MotoGP - Japans GP

Fast det var ju väldigt stor skillnad mellan motorerna även om de alla kom från Aprilia. RSA/RSW etc.
 
Inte riktat direkt till Busaberg: Försök begripa att 2T - kilo för kilo eller eller cc för cc - är en mer effektiv funktionsprincip än 4T.
Att denna bättre konstruktion inte får användas i prototypracing - som ska vara en arena för konstruktörernas bästa idéer - är en stor skandal.

Att kalla tävling med plomberade enhetsmotorer prototypracing ännu värre! Även om det resulterar i spännande race.
Inte direkt riktat till dig, Vincent H:
Busaberg, FireSalle, jag och alla andra är mycket väl medvetna om att två lika stora motorer med 2 eller 4 takter lämnar olika mycket effekt och att om det är max effekt som efterfrågas är 2T överlägset 4T. Men...

De största tillverkarna i GP, Honda, Yamaha, Suzuki och Ducati är inte intresserade av att plöja ner miljarder i en motortyp som de inte har någon nytta av i sin dagliga verksamhet. Det bestämde man redan för 10 år sedan.

Att 2T är överlägset 4T saknar därför helt betydelse och de oändliga diskussionerna med OM som största ingrediens blir därför tämligen meningslösa och urvattnade.

Honda har ett 3 års kontrakt på motorerna i Moto2 och sen är det tänkt att vem som helst ska få ta fram motorer till klassen. De kör med prototypchassin så en prototypklass är det trots allt.
 
... många ord ...
Du är en sån där Allt-OK-För-Vinstmaximering-taliban va?

Viktigaste med OS och fotbolls-VM är att Coca Cola och McDonald får sälja så mycket som möjligt. Blir fint när RR-förarna tvingas stoppa var fjärde minut för att Dorna & Co. ska kunna sälja mer rejäla reklampauser under rejsen. Eller hur?
 
Du är en sån där Allt-OK-För-Vinstmaximering-taliban va?

Viktigaste med OS och fotbolls-VM är att Coca Cola och McDonald får sälja så mycket som möjligt. Blir fint när RR-förarna tvingas stoppa var fjärde minut för att Dorna & Co. ska kunna sälja mer rejäla reklampauser under rejsen. Eller hur?
En överdrift hoppas jag. Men om du tittar på en roadracing-serie som tillverkarna står bakom så är det relevant vilken teknik de vill satsa på.
Det finns kanske några serier som tillåter garageteam att ta fram egen teknik och tävla med på friare villkor, t.ex. R1000 :)
 
Vilken vedbodtrimmare som helst skulle kunna ta fram en 600 2T som spöade dagens Moto2-ekipage.

Inte riktat direkt till Busaberg: Försök begripa att 2T - kilo för kilo eller eller cc för cc - är en mer effektiv funktionsprincip än 4T.
Att denna bättre konstruktion inte får användas i prototypracing - som ska vara en arena för konstruktörernas bästa idéer - är en stor skandal.
Jag har aldrig ifrågasatt att en 2t ger mer effekt per cc men innebär det automatiskt roligare racing?Särskilt om inga andra tillverkare än Piaggio är intresserade av att ta fram cyklar...
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top