Andrahandsuthyrning

Du kan inte slänga ut hyresgästen med egen kort uppsägningstid. Besittningsskydd you know :gnissla

Det är inte besittningsskydd som avgör uppsägningstid, det är hur hyresavtalet är skrivet.

Tillsvidareavtal=tre månaders ömsesidig uppsägningstid.
Tidsbegränsat avtal=avtalets löptid för hyresvärden, tre månader för hyresgästen.

En månads ömsesidig uppsägningstid är inte värt pappret det är skrivet på om hyresgästen ställer sig på tvären vid uppsägning/avflytt.

Edit; deposition är en bra idé.

Det är inte besittningsskydd som avgör uppsägningstid, det är hur hyresavtalet är skrivet.

Tillsvidareavtal=tre månaders ömsesidig uppsägningstid.
Tidsbegränsat avtal=avtalets löptid för hyresvärden, tre månader för hyresgästen.

En månads ömsesidig uppsägningstid är inte värt pappret det är skrivet på om hyresgästen ställer sig på tvären vid uppsägning/avflytt.

Edit; deposition är en bra idé.

Slarvigt uttryckt av mig. Men, värden kan avtala om kortare tid än tre månader, dock är detta ogiltligt i tillsvidareavtal och till förmån för hyresgästen. Så försöket till en månad som TS nämnde funkar inte..

Var någon tråd liknande denna för någon månad sedan där flertalet medlemmar rekommenderade att hyra ut lägenheten till företag (eller rättare sagt förmedlingebyråer som i sin tur hyr ut/förmedlar till företag).
Lät som man skulle få lite bättre betalt, samt att säkerheten var högre.

Som sagt att jag nämnde besittningsskyddet och att skriva en tidsbegränsning i avtalet i samma mening var bara ett allmänt tips att det var något att tänka på. Att hyresgästen sedan kan säga upp avtalet och flytta är nog de flesta rätt på det klara med. Samma sak när det gäller om hyresgästen som hyr i andra hand missköter sig. Då riskerar förstahandsinnehavaren sitt kontrakt.

Om jag hade en centralt belägen lägenhet i t ex Stockholm, Göteborg eller någon annan stad där det råder bostadsbrist skulle jag vara väldigt noga med att alla papper är korrekta samt att man väljer den person som hyr lägenheten med omsorg.

Att jag dessutom skrev bör kontakta hyresvärden om tillåtelse istället för ska var för att det inte alltid är lämpligt sett till den tidsbegränsning hyresvärden sätter i samband med godkännandet. Vet man att det rör sig om en kortare tid så fine, men om man avser att vilja ha kvar förstahandskontraktet för lång tid framöver och vill hyra ut den en längre tidshorisont. Vad gör man då? Hyr ut i smyg i hopp om att hyresvärden aldrig kommer på det eller låter någon vara "inneboende". I Stockholms innestad tror jag det finns väldigt gott om "inneboende" av någon anledning. Fråga mig inte varför.

Trådskaparen skriver t ex att han brukar komma hem ca 1 gång i månaden. Nog kan han t ex ha en "inneboende" och hänvisa till att han faktiskt är hemma en gång i månaden (även om han skulle välja ett hotell). Han kan ju låta en kompis, syster, vän till familjen som bor i lägenheten och ser till hans grejer. Någon han har förtroende för. Givetvis är det inte helt legitimt, men man kan säkert i likhet med att man har en skenförsäkring på sin motorcykel komma undan med det mesta bara det ser rätt ut utåt. Sköts det klantigt då riskerar man givetvis kontraktet, men det gör man å andra sidan även om man tänkt sig en längre andrahandsuthyrning också. Som vi båda konstaterat är det få hyresvärdar som godkänner längre uthyrningar i andra hand om de inte måste det med hänvisning till lagstiftningen.

Inte för att kapa hans tråd men...

Att man ev. vill ha tillbaka lägenheten i förtid har inte med besittningsskydd att göra, det avgörs av avtalstiden som är en annan sak. Har man exvis skrivit ett ettårsavtal så är man som hyresvärd fast med avtalet under den tiden, besittningsskydd eller inte. Och som jag sade ovan, innan två år av hyresförhållandet pågått så har besittningsskyddet ingen betydelse alls så länge det rör andrahandsuthyrning.

Vad gäller avtalstid så finns det dock en annan bestämmelse som man bör ha klart för sig;

Även i de fall man har skrivit ett tidbegränsat hyresavtal (12, 24 månader, whatever egentligen) så har hyresgästen alltid rätt att saga upp avtalet med tre månaders varsle och flytta, no strings attached. Som hyresvärd kan det emellanåt komma som en överraskning.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025