Andrahandsuthyrning

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
Heipa!

Nu är det så här att jag har börjat jobba i norge och har kommit på att det är lite onödigt att sitta och betala för en lägenhet jag använder max en gång i månaden.
Kostnaden för att ha kvar den för en helgs visit till hemmet är ungefär lika som att ta in på hotel den helgen jag är här så det är ingen kris om jag vill hem till sthlm.

Så jag funderar på att hyra ut den möblerad och med allt annat skit, parabol-tv internet o sånt som jag har samlat på mig.

En av många frågor är, vad kan jag ta ut i hyra? Den är rätt fräsch med nytt kök renoverat vardagsrum och sovrum samt fräsch badrum.
Fina möbler osv.. Hur mycket utöver själva hyran är det lagligt att ta ut, jag har läst om folk som blivit återbetalningsskyldiga och det vill jag inte bli, tänker inte bli rik men vill ha cash för mina grejer om dom ska stå kvar och bli brukade av någon person som sitter i mina fina soffa utan kallingar o fiser. Fina damer får gärna sitta in the nude om jag får fotobevis, men inte äckliga sunkiga snubbar..

O sen HUR avgör jag vem jag vill hyra ut till, har kollat på blocket och det finns ju en del doktorer o folk med högre utbildning som ger intrycket av att vara rätt stilade. Folk som inte skiter där dom bor vill säga. Folk som kan betala för sig och inte festar och svinar ner, men det är ju aldrig en garanti.
Min syster har en god vän som vill hyra lägenhet, han har gjort gott intryck på både henne och min mamma. MEN and this is the BIG but. Han är engelsman, och fördomsfull som jag är så måste jag säga att min sanning om engelsmän är att dom gillar öl och kokain och vilda fester samt röker inne o slänger fimpar på golvet. Pissar på konstiga ställen och är allmänt dåliga på att inte beté sig som drägg. Man har väl sett Ibiza-programmen på tv :)
Trots all denna sanning så har både min syster och min mor fått ett gott öga till honom.

Människor är ju som bekant smutsiga äckliga djur, jag är kanske lite pedant och överdrivet renlig av mig så jag vill ju ha någon som är lika petig som jag är. Är det för mycket begärt eller ska jag fortsätta betala på den själv och inte hyra ut?

Vad ska jag tänka på när jag hyr ut, bör jag helst hyra ut via en firma eller kan dom också blåsa mig på alla sätt och vis med sina juridiska mikroskopiska texter i kontraktet?

Åldersgruppen JAG tror är bäst borde väl vara 40+?
Vad gör jag om något går sönder, självklart ska jag hyra ut med tillåtelse från min hyresvärd.

Alla tips från er mina kära visa sporthojare är välkommna.

Mvh/Fördomsmannen i sthlm

äh, jag är 22 år och jobbade i stall, hyrde andrahand i över 2 år, lämnade alltid tillbaka lägenheterna perfekt städade, hade aldrig fest, betalade i tid och en gång råkade jag ha sönder en lampa, det gick bra att köpa en ny på ikea så va ingen skada skedd.
Så alla i 20års åldern behöver inte vara galningar.

Men, du får ta ut hyran + 10% för dina möbler, annars är det återbetalning sedan om du har otur.
Min förra hyresvärd lämnade en lampa och kallade det möblering och tog en tusenlapp extra, jag sket i det för jag va glad över att jag hade någonstans att bo.

hmm för 10% så får dom fan ta med sig sina egna möbler...

"Ska du hyra min lägenhet ingår även en abonnemangstjänst där du får 5st tallkottar/månad till den mycket låga priset av 3kkr/månad." :rolleyes: :tummenupp

Det kom väl upp i Starstrikers eminenta tråd att inte heller det funkade...

Generell praxis för att man inte ska hamna i trubbel är nog att ta ut motsvarande hyra vad en likvärdig hyreslägenhet kostar i området. Man har rätt att ta ut extra för att den är möblerad. Det rör sig dock inte om några större summor. Det är tänkt att täcka slitaget.

Kan tillägga att en allmännyttig hyreslägenhet med äldre standard ej är att jämföra med en nyrenoverad bostadsrätt som har golvvärme, handduksvärmare förberedelse tvättmaskin alternativt har det, nytt kök etc. En motsvarande nyrenoverad hyresrätt som har den standarden i ett bra område har högre hyra.

En lägenhet som inte underhållits kan kanske kosta ca 900 kr/kv per år och en nyrenoverad lägenhet kan kosta från 1600 kr/kv per år och uppåt i ett centralt beläget läge i ett attraktivt läge. Ta siffrorna med en nypa salt. Se det endast som en riktlinje.

Jag hade magasinerat möbler om det är saker du är rädd om. Hade inte låtit eventuella värdefulla tavlor och så vidare hänga kvar på väggarna. Du har ingen koll på vilka som rör sig i lägenheten när du är borta. Även om personen som hyr lägenheten är städad och skötsam kan han ha mindre ärliga vänner.

Skriv avtal där hyresgästen får ta på sig att ersätta eventuella skador. Gör en inventarielista över det som finns i lägenheten som hyresgästen får ta del av och godkänna.
Sist men inte minst se till att skriva ett avtal där hyresgästen avsäger sig besittningsrätten och skriv inget avtal längre än ett år åt gången. Väldigt viktig punkt oavsett om det är en bostadsrätt eller hyresrätt du hyr ut i andra hand.

Du bör även skaffa hyresvärdens tillåtelse, men var medveten om att man endast får hyra ut en begränsad tid. Efter det kan hyresvärden neka uthyrning i andra hand om det inte förefaller finnas godtagbara skäl för det.

...
Sist men inte minst se till att skriva ett avtal där hyresgästen avsäger sig besittningsrätten och skriv inget avtal längre än ett år åt gången. Väldigt viktig punkt oavsett om det är en bostadsrätt eller hyresrätt du hyr ut i andra hand.

Du bör även skaffa hyresvärdens tillåtelse, men var medveten om att man endast får hyra ut en begränsad tid. Efter det kan hyresvärden neka uthyrning i andra hand om det inte förefaller finnas godtagbara skäl för det.

Besittningsskydd får man som andrahandshyresgäst först efter två års hyresförhållande, men misstänker man att man kommer att kunna hyra lägenheten så länge är det lika bra att skriva det direkt. Den handlingen måste vara separat från hyresavtalet, det går alltså inte att lägga till en §§ på hyresavtalet där man avtalar bort besittningsskyddet. www.hyresnamnden.se har färdiga formulär.

Du skall skaffa värdens tillåtelse. Har du inte det kan du bli av med din hyresrätt. Värden kan neka till andrahandsuthyrning redan från dag ett. Om så sker kan du ta ärendet till hyresnämnden för att få det prövat. Arbete på annan ort är redan prövat, så där brukar det inte vara några problem. Att tänka på är att det är mycket ovanligt att få tillåtelse att hyra ut i andra hand mer än två år.

Generellt finns det mycket info på hyresnämndens hemsida.

Att jag skrev ett år var inte med hänsyn till besittningsskyddet utan att man aldrig vet vad som händer. Kanske behöver man lägeneten igen tidigare än man beräknat.

I Sydsvenska finns det ett par artiklar med ett riktig skräckexempel på en andrahandsuthyrning där man missat att avtala bort besittningsskyddet.

Besittningsskydd får man som andrahandshyresgäst först efter två års hyresförhållande, men misstänker man att man kommer att kunna hyra lägenheten så länge är det lika bra att skriva det direkt. Den handlingen måste vara separat från hyresavtalet, det går alltså inte att lägga till en §§ på hyresavtalet där man avtalar bort besittningsskyddet. www.hyresnamnden.se har färdiga formulär.

Du skall skaffa värdens tillåtelse. Har du inte det kan du bli av med din hyresrätt. Värden kan neka till andrahandsuthyrning redan från dag ett. Om så sker kan du ta ärendet till hyresnämnden för att få det prövat. Arbete på annan ort är redan prövat, så där brukar det inte vara några problem. Att tänka på är att det är mycket ovanligt att få tillåtelse att hyra ut i andra hand mer än två år.

Generellt finns det mycket info på hyresnämndens hemsida.

Att jag skrev ett år var inte med hänsyn till besittningsskyddet utan att man aldrig vet vad som händer. Kanske behöver man lägeneten igen tidigare än man beräknat.

I Sydsvenska finns det ett par artiklar med ett riktig skräckexempel på en andrahandsuthyrning där man missat att avtala bort besittningsskyddet.

Inte för att kapa hans tråd men...

Att man ev. vill ha tillbaka lägenheten i förtid har inte med besittningsskydd att göra, det avgörs av avtalstiden som är en annan sak. Har man exvis skrivit ett ettårsavtal så är man som hyresvärd fast med avtalet under den tiden, besittningsskydd eller inte. Och som jag sade ovan, innan två år av hyresförhållandet pågått så har besittningsskyddet ingen betydelse alls så länge det rör andrahandsuthyrning.

Vad gäller avtalstid så finns det dock en annan bestämmelse som man bör ha klart för sig;

Även i de fall man har skrivit ett tidbegränsat hyresavtal (12, 24 månader, whatever egentligen) så har hyresgästen alltid rätt att saga upp avtalet med tre månaders varsle och flytta, no strings attached. Som hyresvärd kan det emellanåt komma som en överraskning.

..... en gång råkade jag ha sönder en lampa......Min förra hyresvärd lämnade en lampa.....

Så du förstörde allt han lämnade efter sig?

----------------------------------

Jag hyr ut min lya i andrahand. Slängde ut en annons på blocket och skrev att dom får inte vara rökare bla bla och att dom måste ha fast inkomst. Sen skrev jag att dom får komma över och kolla på lya om dom är sugna. Man känner lätt av vad de är för typ av folk. Ingen under 25år.

Andrahandskontrakt finns att köpa på din lokala bokhandeln.

Jo ta ut två hyror i förväg är inte dumt. Då har man lite om något skulle gå kajko och man sorterar bort dom som är helt panka. Jag blev av med en kvinna som ville hyra som just inte kunde betala in i förväg. Jävligt glad för att jag hittade några andra än henne idag.

Även om folk kan ha en god lön så har en del inga pengar ändå.

Last edited:
en depositionsavgift lär jag ta ut om det är en person som jag inte känner iaf.
Men hur tycker ni med uppsägningstid, ska man ta tre månader eller en månad?
För min del så är det hugget som stucket.

En månad
Jag: Kan komma hem till sverige igen lite oplanerat om jag måste.
Hyresgästen: Kan bekvämt bara dra om han hittar något billigare.

Tre månader
Jag: Behöver inte leta ny hyresgäst helt plötsligt
Hyresgästen: Har ett lite tryggare boende då

För mig spelar det egentligen ingen roll det är pengar som ändå finns där för hyran,
bonuspengar liksom.
Men vad har ni för synpunkter?
Nu ska jag läsa den där tråden alla pratar om

en depositionsavgift lär jag ta ut om det är en person som jag inte känner iaf.
Men hur tycker ni med uppsägningstid, ska man ta tre månader eller en månad?
För min del så är det hugget som stucket.

En månad
Jag: Kan komma hem till sverige igen lite oplanerat om jag måste.
Hyresgästen: Kan bekvämt bara dra om han hittar något billigare.

Tre månader
Jag: Behöver inte leta ny hyresgäst helt plötsligt
Hyresgästen: Har ett lite tryggare boende då

För mig spelar det egentligen ingen roll det är pengar som ändå finns där för hyran,
bonuspengar liksom.
Men vad har ni för synpunkter?
Nu ska jag läsa den där tråden alla pratar om

Du kan inte slänga ut hyresgästen med egen kort uppsägningstid. Besittningsskydd you know :gnissla

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon