Skaffa glasögon

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
När jag tog mc-kort var det inte tal om glasögon vid det obligatoriska syntestet, häromveckan fick jag möjlighet att testa gratis i sån där makapär som "kollar synen åt en"...

Så glasögon ja, finns det dödsbrillor man kan ha under mc-åka och lämpliga för det? Det jag syftar på i första hand är glas som inte splittras vid ev stenskott/öppet visir? Linser är jag inte sugen på.

Andra tips? Jobbet pröjsar till det men man kanske vill ha andra privat. Är alla optiker (dom större) lika dugliga/odugliga? Någon business att handla bågar på "nätet", typ titan eller något annat tufft för att väga upp handikappet ;) Hur funkar det i sådant fall, är det bara att kila till närmsta optiker med bågarna och säga att man vill ha två flaskbottnar i dom här?

Har sagt det förr och säger det igen.

Kila iväg till specsavers
Gå hem med två par glajjor till priset av ett
På riktigt

Lensway.se

Gå först till en optiker och få ett recept på din syn. Därefter beställer du hem en bunt provbågar från lensway. Passar de och du gillar glasögonen så skickar du tillbaka allt och bifogar en beställning. Gillar du inte de så skickar du bara tillbaka allt i den medföljande kartongen. Du kan då välja att ta hem en bunt andra bågar eller bara skita i allting. Allt kommer dessutom ända till brevlådan och du slipper gå och hämta ut nåt på posten. Sjukt smidigt!

Allt detta är helt frakt- och kostnadsfritt! Snabbt går det med. En vecka efter att jag skickade efter mina första provbågar hade jag mina färdiga glasögon i brevlådan!

Jag köpte fullt fungerande och snygga briller där för 450:- inkl antireflexbehandling och nåt repskydd!

Sedan tycker jag förvisso att endagarslinser är the shit! Att pilla i ögonen var obehagligt i typ en vecka. Därefter var det en baggis. Hur simpelt som helst! Aldrig imma, aldrig i vägen, det regnar inte på de etc etc.

Prova lensway i alla fall!

Sedan tycker jag förvisso att endagarslinser är the shit! Att pilla i ögonen var obehagligt i typ en vecka. Därefter var det en baggis. Hur simpelt som helst! Aldrig imma, aldrig i vägen, det regnar inte på de etc etc.

Fel! Dygnetruntlinser är the shit! Pillar i ögonen en gång i månaden.
Dessutom är dom sjukt mycket bekvämare än vilka andra linser som helst plus att man faktiskt ser när direkt när man vaknar... :mattias

Fel! Dygnetruntlinser är the shit! Pillar i ögonen en gång i månaden.
Dessutom är dom sjukt mycket bekvämare än vilka andra linser som helst plus att man faktiskt ser när direkt när man vaknar... :mattias

Vad?

Har du in samma lins 24/7 i en månad i sträck? :va

Vad?

Har du in samma lins 24/7 i en månad i sträck? :va

Finns sådana. Inget som doktorerna på ögonavdelningen rekommenderar direkt. Frågar man en optiker så vill de säkert sälja de till dig, men det är större risker för infektioner i ögonen.

Operera kan man göra när synfelet stabiliserat sig. Inget för ts än alltså.

Exakt. Bli av med skiten en gång för alla. Känner flera som gjort det och säger att det är värt vartenda öre.

Operation verkar inte vara aktuellt nej, 2-5 års dokumenterad stabilitet i synen verkar vara rekommendationen innan och då ska man väl vara närmare döden (40) innan :tummenupp Dels så sägs det att med den teknik som finns idag såg operationen bara att göra en gång men samtidigt att den går att göra om om det inte blir bra..?

"Efter LASIK får 81–89 procent av dem som har låg eller måttlig grad av närsynthet en synskärpa på 1.0 eller bättre. I den grupp som har höggradig närsynthet (-6.0 dioptrier eller sämre) ger LASIK motsvarande synskärpa hos 45 procent av de opererade."

http://www.sbu.se/sv/Press/Arkiv/Pr...ska-forvantningar-viktigt-infor-synoperation/

Kvacksalvarna får nog komma på något bättre innan jag lägger mig under kniven =)

min syster opererade båda øgonen før 20000kr och fick då också en garanti som var att om det inte lyckas så får hon gøra om det efter ett tag, gratis så klart.

Varför blir det då billigare om man väljer bort det andra paret?????

Jag fick då mitt andra par helt kratis. Men så ville jag inte ha någon titanbåge eller fånig reflexbehandling till reservparet som jag mest använder för att hitta mitt "vanliga" par.

Om det bara är typ läsglas du behöver så är Jula ett bra ställe 3 par för 129:-. Perfekt då kan man lägga glasögon på alla dom ställen man har snickarpennor :)

Kostnaden för en operation beror helt på vilken metod du själv väljer. Jag opererade mina ögon i April i år och ångrar endast en sak. Att jag inte gjort det tidigare.

Om din arbetsgivare är bra så finns möjligheten att dom betalar det och sedan drar det på din lön. Du betalar alltså operationen med oskattade pengar. Sparade mig 11000 kronor.

Kostnaden för en operation beror helt på vilken metod du själv väljer. Jag opererade mina ögon i April i år och ångrar endast en sak. Att jag inte gjort det tidigare.

Om din arbetsgivare är bra så finns möjligheten att dom betalar det och sedan drar det på din lön. Du betalar alltså operationen med oskattade pengar. Sparade mig 11000 kronor.

Hmm, hur fungerar det rent praktiskt?

Är det lagligt så att säga?

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg