Vargstammen

Vad tycker du om varg i Sverige?

• Antal röstningar
    0
Svårt att hålla sig härifrån :)

Vargen är i särklass det rovdjur som dödar och skadar flest tamboskap i Sverige. Vargen stod för 493st angrepp, och björnen som kommer tvåa stod för 99st angrepp. När vi sedan vet att vi har en björnstam på upp mot 4000st individer och vargstammen ligger mellan 200-300 individer, så kanske man ska ta sig en funderare?

Och? Vad har dessa siffror med saken att göra? Du vill säga att vargen tar fler byten än björnen. So?

Hur stor del av den totala tamboskapen äts upp av våra rovdjur? Försvinnande få. Det är ju fan fler djur som dör i bilolyckor. Lätt.
Eller en liten ynklig bråkdel av allt som fälls av jägare för nöjes skull.

Vi jägare(iallafall jag) jagar på grund av att det är väldigt gött att åka ut i skogen och sätta sig och inte tänka på så mycket, Relaxa alltså. Sen att vi vill ha god mat(kött) istället för bara färdiga köttbullar och pulvermos liksom.

Hur blir det nu? Vintern som redan varit tog VÄLDIGT hårt på djuren i skogen. Och nu ska vargen in också och ta vår mat? Vi har ju klarat oss bra utan varg. Och nu måste man vara orolig för att hunden ska bli uppkäkad också. Vildsvinen brukar till 99% bara försvara sig men vargen attackerar och punkterar hundars lunga.

Vet inte hur detta kommer påverka Sverige men jag tror det kommer påverka på ett negativt sätt.

Vi jägare(iallafall jag) jagar på grund av att det är väldigt gött att åka ut i skogen och sätta sig och inte tänka på så mycket, Relaxa alltså. Sen att vi vill ha god mat(kött) istället för bara färdiga köttbullar och pulvermos liksom.

Hur blir det nu? Vintern som redan varit tog VÄLDIGT hårt på djuren i skogen. Och nu ska vargen in också och ta vår mat? Vi har ju klarat oss bra utan varg. Och nu måste man vara orolig för att hunden ska bli uppkäkad också. Vildsvinen brukar till 99% bara försvara sig men vargen attackerar och punkterar hundars lunga.

Vet inte hur detta kommer påverka Sverige men jag tror det kommer påverka på ett negativt sätt.

Ni går ju ut i skogen för att döda djur för er egen skull. Du säger ju själv att en stor del är allt runtomkring jakten. Då får ni väl för fan räkna med att ni själva också kan bli drabbade!?

Plocka bär, svamp och bli ornitologer istället :tungan

Gå ut och skjut några vildsvin då? Dom finns det ju gott om. Relaxa kan man väl göra i skogen utan att behöva skjuta på saker? Fiska?

Ni går ju ut i skogen för att döda djur för er egen skull. Du säger ju själv att en stor del är allt runtomkring jakten. Då får ni väl för fan räkna med att ni själva också kan bli drabbade!?

Jo. Men vad äter du för måltid? Kanske kött? Vart kommer köttet ifrån?

Gå ut och skjut några vildsvin då? Dom finns det ju gott om. Relaxa kan man väl göra i skogen utan att behöva skjuta på saker? Fiska?

Vet du hur "mycket" gris det finns eller?

Last edited:
Vet du hur "mycket" gris det finns eller?

Massor. Du får gärna jaga älg och rådjur också, men kanske måste ni jägare finna er i att det det är konkurrens om viltet.

Ni jagar dessutom för ert nöjes skull medan varg etc jagar för sin överlevnad. Lite skillnad. Tycker jag.

Massor. Du får gärna jaga älg och rådjur också, men kanske måste ni jägare finna er i att det det är konkurrens om viltet.

Ni jagar dessutom för ert nöjes skull medan varg etc jagar för sin överlevnad. Lite skillnad. Tycker jag.

Vi jagar inte för nöjet så mycket. Visst är det skönt att sitta ute i skogen och släppa alla tankar om hemma. Men vi jagar för att vi vill ha mat också. Inte bara för nöjet skull som du säger.

Fattar fortfarande inte varför alla ni skjutglada jägare som vill skjuta på saker inte bara arrangerar en stor jävla paintballtävling på höstkanten? då får ni ju komma ut i naturen & relaxa, & skjuta.....?

Jag vet inte vad ni snackar om Vargen är inplanterad i Sverige och den behövs inte till något annat än att stilla storstadsmänniskors Disney-fantasier.

Vem menar du skulle ha planerat in vargarna där efter istiden?

Att vi nu planterar in varg är ju för att dom ansvarsfulla jägarna som skulle hålla stammen på en rimlig nivå utrotade den istället...

Du tänkte inte riktigt till där va....

EDIT: såg att du bara är 16, jag förlåter dig.
Får man ha vapenlicens när man bara är 16? jeeez...intressant att man får springa runt med skarpa vapen i skogen & panga innan man får köra bil....:tummenupp

Men du... Vart kommer t.ex. köttet i livsmedelsaffärerna oftast ifrån?

Jo jägare.

Last edited:
Jo det gjorde jag. Men är det okey att bönder tar och föder upp djur och sen slaktar dem då? Det är i stortsätt samma sak.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025