Hur funkar FJ1200 reservtankbrytare?

PatrikGbg

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2010
Hoj
88, Yamaha FJ1200
Finns det någon som vet hur reservtanksystemet på en Yamaha FJ1200 fungerar och ser ut?

Jag har en (av förra ägaren) totalrenoverad FJ1200 från -88 med -94:ans tank. Någonstans i renoveringen försvann reservtanksswitchen. När jag har ca 5l kvar i tanken dör hojen och jag kommer inte vidare. Plockade ner kåpor och tank för att lösa problemet. Hittar dock inte den elektronikbox som enligt servicemanualen skall sitta kopplad till tanken - som jag tänkte ansluta en egen brytare till, eller helt enkelt kortsluta permanent för att kunna köra slut på soppan.

Någon som vet hur systemet fungerar. Ska det sitta någon solenoid/ventil motsv direkt på tanken som öppnas elektroniskt, för att ge tillgång till de sista 5l, som jag kan modda? Enligt vissa skall reserven elektroniskt stänga av två cylindrar som sedan aktiveras med switchen - min hoj dör dock helt och går inte starta igen.

Varken Yamaha reservdelar eller verkstad lyckas hjälpa mig. Någon i forumet som har några tips på vad jag behöver/saknar/kan göra?

Tacksam för alla tips och ledtrådar.

På YZF 750 sistter en liknande historia. Men det går bara två tåtar från den så antagligen är det bara en vanlig strömbrytare. Att den skulle stänga av två cylindrar verkar föga troligt.

Om du orkar kan du ju annars plocka av tanken, lossa kranen och plocka bort den insats som sitter i tanken och som gör att bensinen i botten inte kommer ut.
Du kommer då inte ha någon reserv alls, men det kanske spelar mindre roll?

På YZF 750 sistter en liknande historia. Men det går bara två tåtar från den så antagligen är det bara en vanlig strömbrytare. Att den skulle stänga av två cylindrar verkar föga troligt.

Om du orkar kan du ju annars plocka av tanken, lossa kranen och plocka bort den insats som sitter i tanken och som gör att bensinen i botten inte kommer ut.
Du kommer då inte ha någon reserv alls, men det kanske spelar mindre roll?

Jo, det är lite meck men helt klart en tänkbar lösning om det verkligen är så att det sitter en grej i tanken. Misstänker att det kan vara något rent elektroniskt som stänger bensinpumpen eller liknande istället för något fysiskt i tanken. Varken jag eller Yamaha service kan se i servicebok eller sprängskisser att det sitter något annat än en ren kran som en solid enhet rakt upp i tanken. Kan någon bekräfta att det sitter en del på bensinkranen jag kan montera ur och en kort beskrivning hur den ser ut så blir det till att tömma tanken och riva...

Tack för tipset!

Om inte minnet sviker mig så var det samma konstruktion på FZR1000.

Det sitter en givare i tanken, vid 5 l kvar bryter givaren matningen till bränslepumpen. Med hjälp av knappen kopplar man in matning till pumpen igen.
Dvs, man "förbikopplar" givaren och matar pumpen direkt.
Kan också sitta ett relä i kretsen men det låter jag vara osagt..
Ett elschema är lätt att googla rätt på :tummenupp

Om inte minnet sviker mig så var det samma konstruktion på FZR1000.

Det sitter en givare i tanken, vid 5 l kvar bryter givaren matningen till bränslepumpen. Med hjälp av knappen kopplar man in matning till pumpen igen.
Dvs, man "förbikopplar" givaren och matar pumpen direkt.
Kan också sitta ett relä i kretsen men det låter jag vara osagt..
Ett elschema är lätt att googla rätt på :tummenupp

Tackar! Har elschemat men hajar inte var grejerna sitter (eller ja, jag saknar uppenbarligen grejer på hojen men vet inte vad). Det enda elmässiga jag hittar som går från tanken är två trådar (möjligen tre) som jag gissade går till tankmätaren. Hade du en uppsättning trådar till tankmätaren och en anna uppsättning trådar till denna givaren eller pratar vi samma fysiska givare?

Tackar! Har elschemat men hajar inte var grejerna sitter (eller ja, jag saknar uppenbarligen grejer på hojen men vet inte vad). Det enda elmässiga jag hittar som går från tanken är två trådar (möjligen tre) som jag gissade går till tankmätaren. Hade du en uppsättning trådar till tankmätaren och en anna uppsättning trådar till denna givaren eller pratar vi samma fysiska givare?

FZR:en hade ingen tankmätare, men är det 3 trådar är troligen två till nivågivaren och en till sensorn(brytaren)

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard